Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Διαδίκτυο και κουλτούρα ανθρώπινης σεξουαλικότητας

 

Γράφει η Δρ. Μαρία Γιαλλούση *

Αναρίθμητες διαδικτυακές σεξουαλικές δι-έξοδοι, αδιανόητες πριν από πολλά χρόνια, υπάρχουν τώρα μαζί με ισχυρές διαδικτυακές κοινότητες που βοήθησαν στην ευρεία αποδοχή της ομοφυλοφιλίας, της αμφιφυλοφιλίας, της ασεξουαλικότητας, της πανσεξουαλικότητας, της αγαμίας, του σαδομαζοχισμού, των εικονικών σχέσεων και της πολυγαμίας. Σε αυτές έχει προστεθεί μια νέα διάσταση στην ανθρώπινη σεξουαλικότητα, η digisexuality, ή η έλξη και η σεξουαλική αλληλεπίδραση με τα βελτιωμένα τεχνολογικά αντικείμενα του σεξ, τα ρομπότ του σεξ.

Στο επίκεντρο της ψηφιακής σεξουαλικής επανάστασης βρίσκεται το Διαδίκτυο, το οποίο άλλαξε εμάς και τον κόσμο μας με τρόπους που δεν κατανοούμε ακόμη πλήρως. Δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή, την ανταλλαγή πληροφοριών, την εκπαίδευση, την εργασία, τα μέσα ενημέρωσης, την πολιτική, την οικονομία, τον πόλεμο, τον κοινωνικό έλεγχο, την παγκόσμια συνδεσιμότητα, την αλήθεια, τον πολιτισμό, την επιθυμία και την ίδια την ανθρώπινη πραγματικότητα – τα πάντα έχουν αλλάξει από τον Ιστό. Το Διαδίκτυο έχει μια περιοχή ανοιχτή και προσβάσιμη και μια μεγαλύτερη περιοχή -Deep Web ή Dark Web- που προσφέρει ναρκωτικά, όπλα, συμβόλαια θανάτωσης, υπηρεσίες απάτης κι άλλα.

Οι φαντασιώσεις «ζωτανεύουν» με ένα απλό πάτημα πλήκτρων που μπορεί να καταλήξει σε κακοήθειες όπως τις catfishing, διαδικτυακό εκφοβισμό, πορνό βιασμών, παιδική πορνογραφία, πορνό βασανιστηρίων και δολοφονιών. Οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να έχουν πρόσβαση σε πρωτόγνωρες «διαδικτυακές κουλτούρες» που τις γεννά η σεξουαλική απογοήτευση και η κοινωνική απομόνωση. Παράδειγμα οι «incels» (ένα παρατσούκλι για «ακούσια αγαμία»), μια διαδικτυακή κοινότητα λευκών ανδρών που αυτο-προσδιορίζονται ως ανίκανοι να βρουν έναν ρομαντικό ή σεξουαλικό σύντροφο παρά το γεγονός ότι το επιθυμούν. Υποστηρίζουν τη βία κατά των όμορφων γυναικών και των ανδρών συντρόφων τους, που απανθρωποποιούν ως «Stacys» και «Chads» και «Tyrones» (μαύροι άνδρες που ισχυρίζονται ότι «κλέβουν» όλες τις γυναίκες). Μια μικρότερη, πιο ακραία ομάδα στην κοινότητά τους έχει υιοθετήσει ως προστάτη Άγιο έναν μαζικό δολοφόνο που ονομάζεται Elliot Rodger, έναν απογοητευμένο incel που άφησε πίσω του ένα μανιφέστο μισογυνισμού 100.000 λέξεων (Branson-Potts & Winton, 2018).

Το διαδίκτυο και οι συναφείς τεχνολογίες, ψηφιοποιώντας την πολυμορφική μας συμπεριφορά, δρομολογεί άλλες καινοφανείς συμπεριφορές, δημιουργώντας έτσι έναν εναλλακτικό κόσμο ενηλίκων κι όχι μόνο. Η πόρτα της κρεβατοκάμαρας των γονέων δεν κλείνει ποτέ και η διαδικτυακή πρωταρχική σκηνή (primal scene) -στη φροϋδική θεωρία συνιστά την περίσταση που ένα παιδί γίνεται γνώστης της σεξουαλικής επαφής των γονιών του, η χρονική στιγμή της θεωρείται κρίσιμη για τον προσδιορισμό της προδιάθεσης σε μελλοντικές νευρώσεις- είναι ανοιχτή για να την παρακολουθήσουν και να την απολαύσουν όλοι (Lemma, 2017). Το Pomhub, ο πιο δημοφιλής ιστότοπος πορνογραφίας στο Διαδίκτυο, το 2018 εξυπηρετούσε 92 εκατομμύρια ανθρώπους την ημέρα (Henry, 2018).

Εκτός από την άμεση παροχή πορνό κάθε είδους, η τεχνολογία προσφέρει διαδικτυακό σεξ και σεξουαλικά παιχνίδια, όπως σεξουαλικές κούκλες και σεξουαλικά ρομπότ. Ο ειδικός της τεχνητής νοημοσύνης David Levy προβλέπει ότι ο γάμος με τα ρομπότ θα γίνει ρουτίνα σε μερικές δεκαετίες (Levy, 2007). Υπάρχουν ήδη ισχυρές διαδικτυακές κοινότητες ανδρών που έχουν συνδέσει τη ζωή τους με κούκλες του σεξ λόγω της αγάπης τους για αυτές (Knafo, 2015).

Το Διαδίκτυο δεν άλλαξε απλώς την κουλτούρα μας για το σεξ και τις σχέσεις, την έχει κατακτήσει!

* Η Δρ. Μαρία Γιαλλούση είναι συγγραφέας του υπό έκδοση βιβλίου με τίτλο Shopping for Love Για τον Έρωτα στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (εκδ. ΚΨΜ, ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2024)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