Γράφει ο Βασίλης Γιαννακόπουλος, αντιπεριφερειάρχης Μεταφορών & Επικοινωνιών.
Στη δύση του 20ού αιώνα, η λειτουργία των ΚΕΠ χαρακτηρίστηκε δικαίως ως επαναστατική τομή για την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Για να συμβεί αυτό έπρεπε να προηγηθούν πολλαπλές και συνδυασμένες παρεμβάσεις, ώστε ο νέος θεσμός να είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις ανάγκες και τα αιτήματα των πολιτών. Από την κατάργηση του διαβόητου χαρτόσημου και πλήθους διοικητικών διαδικασιών, έως την καθιέρωση της βραβευμένης από τον ΟΗΕ τηλεφωνικής γραμμής 1502 και την ταχυδρομική αποστολή του επιθυμητού εγγράφου στην οικία του ενδιαφερόμενου πολίτη.
Στην αυγή του 21ου αιώνα διαμορφώθηκε μια νέα πραγματικότητα, με την ψηφιακή τεχνολογία να αποτελεί τον μεγαλύτερο φυσικό σύμμαχο του ανθρώπου. Το διαδίκτυο είναι πλέον αναπόσπαστο εργαλείο της καθημερινότητας εκμηδενίζοντας το χρόνο και τις αποστάσεις. Σήμερα με την ανάπτυξη των δικτύων 5G διαμορφώνεται ένα νέο «διαπροσωπικό» οικοσύστημα, στο οποίο κράτος, πολίτες, επιχειρήσεις, το σύνολο της κοινωνίας, συνδέονται μεταξύ τους με γρήγορο και αποτελεσματικό τρόπο.
Την τελευταία τριετία, ο ψηφιακός μετασχηματισμός της κεντρικής διοίκησης και κατ’ επέκταση της τοπικής αυτοδιοίκησης, κατέστησε το gov.gr δυναμικό εργαλείο αποτελεσματικής εξυπηρέτησης των πολιτών. Όλες οι αυτόνομες και διάσπαρτες τεχνολογικές εφαρμογές του κράτους διασυνδέθηκαν, αναπτύχτηκαν και έγιναν λειτουργικές. Ειδικά στον τομέα των υπηρεσιών μεταφορών, η κεντρική κυβέρνηση υιοθέτησε ένα πλέγμα ρηξικέλευθων παρεμβάσεων που επεξεργαστήκαμε, πρωτοστατούντος του ίδιου του περιφερειάρχη, Γ. Πατούλη, και εφαρμόζονται ήδη στο σύνολο των Περιφερειών της χώρας.
Η αρχή έγινε με τη νομοθέτηση του προσωρινού διπλώματος που αποτέλεσε το σημείο μηδέν για την ηλεκτρονική αντικατάσταση – ανανέωση των αδειών και την ταχυδρομική τους αποστολή. Ακολούθησε η υιοθέτηση της πρότασης για την αυτοδίκαιη άρση της παρακράτησης κυριότητας οχήματος, η οποία ήταν ο προπομπός της ηλεκτρονικής μεταβίβασης οχημάτων ιδιωτικής χρήσης με ένα κλικ στο κινητό ή στον ηλεκτρονικό μας υπολογιστή από το σπίτι ή το γραφείο. Με όραμα, σχέδιο και «έξυπνες» λύσεις πετύχαμε μέσα σε τρία χρόνια όσα οι συμπολίτες μας προσδοκούσαν επί δεκαετίες.
Ωστόσο, ο μετασχηματισμός αυτός δεν μπορεί να περιορίζεται στην ψηφιοποίηση της υφιστάμενης γραφειοκρατίας. Πρέπει, ταυτόχρονα, να απλουστεύει διοικητικές διαδικασίες και να εξαλείφει παρωχημένες θεσμικές αγκυλώσεις και αντινομίες. Πόσω μάλλον που σήμερα επιχειρείται η «παρθενική» χρήση ρομποτικών αυτοματισμών στις υπηρεσίες του δημοσίου τομέα και το «διαδίκτυο των πραγμάτων» (ΙοΤ) είναι προ των πυλών. Το ψηφιακό εγχείρημα χρήζει και άλλων ρυθμίσεων – παρεμβάσεων, ώστε να μη μείνει «λειψό».
Για παράδειγμα έχουμε προτείνει να καταργηθεί η υποχρέωση του πολίτη να επιστρέφει την παλαιά – και χωρίς ισχύ άδεια οδήγησης και η ταχυδρομική της αποστολή να γίνεται απευθείας από την εκδίδουσα υπηρεσία της ΕΛ.ΑΣ. Επίσης, έχουμε προτείνει την καθιέρωση ψηφιακού φακέλου οδηγού -που θα τον ακολουθεί στο διηνεκές- ώστε να καταργηθούν εκατομμύρια αμέτρητοι χάρτινοι φάκελοι που στοιβάζονται σε υπόγεια και τεράστιες αποθήκες. Όπως και την καθιέρωση ενός ενιαίου παραβόλου που θα καταβάλλεται εφάπαξ και θα είναι το μοναδικό που θα απαιτείται μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία χορήγησης διπλώματος, περιλαμβανομένων των θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων.
Ενδεικτικές και επιβαλλόμενες παρεμβάσεις που η καθυστέρησή τους καθιστά λειψή στην πράξη τη γρήγορη εξυπηρέτηση του πολίτη ηλεκτρονικά και από απόσταση και ευνοεί μόνο τους «αμύντορες του χτες» που δυστυχώς εξακολουθούν να υπάρχουν στο κεντρικό κράτος και επί δεκαετίες θέτουν φραγμούς στην εξέλιξη και την πρόοδο.