Πέμπτη, 18 Απριλίου, 2024

Κινηματογράφος: Οι ταινίες που κάνουν πρεμιέρα την Πέμπτη 12 Ιανουαρίου

Ο συνεργάτης μας Άγγελος Πολύδωρος παρουσιάζει και σχολιάζει τις ταινίες που βγαίνουν στις αίθουσες από 12/1/2023.

 Το χρυσάφι του Ρήνου

«Το χρυσάφι του Ρήνου» (Rhinegold) είναι ο τίτλος της τελευταίας ταινίας του βραβευμένου με Χρυσή Άρκτο και Χρυσή Σφαίρα σκηνοθέτη των «Μαζί, Ποτέ»,  «Η Άκρη του Ουρανού» και «Μαζί ή Τίποτα» Φατίχ Ακίν της οποίας κεντρικός άξονας είναι η απίστευτη ζωή του Ξατάρ, πρόσφυγα έπειτα γκάνγκστερ και εν τέλει ράπερ, ο οποίος μεγάλωσε στο γκέτο της Βόννης και στράφηκε στο έγκλημα από μικρή ηλικία για να γίνει τελικά, διάσημος για τη συμμετοχή του σε μια αποστολή χρυσού, μετά από την οποία κηρύχτηκε καταζητούμενος  διεθνώς. Έπειτα από την έκδοσή του στη Γερμανία και την έκτιση της ποινής του, ο Ξατάρ επανεφεύρε το όνομά του, αυτή τη φορά ως πετυχημένος μουσικός και ράπερ, κυκλοφορώντας μάλιστα και την αυτοβιογραφία του πάνω στην οποία βασίστηκε ο Φατίχ Ακίν για την ταινία.

Σύμφωνα με το σενάριο, βρισκόμαστε στη Συρία το 2010. Ο Τζιγουάρ Χατζάμπι, μετέπειτα διάσημος ως ράπερ Ξατάρ, υπόκειται σε βασανιστήρια για να αποκαλύψει την τοποθεσία ενός αποθέματος κλεμμένου χρυσού ύστερα από μια μεγάλη ληστεία. Η παραμονή του στο συνωστισμένο κελί θα τον κάνει να ανατρέξει στη ζωή του, ξεκινώντας από την παιδική του ηλικία όταν η οικογένειά του χρειάστηκε να διαφύγει από το Ιράν και να καταλήξει τελικά στη Γερμανία. Ανατρέχοντας στο παρελθόν του φτάνει στο 1980 όταν η οικογένεια ζει στο περιθώριο και την ανέχεια, όπως συμβαίνει συχνά με τους πρόσφυγες. Συναντούν ευκαιρίες, αλλά και εμπόδια. Σύντομα, ο Τζιγουάρ εξελίσσεται από μικροκακοποιό σε μεγαλο-ντίλερ. Για να ρυθμίσει τα συσσωρευμένα χρέη του με ένα καρτέλ, ο Τζιγουάρ καταστρώνει ένα σχέδιο για μια θρυλική ληστεία χρυσού, που όμως δεν κυλάει ομαλά.

Ο Τουρκο-Γερμανός -και αγαπημένος του ελληνικού κοινού- σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν μιλώντας για την ταινία λέει, ότι είχε πολλούς κοινούς φίλους και γνωστούς με τον Ξατάρ, οπότε όταν συναντήθηκαν μετά από καιρό ενδιαφέρθηκε και του ζήτησε την αυτοβιογραφία του και σ’ αυτήν είδε για πρώτη φορά την προοπτική για μια πολύ δυνατή ταινία.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά «Η ιστορία του Τζιγουάρ Χατζάμπι συνδυάζει πολλά κινηματογραφικά είδη: ταινία πολέμου, ιστορία ενηλικίωσης, ταινία με γκάνγκστερ, μιούζικαλ… Μου αρέσει πολύ όταν μια ταινία δε μπορεί να μπει σε μόνο μια κατηγορία – μου αρέσει αυτή η πρόκληση».

