Όλοι λίγο πολύ γνωρίζουμε τι θα πει τσόντα: Στην ραπτική, ας πούμε, αποτελεί ένα μικρό κομμάτι από ύφασμα που το ράβουν μαζί με άλλο όμοιο για να το συμπληρώσουν. Για παράδειγμα: Έβαλε μια τσόντα στη φούστα για να τη μακρύνει. Στη χρηματοοικονομική, μπορεί να είναι ένα συμπληρωματικό χρηματικό ποσό. Παράδειγμα: Έχω κάτι ψιλά, βάλε κι εσύ μια τσόντα να πάμε σινεμά. Χρησιμοποιήθηκε όμως και στον κινηματογράφο προκειμένου να χαρακτηριστούν «τσόντα» οι σκηνές πορνογραφικής ταινίας, που τη δεκαετία του ‘70 προβάλλονταν τελείως ασύνδετα ανάμεσα σε σκηνές άλλης ταινίας, σε λαϊκούς κινηματογράφους. Τέλος, έφτασε να σημαίνει αποκλειστικά: πορνογραφική ταινία.
Τη δεκαετία του ‘70, μια εποχή που η πορνογραφία ήταν παράνομη και όχι διαθέσιμη σε όλους με ένα κλικ στον υπολογιστή, μια εποχή στην οποία η θέαση δύο γυμνών κορμιών να ερωτοτροπούν μπορούσε να γίνει μόνο στη μεγάλη οθόνη, η Greek Erotica αποτέλεσε ένα ολόκληρο κομμάτι της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής με διεθνή απήχηση και κερδοφορία, με ελληνικά κινηματογραφικά studio αποκλειστικά προσανατολισμένα σε τέτοιες παραγωγές, με ηθοποιούς που εξελίχθηκαν σε stars του είδους και με σινεμά που έπαιζαν αποκλειστικά ερωτικές ταινίες. Κι ενώ σε όλες αυτές τις ταινίες το γυμνό είναι, με τα σημερινά δεδομένα, σχεδόν… αθώο, οι δαιμόνιοι αιθουσάρχες και προβολατζήδες της εποχής φρόντιζαν να εμπλουτίζουν το θέαμα με ένθετες σκηνές πιο σκληρού πορνό, τις λεγόμενες «τσόντες».
Το Cinobo (η ελληνική streaming πλατφόρμα και εταιρία διανομής που ειδικεύεται στον ανεξάρτητο και arthouse κινηματογράφο), πάντα αφιερωμένο και στο ελληνικό σινεμά, για τον Απρίλιο 2022 παρουσιάζει ένα αφιέρωμα με έντεκα (11) ταινίες που αποτελούν ένα μοναδικό μνημείο αισθητικής της εποχής τους και ανοίγουν μια ολόκληρη συζήτηση για το τι αποτελεί ερωτισμό στον κινηματογράφο.
Με σενάρια που λειτουργούν τις περισσότερες φορές ως πρόσχημα για να βγάλουν οι ήρωες τα ρούχα τους, με αξιοποίηση των τουριστικών ατραξιόν της χώρας μας για την προσέλκυση του διεθνούς κοινού, με αισθαντικά και αιθέρια soundtracks και μια ατμόσφαιρα ράθυμης αφέλειας που σήμερα βαφτίζεται ως vintage, η 70s Greek Erotica προ(σ)καλεί το θεατή σε ένα αλλιώτικο ταξίδι στον χρόνο, γεμάτο πόθο και πάθος, έξαψη και αισθησιασμό, λαγνεία και γυμνή σάρκα.
Οι έντεκα ταινίες του Cinobo που άρχισαν να προβάλλονται από 6 Απριλίου (για όλους τους συνδρομητές της πλατφόρμας, βέβαια) είναι οι ακόλουθες (τίτλος – έτος – σκηνοθεσία – ηθοποιοί – σύνοψη)
- Το Κορίτσι και το Άλογο (1973) / Βαγγέλης Σερντάρης / Άννα Φόνσου, Χρήστος Σπυρόπουλος, Γιάννης Αργύρης, Κώστας Καραγιώργης / Η ταινία-ορόσημο για τη greek erotica είναι κάτι περισσότερο από μια παράθεση soft porn σκηνών με φόντο το ελληνικό καλοκαίρι, συνοδευόμενων μεταξύ άλλων από τραγούδια που ερμηνεύει η Ελπίδα!
- Διαμάντια στο Γυμνό σου Σώμα (1972) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Ελένη Ανουσάκη, Κώστας Καραγιώργης, Χρήστος Νομικός, Ανδρέας Μπάρκουλης / Από τα «διαμάντια» ενός από τους βασικούς σκηνοθέτες του greek erotica, με γνωστούς πρωταγωνιστές και την προσθήκη πλοκής αστυνομικού μυστηρίου ως γαρνιτούρα γύρω από τις ερωτικές σκηνές.
