Γράφει ο Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος
Δημοσιογράφος, δημοσιολόγος
Ενδημικά φαινόμενα αποτελούν ο λαϊκισμός, η παραπληροφόρηση και οι ψευδείς ειδήσεις στην Ελλάδα. Αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Βασίλης Διγαλάκης οργάνωσε ειδική συνεδρίασή της, με θέμα «Παιδεία στα Μέσα Ενημέρωσης: Παραπληροφόρηση και ψευδείς ειδήσεις».
Κατά τη συνεδρίαση περιγράφηκε η ζοφερή κατάσταση ως προς την παραπληροφόρηση στη χώρα μας και υποδείχθηκε να υπάρξει Παιδεία στα ΜΜΕ. Βεβαίως πριν από την Παιδεία, με την οποία πρέπει να εφοδιαστούν οι δημοσιογράφοι, και την εκ μέρους τους τήρηση του κώδικα δεοντολογίας, το καίριο έργο της Πολιτείας είναι η Παιδεία στους νέους ανθρώπους. Έτσι θα μπορούν να διακρίνουν την αλήθεια από το ψέμα, τη χειραγώγηση από την έντιμη ενημέρωση, την από ολοκληρωτικές ιδεολογίες και υλιστικά συμφέροντα πλύση εγκεφάλου και παραπληροφόρηση, από την είδηση, τη σύμφωνη με τις δημοκρατικές αρχές και ηθικές αξίες.
Ο πρόεδρος της Βουλής Κωνσταντίνος Τασούλας μιλώντας στην εν λόγω συνάντηση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων τόνισε ότι είναι αναγκαία η επαρκής οχύρωση του πολίτη, ώστε να είναι δύσπιστος, με την καλή έννοια, και να μη δέχεται αμάσητα ό,τι κατά κόρον τερατολογίες κυκλοφορούν. Άλλη επιστήμονας στην ίδια ημερίδα είπε να δοθεί έμφαση στον πληροφοριακό προγραμματισμό και την κριτική σκέψη στην ψηφιακή εποχή.
Όλα όσα ελέχθησαν στην Επιτροπή ήσαν διαπιστώσεις, συμβουλές, ευχές. Όμως πέραν των διαπιστώσεων του προβλήματος και της έκφρασης ανησυχίας, για το πρόβλημα της επίδρασης που ασκούν σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού η παραπληροφόρηση και ο λαϊκισμός, δεν εθίγη η ουσία της λύσης. Και επαναλαμβάνω, αυτή είναι η καλλιέργεια της ανθρωπιστικής Παιδείας από το Νηπιαγωγείο έως και το Πανεπιστήμιο. Λύση λυσιτελή στο πρόβλημα δεν αποτελούν τα σεμινάρια σε διαμορφωμένες συνειδήσεις, αλλά η εξ απαλών ονύχων, δια της Παιδείας, καλλιέργεια και διαμόρφωση κριτικής σκέψης.
Εδώ και χρόνια η Ελλάδα μπήκε σε περίοδο παρακμής επειδή υποβάθμισε την Παιδεία και υπονόμευσε την ιδιοπροσωπία της. Οι ίδιοι μετατρέψαμε τις συνειδήσεις μας σε πνευματικές εκτάσεις, όπου ανθεί ο λαϊκισμός και η παραπληροφόρηση και όπου η έλλειψη ήθους προβάλλεται ως πολιτική και κοινωνική ορθότητα.
Επίσης, τα σχολικά προγράμματα παρασκευάζουν ανθρώπους που εξυπηρετούν την παραγωγή και δεν δημιουργούν πολίτες που πρώτα αποκτούν αξίες και έτσι γίνονται άριστοι σε ό,τι και αν απασχοληθούν. Η πικρή αλήθεια είναι πως χωρίς ουσιαστική Παιδεία όχι μόνο η παραπληροφόρηση δεν αντιμετωπίζεται αλλά και το μέλλον της χώρας υπονομεύεται και η Δημοκρατία κινδυνεύει, όπως μας δίδαξαν ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης.
Και δεν είναι μόνο η Ελλάδα. Όλη η Ευρώπη ζει σε βαθιά παρακμή Παιδείας και θεσμών και το παράλογο είναι ότι όσοι την κυβερνούν αισθάνονται περήφανοι γι’ αυτήν… Την ίδια ώρα άλλες χώρες, με διαφορετικούς πολιτισμούς και με άλλα μη δημοκρατικά συστήματα εξουσίας ισχυροποιούνται και κινούνται για να καταλάβουν τον χώρο, που η αβελτηρία μας και η εκ των έσω υπονόμευση του πολιτισμού μας τους αφήνει.