Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024

Κυβερνητικό πάρκο: Ένα έργο «ανάσα» για τη δημόσια διοίκηση και τα δημοσιονομικά της χώρας

Γράφει ο Νίκος Παπαθανάσης: Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Η Νέα Δημοκρατία, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, θέλησε να δημιουργήσει ένα αναπτυξιακό πλεόνασμα ικανό να ισορροπήσει τα δημοσιονομικά της αλλά και να ενισχύσει την κοινωνία, τόσο στις σταθερές όσο και στις έκτακτες ανάγκες της. Σε αυτό το πλαίσιο, έδωσε έμφαση και προτεραιότητα στην άρση των όποιων αγκυλώσεων για να προχωρήσουν κομβικά έργα για τη χώρα, όπως το Ελληνικό και τα Ναυπηγεία. Σταθερή στη δέσμευσή της, θέτει πλέον σε τροχιά υλοποίησης και το μεγάλο έργο της δημιουργίας του κυβερνητικού πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης», το οποίο θα δημιουργηθεί στις παλιές εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού.

Το πάρκο θα υλοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) και το κόστος της ανέγερσής του, το οποίο εκτιμάται σε 315 εκατ. ευρώ, θα βαρύνει τον ιδιώτη ανάδοχο. Μετά το πέρας της κατασκευής, το Δημόσιο θα καταβάλλει ετήσιες πληρωμές διαθεσιμότητας από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, για προκαθορισμένη περίοδο, που θα ορίζεται στη σχετική σύμβαση. Οι πληρωμές αυτές ωστόσο θα είναι συνδεδεμένες με λειτουργικές προδιαγραφές, ώστε να διασφαλίζεται η ποιοτική λειτουργία των κτιριακών εγκαταστάσεων που θα στεγάσουν τις δημόσιες υπηρεσίες.

Οι εγκαταστάσεις που θα δημιουργηθούν, θα περιλαμβάνουν υφιστάμενα βιομηχανικά κτίρια, τα οποία θα ενισχυθούν στατικά, θα ανακαινιστούν και θα επεκταθούν. Πέρα βέβαια από τις κτιριακές υποδομές, το προτεινόμενο σχέδιο ανάπτυξης προβλέπει και την αστική ανάπλαση του οικοπέδου, ώστε να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου συνολικής επιφάνειας 130.000 τ.μ., εκ των οποίων 15.000 τ.μ. ως φυτεμένα δώματα και 115.000 τ.μ. ως κοινόχρηστο πάρκο πρασίνου. Για την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοσίων υπαλλήλων και του κοινού, εντός του οικοπέδου της ΠΥΡΚΑΛ θα δημιουργηθούν και κοινόχρηστοι διάδρομοι κυκλοφορίας, ενώ η εγκατάσταση θα περιλαμβάνει και υπόγειο πάρκινγκ 1.170 θέσεων, για να διευκολύνεται η πρόσβαση με το αυτοκίνητο, παρότι το πάρκο απέχει 7 λεπτά από τον Σταθμό του Μετρό Δάφνη και η περιοχή εξυπηρετείται σήμερα από έξι λεωφορειακές γραμμές. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, προβλέπεται και η κατασκευή υπόγειας σήραγγας πεζών που θα συνδέει τον Σταθμό Μετρό της Δάφνης με το Κυβερνητικό Πάρκο.

Στην παρούσα φάση, ολοκληρώνονται διαφόρων ειδών μελέτες που απαιτούνται, π.χ. κυκλοφοριακή, τεχνική, περιβαλλοντική και κοινωνική αξιολόγηση για το ΣΔΙΤ, τελικό χρηματοοικονομικό μοντέλο ΣΔΙΤ, αρχιτεκτονικό Master Plan κ.ά. ώστε να ξεκινήσει ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ (η προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης) και η απαλλοτρίωση του ακινήτου, εργασίες που δρομολογούνται για το τρέχον έτος.

Στόχος δε, είναι σε τέσσερα με πέντε χρόνια από όταν επιλεγεί ο ανάδοχος του διαγωνισμού, να μεταφερθούν, σταδιακά και με σχέδιο, στο κυβερνητικό πάρκο οι κεντρικές υπηρεσίες των υπουργείων Οικονομικών, Εσωτερικών, Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αγροτικής Ανάπτυξης, Τουρισμού, Εργασίας, Υγείας, Πολιτισμού και της Προεδρίας της Κυβέρνησης. Υπηρεσίες που σήμερα στεγάζονται σε 127 διάσπαρτα μισθωμένα κτίρια στο λεκανοπέδιο της Αττικής, με υψηλό κόστος λειτουργικών και κοινοχρήστων δαπανών.