Έτσι, στο διάστημα της πανδημίας μίλησε με τον Τζιγουάρ Χατζάμπι μέσω Skype και είχε την ευκαιρία να του κάνει όλες τις ερωτήσεις που είχαν μαζευτεί, όσο διάβαζε τη βιογραφία του. Το αποτέλεσμα ήταν σχεδόν ένα εντελώς καινούργιο βιβλίο. Κάτι σαν παραρτήματα. Και αυτά ήταν η βασική του πηγή για το σενάριο.

Αναφερόμενος στην αφηγηματική προσέγγιση της ταινίας ο Φατίχ Ακίν λέει: «Η ιστορία πρέπει να λειτουργεί και για τους θεατές που δε γνωρίζουν τίποτα για τον Ξατάρ ή δε νοιάζονται καθόλου για τη γερμανική χιπ-χοπ. Η ταινία πρέπει να στέκεται ανεξάρτητη, χωρίς πρότερη γνώση της ιστορίας στην οποία βασίζεται. Ταυτόχρονα, έπρεπε να είμαι προσεκτικός: δεν ήθελα να αποξενώσω τους φαν του Ξατάρ. Αυτή ήταν η καρδιά, η πρόκληση της αφηγηματικής προσέγγισης».

Για τη συνεργασία του με τον Τζιγουάρ Χατζάμπι στο σετ, λέει ότι ήταν πολύ βοηθητικός, διότι παρόλο που ο ίδιος κατάγεται από υποβαθμισμένη περιοχή, δε γνώριζε τίποτα για τη σλανγκ της Βόννης, το ντιλάρισμα της κοκαΐνης, τις πόρτες στα κλαμπ, τους Κούρδους, τη γερμανική ραπ. Έτσι ο Χατζάμπι τον βοήθησε να δημιουργήσει μια αίσθηση αυθεντικότητας στο φιλμ, παρόλο που σ’ αυτό ο Χατζάμπι δε μοιάζει πάντα να είναι άνθρωπος με τιμή.

Γι’ αυτό το θέμα, ο Φατίχ Ακίν επισημαίνει: «Ήθελα να πω σωστά την ιστορία. Όσο πιο πειστική είναι, τόσο περισσότερο θα φανεί πειστικός και ο χαρακτήρας. Ο Τζι ήταν όντως εγκληματίας. Αυτό σημαίνει ότι άφησε πίσω την ηθική του ξανά και ξανά για το δικό του συμφέρον. Προκάλεσε πόνο σε πολύ κόσμο. Σήμερα, όμως, είναι ένας άνθρωπος που αναστοχάζεται τη ζωή και τις πράξεις του. Ένας άνθρωπος που βγάζει τα προς το ζην πια από τον αναστοχασμό αυτό. Κι έτσι ταιριάζουμε: κάνω ταινίες για μη ηθικούς ανθρώπους γιατί δεν είναι βαρετοί χαρακτήρες. Δουλεύω, εξάλλου, στη βιομηχανία ψυχαγωγίας».

Αναφερόμενος στο ρόλο που παίζει η μουσική στην ταινία, ο Φατίχ Ακίν τονίζει: «Όπως λέει και ο ράπερ Τζαν Ντελάι, η μουσική είναι το καλύτερο πράγμα που υπάρχει. Και έχει τόσο δίκιο! Είμαι αιώνια ευγνώμων που μπόρεσα να κάνω την ταινία – χάρη στη μουσική. Δεν είχα καταφέρει να περάσω τόσο χρόνο με τη μουσική εδώ και πολλά χρόνια. Ήταν μια βασική κινητήριος δύναμη».

