Τετάρτη, 24 Απριλίου, 2024

Δημήτρης Κάρναβος: «Είμαστε σε έναν οργασμό υλοποίησης έργων»

Ο δήμαρχος Καλλιθέας μιλάει στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ για το πρόγραμμα των έργων που έγιναν και αυτών που έρχονται, με στόχο την ανάδειξη της πόλης ως έναν τόπο που αξίζει να ζει, να εργάζεται και να επισκέπτεται κανείς

Πολλά, σημαντικά έργα ξεκινούν στην Καλλιθέα, εντός του ’23, τα οποία όταν ολοκληρωθούν θα προσδώσουν στην πόλη την παλιά της αίγλη, μετατρέποντάς τη σε ένα σημαντικό εμπορικό, αλλά και πολιτιστικό κέντρο. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ ο δήμαρχος Καλλιθέας Δημήτρης Κάρναβος*, ανακοινώνει την έναρξη του μεγάλου έργου ανάπλασης που θα συνδέει το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με τη στεγασμένη αγορά της Καλλιθέας, την προκήρυξη -πριν από το Πάσχα- του Ανοιχτού Εμπορικού Κέντρου, αλλά και την ανέγερση του μεγαλύτερου Πολιτιστικού Κέντρου της Νότιας Αττικής. Σε αυτά, πρέπει να προστεθεί η χάραξη της νέας γραμμής Μετρό, η οποία περιλαμβάνει τέσσερις σταθμούς εξυπηρέτησης των Καλλιθεατών.

Παρά την ήδη αυξημένη κίνηση που υπάρχει στην πόλη, ο δήμαρχος Καλλιθέας φαίνεται ότι έχει κερδίσει δύο στοιχήματα: πρώτον, ανταποκρίθηκε στο απαιτητικό έργο της καθαριότητας με την απόκτηση του πιο σύγχρονου στόλου, και δεύτερον, περιόρισε σε σημαντικό βαθμό την παραβατικότητα. Άλλωστε, ως παλιός Καλλιθεάτης έχει ένα όνειρο: να ομορφύνει η πόλη του περισσότερο, σε σημείο που να είναι ένας επιθυμητός τόπος κατοικίας και εργασίας.

Συνέντευξη: Έλενα Φυντανίδου

Κύριε δήμαρχε, πώς βλέπετε τις επερχόμενες εκλογές;

Οι δημοτικές έπονται των εθνικών, άρα έχουμε αρκετούς μήνες μπροστά μας. Έχουμε πολλά έργα ανοιχτά, οπότε δουλεύουμε. Δεν είμαστε ακόμη σε προεκλογική περίοδο.

Τι εισπράττετε από τον κόσμο για τις εθνικές εκλογές;

Ο κόσμος έχει αρχίζει και προετοιμάζεται γι’ αυτές…

Για την κυβέρνηση;

Είναι κυβέρνηση μιας πολύ δύσκολης περιόδου, απ’ όπου κι αν το δει κανείς. Από τη μία η πανδημία, από την άλλη οι ελληνοτουρκικές σχέσεις, η ταλαιπωρία των Ελλήνων από την εποχή των μνημονίων… Η κυβέρνηση θα κριθεί στις εκλογές και η αντιπολίτευση, οποιαδήποτε αντιπολίτευση και στα δημοτικά ζητήματα, για να κερδίσει την κυβέρνηση ή την όποια διοίκηση, θα πρέπει να πείσει τον λαό ότι η δική της πρόταση είναι καλύτερη και ταυτόχρονα ορθολογική για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του κόσμου.