- Πιο Θερμή από τον Ήλιο (1972) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Χρήστος Νομικός, Φαίδων Γεωργίτσης / Το θερμόμετρο και το καλτόμετρο χτυπούν κόκκινο με την Άννα Φόνσου ως πλούσια παραμελημένη σύζυγο που αναζητά απολαύσεις στους ανθρώπους του λιμανιού, και τον Γιάννη Πουλόπουλο να τη συνοδεύει τραγουδώντας on camera με την κιθάρα του.
- Ένα Ελεύθερο Κορίτσι (1973) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Τούλα Γαλάνη, Ανδρέας Μπάρκουλης, Χρήστος Νομικός, Αλίκη Ζάννου / Οι θρυλικοί Πελόμα Μποκιού με τον Βλάσση Μπονάτσο δίνουν την απαραίτητη ψυχεδελική διάσταση σε ένα ακόμη ερωτικό τρίγωνο από τον έμπειρο πρωτεργάτη του είδους Όμηρο Ευστρατιάδη.
- Το Κορίτσι Βόμβα (Το Κορίτσι με τα Γαλανά Μάτια) (1976) / Νίκος Μαστοράκης / Τζέσικα Ντάμπλιν, Μαρία Αλιφέρη, Πίτερ Γουίντερ, Χρήστος Νομικός / Η Μαρία Αλιφέρη μαγνητίζει με το βλέμμα σε μια ταινία που συνδυάζει ερωτισμό, τηλεπαθητικές δυνάμεις και… ψυχροπολεμικό θρίλερ κι έκανε διεθνή επιτυχία σε VHS με τίτλο Death Has Blue Eyes.
- Ερωτικός Παροξυσμός (1973) / Ηλίας Μυλωνάκος / Γιώργος Στρατηγάκης, Αφροδίτη Χόστμαν, Έιπριλ Χάρις, Νότης Πιτσιλός / Το φιλμ νουάρ συναντά το βουκολικό δράμα στην παραδομένη στην έξαψη του πάθους ελληνική επαρχία. Σε μικρό ρόλο έκπληξη, η cult μορφή του Απόστολου Σουγκλάκου.
- Οι Ερωτομανείς (1971) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Ούντο Κιρ, Μπέτυ Αρβανίτη, Ανέστης Βλάχος / Και δράμα εθισμού, και απαγορευμένος έρωτας, και Ούντο Κίερ με φόντο το Αιγαίο. Ο Όμηρος Ευστρατιάδης σκηνοθετεί τον θρυλικό Ούντο Κίερ και τη Μπέτυ Αρβανίτη σε μια ερωτική περιπέτεια-δηλητήριο.
- Η Πρόκληση (1971) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Ούντο Κιρ, Έλενα Ναθαναήλ, Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης / Τους δύο εραστές χωρίζουν τάξεις, χρήματα και ολόκληρες κοσμοθεωρίες. Όμως κάποιες φορές τίποτα δεν είναι αρκετό για να σβήσει ένα μεγάλο πάθος. Έλενα Ναθαναήλ και Ανδρέας Μπάρκουλης σε ένα ερωτικό έπος
- Άγουρη Σάρκα (1974) / Παναγιώτης Κωνσταντίνου / Νάνσυ Καπετανάκη, Παύλος Λιάρος, Βαγγέλης Καζάν, Βίκυ Παππά / Λαγνεία και αρχαιοκαπηλία. Μια διεθνής εγκληματική σπείρα βρίσκει τον δάσκαλό της στο ελληνικό πέλαγος, τα εγκλήματα διαδέχονται το ένα το άλλο κι η εγγονή ενός φτωχού ψαρά είναι το κλειδί της υπόθεσης.
- Το Κορίτσι του Ναύτη (1970) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Θόδωρος Ρουμπάνης, Γκιζέλα Ντάλι, Γιάννα Χαμαράκη, Βαγγέλης Καζάν / Με κυρίαρχη τη σαρωτική παρουσία της Γκιζέλα Ντάλι, το ασπρόμαυρο φιλμ έχει ναυαγούς, Αιγαίο και ασφυκτική πίεση κλειστής κοινωνίας που δεν ανέχεται έρωτες και πάθη. Οι 40.000 θεατές που το είδαν εκείνη τη χρονιά στο σινεμά, δεν είχαν τέτοιους ενδοιασμούς.
- Η Ιδιωτική μου Ζωή (1971) / Όμηρος Ευστρατιάδης / Άννα Φόνσου, Ανδρέας Μπάρκουλης, Άλκης Γιαννακάς, Ρένα Κοσμίδου / Ριμέικ της ταινίας του Ερρίκου Ανδρέου, Κατηγορώ το Κορμί μου, με τους Ανδρέα Μπάρκουλη, Άννα Φόνσου και Άλκη Γιαννακά σε μια αστυνομική ιστορία ερωτικού μυστηρίου, που οφείλει πολλά στη μουσική του Μάνου Λοΐζου.