Μια ιδιαίτερα επιτυχημένη ημερίδα για την Εκπαίδευση, τον Πολιτισμό και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη διοργάνωσε η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πάτρας, παρουσία του υφυπουργού Εξωτερικών Ανδρέα Κατσανιώτη, του περιφερειάρχη κ. Φαρμάκη και της προέδρου της ΕΕΕ UNESCO Αικατερίνης Τζιτζικώστα.
Η Εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα κύρια πεδία δραστηριοτήτων της UNESCO, το κλειδί για την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη. Στοχεύει σε ένα αειφόρο κόσμο όπου η γνώση θα αξιολογείται ως πολύτιμο αγαθό και θα προωθεί τον πολιτισμό, την ειρήνη και την προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Το όραμα αυτό επιδιώκεται να υλοποιηθεί μέσω της ατζέντας για την εκπαίδευση μέχρι το 2030.
Σε αυτό το πλαίσιο, η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO έχει προβεί στη σύσταση Πανεπιστημιακών Εδρών σε Ανώτατα Εκπαιδευτικά και Ερευνητικά Ιδρύματα της χώρας και έχει αναπτύξει και συντονίζει το Πανελλήνιο Δίκτυο Συνεργαζόμενων Σχολείων της UNESCO (Associated Schools Project Network, ASPNET). Στόχος των Εδρών UNESCO είναι η προώθηση της έρευνας και της διαπανεπιστημιακής συνεργασίας. Σήμερα το Πρόγραμμα περιλαμβάνει Έδρες UNESCO σε πάνω από 850 ιδρύματα σε 117 χώρες. Η Ελληνική Εθνική Επιτροπή για την UNESCO, μέχρι σήμερα, έχει ιδρύσει 14 Έδρες UNITWIN/ UNESCO σε 10 ακαδημαϊκά ιδρύματα.
Διαβάστε: «Ανοιχτές Αυλές» και τον Ιούλιο στην πόλη
Η Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά αποτελεί επίσης έναν από τους τομείς ενδιαφέροντος της UNESCO καθώς περιλαμβάνει ζωντανές εκφράσεις και παραδόσεις ομάδων και κοινοτήτων από όλο τον κόσμο, τις οποίες έχουν κληρονομήσει από τους προγόνους τους, μεταξύ των οποίων ήθη, έθιμα, μουσικές, χορούς τις οποίες μεταδίδουν στους απογόνους τους, στις περισσότερες περιπτώσεις από στόμα σε στόμα.
Σε ό,τι αφορά το περιβάλλον, η UNESCO στηρίζει τα παγκόσμια γεωπάρκα καθώς αποτελούν παράδειγμα αρμονικής σύζευξης περιβάλλοντος, πολιτισμού και ανάπτυξης. Ιδιαίτερη έμφαση από την UNESCO δίνεται στη Δια Βίου Μάθηση ως κλειδί για τη δημιουργία ενεργών πολιτών. Στο πλαίσιο αυτό, κι επειδή η Νέα Σμύρνη είναι ενταγμένη στο παγκόσμιο δίκτυο των πόλεων μάθησης της UNESCO, ο γενικός γραμματέας του Δήμου Μιχάλης Χρηστάκης ανέβηκε στο βήμα αναπτύσσοντας την άρρηκτη σύνδεση της δια βίου μάθησης με τα σύγχρονα εκπαιδευτικά και εργασιακά περιβάλλοντα καθώς και τη σύνδεση με ευρύτερα ζητήματα που αναφέρονται σε όψεις της δημόσιας σφαίρας όπως η ιδιότητα του πολίτη, η αντιμετώπιση του αναλφαβητισμού, της φτώχειας και του κοινωνικού αποκλεισμού.
Η Νέα Σμύρνη στις 20 Μαρτίου 2018, έγινε η τρίτη πόλη μάθησης στην Αττική και μία από τις 650 σε παγκόσμια κλίμακα. Πρόσφατα πόλεις που παρέμειναν ανενεργές στον τομέα της δια βίου μάθησης τέθηκαν από την UNESCO εκτός προγράμματος. Η Νέα Σμύρνη, παρά τις αντιξοότητες της πανδημίας, δεν περιόρισε καμία από τις δράσεις της γεγονός που την έφερε και στο βήμα της ημερίδας μαζί με την Αθήνα και την Ελευσίνα (τιμητική θέση ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης το 2023).
Δείτε: Δρ. Μιχάλης Χρηστάκης: Ολιστική προσέγγιση με περιβαλλοντικό αποτύπωμα