Το εγχείρημα παραμένει δύσκολο κι απαιτητικό, όπως όμως και με το Ελληνικό, αναμένεται να έχει πολλαπλά οφέλη, τόσο για τον Δήμο, όσο και για τη δημόσια διοίκηση και τη χώρα. Σε αυτά συγκαταλέγεται η αστική ανάπλαση του Δήμου Δάφνης – Υμηττού, στην αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος, της υγιεινής και της ασφάλειας των δημοσίων υπαλλήλων, στη πρόσβαση ΑμεΑ και στην υλοποίηση των ευρωπαϊκών και εθνικών στρατηγικών για την εξοικονόμηση ενέργειας και μείωσης των εκπομπών CO2.

Μεγάλη θα είναι η συνεισφορά του και στη μείωση των λειτουργικών εξόδων του Δημοσίου. Βάσει σχετικής μελέτης, τα δημόσια ταμεία θα εξοικονομήσουν σε βάθος δεκαετίας περί το 1 δισ. ευρώ. Το σημαντικότερο όμως όφελος θα είναι η δημιουργία μιας νέας φιλοσοφίας της δημόσιας διοίκησης, η οποία θα δύναται να ανταποκριθεί στις επιταγές της σημερινής εποχής, δηλαδή στο να παρέχονται περισσότερες υπηρεσίες με λιγότερο κόστος και με μεγαλύτερη ταχύτητα και να αρθούν οι γνωστές δυσκαμψίες στη δομή και στη λειτουργία των δημόσιων οργανισμών.

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ ΕΡΓΟΛΗΠΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΡΓΩΝ

«Προς υλοποίηση το έργο στην ΠΥΡΚΑΛ»

Προχωρεί ολοταχώς, παρά τις έντονες αντιδράσεις που πρόσφατα είχε καταγράψει σε αποκλειστικό της ρεπορτάζ η ΑΜΑΡΥΣΙΑ, το σχέδιο δημιουργίας «κυβερνοπάρκου» στο χώρο της ΠΥΡΚΑΛ. Όπως ανέφερε ο αν. υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, αρμόδιος για τις Ιδιωτικές Επενδύσεις και τις ΣΔΙΤ Νίκος Παπαθανάσης, μιλώντας σε ενημερωτική εκδήλωση με θέμα «Δημόσιες συμβάσεις με ΣΔΙΤ: Εργαλείο Ανάπτυξης ή δέσμευση πόρων με περιορισμένο όφελος;» που πραγματοποίησε η Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, η ανάπλαση της ΠΥΡΚΑΛ είναι ένα από τα επόμενα έργα ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) που οδεύουν προς υλοποίηση.

Άλλα έργα που θα υλοποιηθούν μέσω ΣΔΙΤ είναι το νέο Δικαστικό Σωφρονιστικό Συγκρότημα Αθηνών για τη μετεγκατάσταση των φυλακών Κορυδαλλού, το νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης και νέα αρδευτικά έργα για τα οποία έχει προβλεφθεί η κάλυψη του κόστους κατασκευής τους κατά 30% μέσω πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Σύμφωνα με τον Νίκο Παπαθανάση, εντός των τελευταίων 3,5 ετών έχουν δρομολογηθεί και βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις υλοποίησης 34 έργα ΣΔΙΤ συνολικού προϋπολογισμού 4,6 δισ. ευρώ. Όπως σημείωσε ο υφυπουργός, εντός της πρώτης πενταετίας, το 30% του προϋπολογισμού αυτού επιστρέφει στην πραγματική οικονομία, αποφέροντας ένα σημαντικό πρόσθετο δημοσιονομικό όφελος για τη χώρα. Παράλληλα, υπογράμμισε πως μέσω των συμβάσεων ΣΔΙΤ διασφαλίζεται η ταχύτητα και η απρόσκοπτη ολοκλήρωση των έργων και εξασφαλίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης η συντήρησή τους που αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις του τομέα των υποδομών σήμερα.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