Να μιλήσουμε για την καθημερινότητα. Οι παλιοί έλεγαν ότι ο καλός δήμαρχος είναι ο καλός οδοκαθαριστής. Συμφωνείτε;

Η καθαριότητα είναι σαν το τανγκό, χορεύεται από δύο: από τον Δήμο που πρέπει να διαθέτει τον εξοπλισμό και το ανθρώπινο δυναμικό και από τους πολίτες, οι οποίοι πρέπει να τηρούν υπεύθυνη συμπεριφορά. Η Καλλιθέα είναι μια περιοχή που έχει πολλούς διερχόμενους. Έχει μια δυναμική κοινωνία, μια δυναμική αγορά με «ατμομηχανή» το λιανεμπόριο, δύο πανεπιστήμια…

Η αλήθεια είναι ότι έχετε πολύ δυνατή αγορά. Μετά την Αθήνα και τον Πειραιά, έχετε ίσως την πιο δυνατή και ολοκληρωμένη αγορά στο λεκανοπέδιο.

Πράγματι η αγορά της Καλλιθέας είναι εξαιρετικά σημαντική και έχει μεγάλη έκταση. Αυτό λοιπόν κάνει πιο απαιτητικό το έργο της καθαριότητας. Νομίζω όμως ότι έχουμε ανταποκριθεί σε μεγάλο βαθμό- πάντα μπορεί να υπάρχουν προβλήματα -στις υποχρεώσεις μας, καθότι σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουμε, διαθέτουμε τον πιο σύγχρονο στόλο στην Ελλάδα. Έχουμε αγοράσει αυτή την περίοδο 28 οχήματα, τα περισσότερα απ’ αυτά είναι στη μάχη για την καθαριότητα. Πολλά απ’ αυτά είναι απορριμματοφόρα, δυο καινούργια πλυντήρια κάδων και πολλά άλλα σύγχρονα μηχανήματα. Άρα από μηχανολογικό εξοπλισμό είμαστε υπερπλήρεις. Ολοκληρώσαμε ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα επενδύσεων που είχαμε βάλει ως στόχο το 2015.

Έχουμε προσωπικό παρά τους περιορισμούς που υπάρχουν. Θα έλεγα ότι είμαστε από τους Δήμους που διαθέτουν προσωπικό για να επιτελέσει το έργο. Θα θέλαμε βέβαια λίγο παραπάνω, αλλά θα πρέπει να υπενθυμίσουμε στους συμπολίτες μας ότι οι μισθοί του προσωπικού και ο εξοπλισμός πληρώνονται από τα ανταποδοτικά τέλη. Εμείς, τα τελευταία χρόνια έχουμε μειώσει τα δημοτικά τέλη κατά 7% για τα νοικοκυριά και 4% για την επαγγελματική στέγη, και έχουμε κάνει διευρυμένες ελαφρύνσεις στις ευπαθείς κοινωνικά και οικονομικά ομάδες (ΑμεΑ, μακροχρόνια ανέργους, δικαιούχους ΚΕΑ, πολύτεκνους, τρίτεκνους κ.λπ.) κατά 75%. Για να επανέλθω στην καθαριότητα, είναι βέβαιον ότι κανείς Δήμος δεν μπορεί να είναι πίσω απ’ τον καθένα που πετάει ένα σκουπίδι. Όμως, η γενικότερη κατάσταση είναι θετική.

Οι Καλλιθεάτες ποια έργα θα δουν να παίρνουν σάρκα και οστά;

Είμαστε σε έναν οργασμό υλοποίησης έργων, διότι αυτό το διάστημα υπήρξαν και αρκετά χρηματοδοτικά εργαλεία για την Αυτοδιοίκηση. Έτσι λοιπόν προχωράμε το μεγάλο έργο ανάπλασης που συνδέει το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος με τη στεγασμένη μας αγορά και τους πέριξ αυτής δρόμους, το οποίο πήρε ΦΕΚ στις 31.12.2022, και περιλαμβάνει την πλήρη ανάπλαση της Δημοσθένους και της Δοϊράνης από τη Δαβάκη έως το «Νιάρχος», την καθολική ανάπλαση της Σκρα, τμήματος της Σπάρτης και της Αριστείδου.

