Στο πλαίσιο των δράσεων για την πρόληψη και την αγωγή υγείας σε παιδιά σχολικής ηλικίας, υλοποιήθηκε ξανά (μετά από διακοπή 2 ετών λόγω covid-19), το πρόγραμμα για την ομαλή μετάβαση των μαθητών/μαθητριών της ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού στο Γυμνάσιο, υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πολιτικής & Υγείας Δήμου Βύρωνα σε συνεργασία με το Τμήμα Παιδείας, Νέας Γενιάς & Δια βίου Μάθησης, καθώς και τους διευθυντές/ντριες και το εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολικών μονάδων.
Στο πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στις 19 Μαΐου και ολοκληρώθηκε την Τρίτη 7 Ιουνίου, συμμετείχαν 8 Δημοτικά Σχολεία του Δήμου Βύρωνα (1ο, 3ο, 5ο, 7ο, 8ο, 9ο, 11ο & 12ο) και πιο συγκεκριμένα, 16 τμήματα ΣΤ΄ τάξης (συνολικά 330 μαθητές).
Η μετάβαση σε ανώτερη σχολική βαθμίδα αποτελεί ορόσημο στη ζωή του μαθητή αφού καλείται να διαχειρισθεί με επιτυχία όχι μόνο μαθησιακές αλλά και κοινωνικο -συναισθηματικές αλλαγές. Για τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης δημοτικού το πέρασμα στο Γυμνάσιο αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα, αφού συμπίπτει και με τις βιολογικές αλλαγές που βιώνουν με την είσοδό τους στην εφηβεία. Πολλές έρευνες έχουν δείξει πως αυτή η μετάβαση συχνά προκαλεί άγχος και φόβο στους μαθητές.
Στόχος του προγράμματος ήταν μέσω της ενεργητικής ακρόασης, της συζήτησης και των δράσεων αυτογνωσίας (ζωγραφική, παιχνίδια ρόλων), οι μαθητές να αποχαιρετίσουν την εξάχρονη διαδρομή τους στο δημοτικό και να προετοιμαστούν κατάλληλα, εκφράζοντας και επεξεργάζοντας παράλληλα τις προσδοκίες αλλά και τις πιθανόν εσφαλμένες τους αντιλήψεις για το γυμνάσιο.
Οι μαθητές λοιπόν, παρουσία του εκπαιδευτικού της τάξης συμμετείχαν σε τρίωρο βιωματικό εργαστήριο ενδυνάμωσης και εμψύχωσης, όπου εκτός από την κατάλληλη ενημέρωση και προετοιμασία για την επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα, είχαν τη δυνατότητα να μοιραστούν τις εμπειρίες τους και να εκφράσουν συναισθήματα, σκέψεις και προβληματισμούς μέσα σε ένα υποστηρικτικό και ασφαλές πλαίσιο λαμβάνοντας συμβουλευτική καθοδήγηση από τις συντονίστριες.
Κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος διαφάνηκε ότι οι αγωνίες και οι προβληματισμοί των μαθητών περιστρέφονται κυρίως γύρω από πέντε ζητήματα:
– τον αποχωρισμό από τους φίλους του δημοτικού,
-την ένταξη στην καινούργια ομάδα των συνομηλίκων,
-το bullying, τις μαθησιακές απαιτήσεις και τις εξετάσεις και τέλος,
– τους περισσότερους καθηγητές.
Κατά την αξιολόγηση του εργαστηρίου, η ανατροφοδότηση των μαθητών ήταν ιδιαιτέρως ενθαρρυντική για την αξία και τη χρησιμότητα του προγράμματος. Σχεδόν όλοι οι μαθητές ανέφεραν πως βοηθήθηκαν στο να νιώσουν πιο έτοιμοι και πιο ασφαλείς καθώς απέκτησαν στρατηγικές επίλυσης δύσκολων καταστάσεων που ενδεχομένως θα κληθούν να αντιμετωπίσουν στο γυμνάσιο αλλά και λιγότερο αγχωμένοι και φοβισμένοι.
Εξίσου ενθαρρυντική ήταν και η ανατροφοδότηση από τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς της σχολικής κοινότητας, οι οποίοι επέδειξαν άψογη συνεργασία κατά τη διεξαγωγή του προγράμματος.
Τα τρίωρα βιωματικά εργαστήρια συντόνισαν από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής και Υγείας Δήμου Βύρωνα:
– η Μαριλίνα Μπαδικιάν- Ψυχολόγος Μsc, Aν.Προισταμένη Τμήματος Προστασίας & Προαγωγής Υγείας,
– η Ζαχαριάδου Κατερίνα- Κοινωνική Ανθρωπολόγος, Αν.Προισταμένη Τμήματος Κοινωνικής Μέριμνας, Εργασίας & Αλληλεγγύης,
– η Αθανασία Μανώλη-Κοινωνική Λειτουργός, Κοινωνικό Φαρμακείο,
– η Ελευθερία Βεχλίδου – Φοιτήτρια Ψυχολογίας, Πρακτική Άσκηση στο Τμήμα Προστασίας & Προαγωγής Υγείας και
– η Λαμπρινή Πάλλα- Φοιτήτρια Ψυχολογίας, Πρακτική Άσκηση στο Τμήμα Προστασίας & Προαγωγής Υγείας.
Διαβάστε επίσης: Λιλιπούτειοι μάγειρες στις «κουζίνες της φύσης»