Γράφει ο Παναγιώτης Σπηλιόπουλος, Καθηγητής ξένων γλωσσών
Mια από τις σημαντικότερες επενδύσεις για το μέλλον των παιδιών μας, είναι αναμφίβολα οι ξένες γλώσσες, οι οποίες αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα εφόδια για τη ζωή και την επαγγελματική αποκατάστασή τους. Είναι, λοιπόν, λογικό ο προβληματισμός των γονέων όσον αφορά στο ποιος είναι ο ιδανικότερος τρόπος να μάθει μια ή περισσότερες ξένες γλώσσες το παιδί τους. Πολλοί είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν αυτή την απόφαση, όπως η ποιότητα της εκπαίδευσης, το οικονομικό κόστος, η σωστή κατάρτιση των καθηγητών κ.λπ. Πολλοί γονείς λοιπόν βρίσκονται μπροστά στο δίλημμα «κέντρο ξένων γλωσσών ή ιδιαίτερα;» Ας συγκρίνουμε, λοιπόν, τις δύο προσεγγίσεις:
Εξατομίκευση
Τα ιδιαίτερα μαθήματα, ναι μεν προσφέρουν εξατομικευμένη διδασκαλία, η οποία όμως τις περισσότερες φορές οδηγεί σε προσαρμογή στους ρυθμούς που ορίζει ο μαθητής. Οι ρυθμοί του μαθητή είναι, συνήθως, πιο αργοί και ανάλογοι με την επιμέλειά του. Από την άλλη πλευρά, στο Κέντρο Ξένων Γλωσσών (ΚΞΓ για συντομία), ο μαθητής παρακινείται έμμεσα και αβίαστα να επιταχύνει τον ρυθμό του, προκειμένου να συμβαδίσει με τους συμμαθητές του που ορίζει ο καθηγητής. Επιπλέον, εφόσον υπάρχουν κενά, το οργανωμένο φροντιστήριο εξασφαλίζει την κάλυψή τους.
Εκπαιδευτικό Σύστημα
Συνήθως, στα ιδιαίτερα μαθήματα δεν υπάρχει εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο να οδηγεί στην εξασφαλισμένη επιτυχία των εξετάσεων γλωσσομάθειας. Το ΚΞΓ ακολουθεί ένα σύστημα το οποίο έχει εξελίξει και έχει δοκιμαστεί σε πολλούς μαθητές. Αυτός είναι και ο λόγος που η συντριπτική πλειοψηφία των επιτυχόντων στις εξετάσεις γλωσσομάθειας, έχει προετοιμαστεί στα ΚΞΓ.
Συνεργασία – Κοινωνικοποίηση
Αυτοί είναι όροι άγνωστοι στα ιδιαίτερα μαθήματα και βασικό πλεονέκτημα των ΚΞΓ καθώς ο μαθητής επικοινωνεί, συναναστρέφεται και εκφράζεται στην ξένη γλώσσα. Καλλιεργεί αξίες και δεξιότητες όπως η συνεργασία, η αλληλεπίδραση, η πειθαρχία αλλά και η λήψη πρωτοβουλιών, που παίζουν σπουδαίο ρόλο.
Ανανέωση μεθόδων & μέσων διδασκαλίας
Ζωντανή είναι και η εξέλιξη των μεθόδων και μέσων διδασκαλίας, τα οποία και βελτιώνονται κάθε χρόνο. Ένας καθηγητής στα ιδιαίτερα μαθήματα δεν έχει τη δυνατότητα να επενδύσει σε καινούργια βιβλιογραφία και νέες τεχνολογίες, όπως η διαδραστική διδασκαλία ή η εικονική πραγματικότητα και συνήθως χρησιμοποιεί ξεπερασμένες σειρές ξενόγλωσσων βιβλίων. Το ΚΞΓ πρωτοπορεί και σε αυτό τον τομέα, καθώς έχει τη δυνατότητα να επενδύει και να εφαρμόζει όλες τις σύγχρονες μεθόδους, κάνοντας το μάθημα στην τάξη πιο ενδιαφέρον και πιο αποτελεσματικό.
Σταθερότητα
Ένα άλλο αξιοσημείωτο χαρακτηριστικό των ιδιαιτέρων μαθημάτων είναι η χαλαρή σχέση, που πολλές φορές δημιουργείται μεταξύ δασκάλου και μαθητή, η οποία και οδηγεί στην απόκλιση από το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα και στον ελλιπή έλεγχο της προόδου του μαθητή από τον δάσκαλό του. Είναι συχνό δε το φαινόμενο, στα δύσκολα, ο δάσκαλος να εγκαταλείπει τον μαθητή πριν την ολοκλήρωση του κύκλου σπουδών. Αυτό, φυσικά, δεν θα συμβεί σε καμία περίπτωση σε έναν μαθητή που παρακολουθεί μαθήματα σε ένα σοβαρό και οργανωμένο ΚΞΓ.
Κόστος
Αναλογικά με τις προσφερόμενες υπηρεσίες, το ΚΞΓ είναι οικονομικότερο σε σύγκριση με το ιδιαίτερο μάθημα και η διαφορά αυξάνει, όσο ανεβαίνει το επίπεδο γλωσσομάθειας. Οφείλουμε να αναφέρουμε ότι οι υπηρεσίες των κέντρων ξένων γλωσσών εκδίδουν παραστατικά, ενώ των ιδιαιτέρων στις περισσότερες περιπτώσεις όχι. Η διδασκαλία στην τάξη ενός εκπαιδευτηρίου είναι η σωστή και σίγουρη επιλογή.
Παναγιώτης Σπηλιόπουλος, Καθηγητής ξένων γλωσσών