Πώς εννοείτε τον όρο «πλήρης ανάπλαση» ενός δρόμου ή περιοχής;

Όταν λέμε καθολική ανάπλαση δεν εννοούμε μόνο καινούργια άσφαλτο που είναι αυτονόητο. Εννοούμε πεζοδρόμια, οδεύσεις για τυφλούς, φωτισμό Led, έξυπνες διαβάσεις, πράσινο… Για παράδειγμα, στη Δοϊράνης και τη Σκρα τα διαζώματα θα φτιαχτούν εξ αρχής, ενώ σ’ ένα κομμάτι της Δημοσθένους θα γίνει ποδηλατόδρομος. Γι’ αυτό το έργο εξασφαλίσαμε από το Ταμείο Ανάκαμψης 8 εκατ. ευρώ και ο Δήμος συνεισφέρει άλλες 422.000 ευρώ σύμφωνα με τη μελέτη. Το έργο θα προκηρυχθεί πριν από το Πάσχα.

Επίσης, την ίδια περίοδο θα προκηρυχθεί το Open Mall, δηλαδή το Ανοιχτό Εμπορικό Κέντρο, που είναι η ανάπλαση, η πεζοδρόμηση, η ανάδειξη της κλειστής στεγασμένης αγοράς της Καλλιθέας -της αγοράς των Ποντίων όπως τη λέμε οι παλιοί Καλλιθεάτες- και των γύρω δρόμων. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο. Η Καλλιθέα μας αποκτά ένα δυναμικό Κέντρο που το έχει μεγάλη ανάγκη. Σε αυτό θα προσθέσω το Πολιτιστικό Κέντρο, το μεγαλύτερο της Νότιας Αττικής, που πρόκειται να γίνει με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», στο οικόπεδο που υπήρχαν παλαιότερα τα πλυντήρια του ΙΚΑ, στη γωνία Ματζαγριωτάκη και Εσπερίδων. Το Κέντρο θα περιλαμβάνει τη βιβλιοθήκη μας, σε τριπλάσιο χώρο απ’ αυτόν που βρίσκεται σήμερα, τα πολιτιστικά μας εργαστήρια, δύο μεγάλες αίθουσες πολλαπλών χρήσεων για συνέδρια και πολιτιστικές εκδηλώσεις. Στην ταράτσα του θα υπάρχει θερινός κινηματογράφος. Επίσης, προβλέπονται υπόγειοι χώροι στάθμευσης οχημάτων περίπου 70 θέσεων.

Είπατε νωρίτερα ότι η ασφαλτόστρωση είναι αυτονόητη για έναν Δήμο. Δυστυχώς, αυτό δεν ισχύει για όλους τους Δήμους.

Ακούστε, σημαντική υποδομή σε μία πόλη είναι οι ασφαλτοστρώσεις. Δεν είναι δυνατόν να κινδυνεύουν ζωές από τις λακκούβες στους δρόμους, και αναφέρομαι στους πεζούς και στους οδηγούς μηχανών, οι οποίοι μπορεί πραγματικά να κινδυνεύσουν, ούτε βεβαίως να καταστρέφονται αυτοκίνητα. Εμείς, στην Καλλιθέα, έχουμε κάνει μια σειρά από έργα. Στην αρχή της θητείας μας εκτελέσαμε μία εργολαβία που είχε ωριμάσει από την προηγούμενη τετραετία και περιλάμβανε 15 δρόμους, ενώ αυτή τη στιγμή εκτελείται μία άλλη με 40.000 τ.μ. ασφαλτόστρωση. Έχουν γίνει οι πρώτοι τρεις δρόμοι και σύντομα, μόλις φύγουν τα κρύα και οι βροχές, θα προχωρήσουμε σε άλλους σημαντικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην πολύπαθη Αγίων Πάντων. Επίσης, ζητήσαμε από την Περιφέρεια την ασφαλτόστρωση της Θησέως η οποία ανταποκρίθηκε. Έχει γίνει το μισό κομμάτι του δρόμου. Πιστεύω ότι μόλις ανοίξει ο καιρός το έργο θα ολοκληρωθεί. Τέλος, εκτελείται σχετικό έργο πέριξ του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Παράλληλα, ξεκινούν και τα έργα του μετρό, το οποίο θα «ανοίξει» την Καλλιθέα σε όλο τον κόσμο. Πώς φτάσατε σε αυτό το θετικό αποτέλεσμα και ποια θα είναι η χωροταξία που αφορά στον Δήμο σας;