Στην απορία «πώς είναι δυνατόν να ταιριάζει με την ταινία Το Χρυσάφι του Ρήνου ο μουσουργός Βάγκνερ, ο διάσημος σκηνοθέτης εξηγεί: «Η ταινία έχει να κάνει με σύγχρονη γερμανική μυθολογία, αφού η εντυπωσιακή ληστεία χρυσού του Τζιγουάρ είναι μέρος πια της συλλογικής συνείδησης στη Γερμανία. Οι ήρωες της σύγχρονης αυτής μυθολογίας δεν έχουν πια ονόματα όπως Ζίγκφριντ και Κρίμχιλντ και τέτοια αντίστοιχα: τώρα πια τους λένε Ξατάρ και Σιρίν και Ασαμόα και Οζλέμ…»

INFO

Είδος: Βιογραφικό, Αστυνομικό, Δράμα, Μουσικό (138΄)

Χώρες: Γερμανία, Ολλανδία, Ιταλία (2022)

Σκηνοθεσία: Φατίχ Ακίν

Παίζουν: Εμίλιο Σακράγια (στο ρόλο του Τζιγουάρ Χατζάμπι), Κάρντο Ραζάζι, Μόνα Πιρζάντ, Αρμάν Κασάνι, Χουσεγίν Τοπ, Σογκόλ Φαγκάνι.

Διανομή – πηγή προέλευσης: Rosebud.21

Ο όρκος του Παμφίρ

Παραμονές του τοπικού παγανιστικού καρναβαλιού, ο Παμφίρ επιστρέφει στην Ουκρανία έπειτα από μήνες, για να περάσει χρόνο με τους δικούς του. Όταν ο έφηβος γιος του βάζει φωτιά στην εκκλησία του χωριού, ο Παμφίρ θα αναγκαστεί να μεταφέρει λαθραία εμπορεύματα από τη Ρουμανία για να πληρώσει τα έξοδα, κάτι που θα τον μπλέξει ξανά στα δίχτυα της παρανομίας. Ένα δυναμικό ντεμπούτο για την προδιαγεγραμμένη πορεία ενός φτωχοδιάβολου και μια διαχρονική ιστορία εξιλέωσης και άρρηκτων οικογενειακών δεσμών.

INFO

Είδος: Δράμα (100΄)

Χώρες: Ουκρανία, Γαλλία, Πολωνία, Χιλή, Λουξεμβούργο (2022)

Σκηνοθεσία: Ντμίτρο Σουκολίτκι-Σόμπτσεκ

Παίζουν: Όλεξαντρ Γιατσέντιουκ, Στάνισλαβ Πότιακ, Σολομίγια Καϊρίλοβα

Διανομή: Ama Films

Βικ, ο Βίκινγκ και το Μαγικό Σπαθί

Ένα μυθικό, κωμικό, επικό ταξίδι στην ιστορία με πρωταγωνιστή έναν διαφορετικό Βίκινγκ που πάει κόντρα στα στερεότυπα. Μία απολαυστική ταινία για τη διαφορετικότητα, την ευρηματικότητα και την ομαδικότητα.

INFO

Είδος: Animation, Περιπέτεια, Οικογενειακό (77΄)

Χώρες: Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο (2019)

Σκηνοθεσία: Ερίκ Καζ

Διανομή: Tanweer

Το πάθος (Επαν.)

Ο Ανδρέας Βίνκελμαν έχει χωρίσει με τη γυναίκα του και έχει αυτοεξοριστεί σ’ ένα νησί της Βαλτικής. Η ύπαρξή του όμως συγκλονίζεται από την παρουσία ενός μανιακού πάνω στο νησί, αλλά και από τη συνάντησή του με μια όμορφη χήρα, τη Άννα Φρομ, που χαρίζει λίγη ζεστασιά στη ζωή του. Μυστικά, ψέματα, απιστίες και κρυφά πάθη ξετυλίγονται με μαεστρία από τον Μπέργκμαν.

INFO

Είδος: Ψυχολογικό, Δράμα (101΄)

Χώρα: Σουηδία (1969)

Σκηνοθεσία: Ινγκμαρ Μπέργκμαν

Παίζουν: Μαξ Φον Σίντοφ, Λιβ Ούλμαν, Μπίμπι Άντερσον, Έρλαντ Γιόζεφσον

Διανομή: Weirdwave

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