Αυτή είναι η πιο σημαντική εξέλιξη. Το μετρό το διεκδικούμε απ’ όταν αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου. Προβλεπόταν στη σύμβαση του 2009 της κατασκευής του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Είχε όμως στην πραγματικότητα εγκαταλειφθεί. Είχε μπει το έργο στα συρτάρια. Εμείς το ανασύραμε από τα συρτάρια της Αττικό Μετρό και του Υπουργείου Υποδομών και μαζί με όλους τους φορείς πιέσαμε ώστε το 2022 να ανακοινωθεί επισήμως η χάραξη της γραμμής, η οποία περιλαμβάνει τέσσερις σταθμούς εξυπηρέτησης των Καλλιθεατών. Ένας σταθμός θα είναι ψηλά, στα σύνορα της Καλλιθέας με τον Δήμο Αθηναίων στη Χαμοστέρνας στα «σφαγεία» που λέμε εμείς, δεύτερος σταθμός στην πλατεία Δαβάκη, τρίτος σταθμός στον λεγόμενο Λόφο Φιλαρέτου και ένας ακόμη σταθμός στο τέρμα Δοϊράνης, στην είσοδο του «Νιάρχος» με προοπτική στο απώτερο μέλλον να συνεχιστεί προς το Παλαιό Φάληρο. Με αφορμή τον σταθμό στην πλατεία Δαβάκη, συζητάμε με την Αττικό Μετρό τη δημιουργία υπόγειου χώρου στάθμευσης. Περιμένουμε να δούμε τι θα μας πουν οι συγκοινωνιολόγοι.

Η αλήθεια είναι ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στάθμευσης, όπως άλλωστε και στις περισσότερες περιοχές της Αττικής. Τα έργα που σχεδιάζονται δεν θα το επιδεινώσουν;

Το μετρό βελτιώνει το κυκλοφοριακό…

Συγνώμη που σας διακόπτω. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι οι περιοχές όταν ομορφαίνουν, δημιουργούν στέκια, όχι μόνο για τους μόνιμους κατοίκους, τα οποία φέρνουν επιπλέον κίνηση…

Ο κόσμος όμως θα έρχεται με το μετρό και θα φεύγει με αυτό. Ακόμη και η διαμπερής κίνηση θα μειωθεί με το μετρό. Σκεφθείτε κάποιον που θέλει σήμερα να πάει από την πλατεία Δαβάκη στο «Νιάρχος». Με το μετρό, σε δύο λεπτά θα βρίσκεται εκεί. Από την άλλη, παίρνουμε και άλλα μέτρα για να περιορίσουμε το κυκλοφοριακό.

Πολύ σύντομα, στο τέλος του 2023, θα ξεκινήσει η νέα Δημοτική Συγκοινωνία της πόλης. Η μία γραμμή θα είναι διαμπερής, θα καλύπτει διαδρομή από το σταθμό Ταύρος – Ελευθέριος Βενιζέλος και θα καταλήγει στο «Νιάρχος» περνώντας μέσα από σημαντικά δημόσια και δημοτικά κτήρια. Οι πολίτες δεν θα χρειάζεται να παίρνουν αυτοκίνητο για ενδοδημοτικές μετακινήσεις. Η δεύτερη γραμμή, η οποία ωφελεί και τους κατοίκους της Νέας Σμύρνης, θα καταλήγει στο κοιμητήριό μας, το οποίο βρίσκεται στα σύνορα Νέας Σμύρνης, Παλαιού Φαλήρου, Αγίου Δημητρίου. Αυτό μας το ζήτησαν οι συμπολίτες μας, ιδίως άνθρωποι πιο ηλικιωμένοι που έχουν τους οικείους τους εκεί.

Επίσης, εντός του ’23, πρόκειται να φτιάξουμε ένα μεγάλο πρόγραμμα χρήσης κοινόχρηστων ποδηλάτων. Ήδη αναθέσαμε το έργο σε σύμβουλο. Όλα αυτά συνεισφέρουν στη βελτίωση της κυκλοφορίας. Θέλουμε να είναι προσβάσιμοι οι δρόμοι μας, απ’ όλους. Παράλληλα, παλεύουμε για την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία. Μάλιστα, τώρα φτιάχνουμε ένα πρόγραμμα αποτροπής της αντικοινωνικής στάθμευσης, βάζοντας 450 αισθητήρες σε όλες τις διαβάσεις και οδεύσεις τυφλών και στις θέσεις ΑμεΑ. Μόλις κάποιος παρκάρει αντικοινωνικά, θα ενημερώνεται η Δημοτική Αστυνομία και θα τον γράφει.

Όλα αυτά τα έργα αναβαθμίζουν αναμφισβήτητα την Καλλιθέα. Παράλληλα, όμως ανεβαίνουν – όπως σε όλες τις νότιες περιοχές της Αττικής – οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων. Ο Καλλιθεάτης μπορεί να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα;

Εξαρτάται από την πλευρά που το βλέπει κανείς. Υπάρχουν συμπολίτες μας που μπορεί να αισθάνονται ικανοποιημένοι που το ακίνητό τους παίρνει μια αξία. Όμως, το Υπουργείο Οικονομικών έπρεπε να κάνει καλύτερη προετοιμασία. Θα έλεγα ότι δεν είναι καλό να συζητά με τους Δήμους εκ των υστέρων. Αν είχε προνοήσει και είχε μιλήσει με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, θα είχε μάθει ότι, για παράδειγμα, στην Καλλιθέα υπάρχουν μια σειρά από προσφυγικές κατοικίες, σε πολλές απ’ τις οποίες μένουν άνθρωποι σε κατάσταση απόλυτης φτώχειας. Οι άνθρωποι αυτοί ξαφνικά πληρώνουν ένα μεγάλο ποσό ΕΝΦΙΑ. Και όχι μόνο αυτό. Εξαιρούνται από μια σειρά κοινωνικών επιδομάτων, καθώς αυξάνεται η αντικειμενική αξία στο Ε9. Άνθρωποι που βρίσκονται σε απόλυτη φτώχεια φαίνονται να είναι μεγαλοϊδιοκτήτες, προνομιούχοι, κάτι το οποίο δεν ισχύει.

Πολλοί Δήμοι έχουν αντιδράσει…

Κι εμείς. Μάλιστα, κατόπιν δικής μας εισήγησης στο Δημοτικό Συμβούλιο, πήραμε την απόφαση να συγκεντρώσει ο Δήμος συμβόλαια και να τα προσκομίσει στο Υπουργείο Οικονομικών. Ευελπιστούμε ότι το Υπουργείο θα ξαναδεί το ζήτημα.

Να μιλήσουμε για τον Σύνδεσμο Δήμων Νοτίου Αττικής, του οποίου ηγείστε;

Τον ΣΥΔΝΑ τον φτιάξαμε σχεδόν με το που αναλάβαμε τη διοίκηση του Δήμου. Ξέρετε, η αυτοδιοίκηση είναι ένας χώρος συνεργασιών. Εμείς απευθυνθήκαμε στους όμορους Δήμους. Απ’ αυτούς ήρθαν να συνεργαστούμε ο Δήμος Παλαιού Φαλήρου και ο Δήμος Αλίμου. Καταθέσαμε στο ΕΣΠΑ μια ολοκληρωμένη στρατηγική πριν από περίπου μια 5ετία με την οποία εξασφαλίσαμε 35,5 εκατ. ευρώ για έργα. Πλέον, έχουμε μια υλοποίηση περίπου στο ένα τρίτο. Μερικές απ’ τις πιο σημαντικές δράσεις είναι η λειτουργία του Κέντρου Στήριξης Επιχειρηματικότητας, στο οποίο, όσοι διατηρούν επιχείρηση, μπορούν να απευθυνθούν προκειμένου να συμμετάσχουν σε οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο διατίθεται για την ανάπτυξη της επιχείρησής τους, η εφαρμογή προγραμμάτων κατάρτισης ανέργων με επιδότηση έως και 1.800 ευρώ, καθώς και επιδοτούμενων προγραμμάτων για εργαζόμενους. Επίσης, σύντομα θα βγάλουμε ανακοίνωση για μία νέα δράση που αφορά την απορρόφηση ατόμων με αναπηρία σε επιχειρήσεις. Ακόμη, έχουμε εντάξει μια σειρά από τεχνικά έργα. Τέλος, να μην ξεχνάμε τη συνεργασία που έχουμε κάνει με την Εθνική Λυρική Σκηνή σε ότι αφορά τον πολιτισμό.

Ένα από τα ζητήματα που απασχολούν τους κατοίκους περιοχών της Αττικής, τον τελευταίο καιρό, είναι η αύξηση περιστατικών βίας σε ανήλικους. Πώς αντιμετωπίζετε το φαινόμενο;

Μετά την πολυετή συνεργασία μας με τα Σώματα Ασφαλείας έχουμε πλέον θετικά αποτελέσματα. Στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας δείχνουν ότι η παραβατικότητα στην Καλλιθέα έχει περιοριστεί. Δεν έχει μηδενιστεί, δεν γνωρίζω κατά πόσο είναι δυνατόν κάτι τέτοιο, αλλά οπωσδήποτε έχει μειωθεί. Στο θέμα αυτό ο Δήμος έχει βοηθήσει αποφασιστικά με δύο σημαντικές δράσεις: πρώτον, έχουμε δωρίσει στα Τμήματα Ασφαλείας τρία περιπολικά για να ενισχύσουμε το έργο τους· έτσι μετά από πολλά χρόνια και με τη δική μας συνεισφορά και με αυτή του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη σε ανθρώπινο δυναμικό, έχουμε ακόμη και βραδινές περιπολίες, και δεύτερον, έχουμε βάλει υπηρεσίες σεκιούριτι στις δύο πλατείες του κέντρου -στην πλατεία Κύπρου και στην πλατεία Δαβάκη- και δύο περιπολικά το βράδυ τα οποία παρακολουθούν τα δημοτικά κτίρια ενώ εκτελούν περιπολίες.

Πώς ονειρεύεστε να δείτε την πόλη σας;

Θα ήθελα να ομορφύνει ακόμη περισσότερο, σε σημείο που να είναι ένας επιθυμητός τόπος κατοικίας και εργασίας, τόσο για εμάς που είμαστε γέννημα θρέμμα Καλλιθεάτες, όσο για τους νέους ανθρώπους. Πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε αυτό τον δρόμο και η Καλλιθέα σύντομα θα μετατραπεί σε μια φιλική, έξυπνη, περιβαλλοντικά ευαίσθητη πόλη με καλές υποδομές.

* Ο Δημήτρης Κάρναβος, είναι δήμαρχος Καλλιθέας, β’ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ (Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων), αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Περιφερειών 
και πρόεδρος του Συνδέσμου Δήμων Νότιας Αττικής (ΣΥΔΝΑ)

Δείτε όλες τις ειδήσεις από τη Καλλιθέα στο amarysianotia.gr

Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολουθήστε μας στο Twitter

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