Γράφει ο Αντώνης Αντωνίου, Οµότιµος Καθηγητής ΠΑ.∆.Α.
Ανοικτή επιστολή
Προς τον Υπουργό Παιδείας – Θρησκευµάτων – Αθλητισµού κύριο Κυριάκο Πιερρακάκη
και τις / τους εκπροσώπους µας στη Βουλή των Ελλήνων
Κύριε υπουργέ,
κυρίες και κύριοι εκπρόσωποι του λαού
στη Βουλή των Ελλήνων
Τον Νοέµβριο του 2011, βρέθηκα, σε συνέδριο στη Θεσσαλονίκη, ως οµιλητής µε θέµα «Ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση και Ποιότητα σε Περιβάλλον Παγκοσµιοποίησης».
Προς το τέλος της οµιλίας µου, έχοντας υπόψη τους νόµους 3549/2007, 4009/2011 και τον υπό ψήφιση, τότε, νόµο 4093/2012, είπα τα εξής:
«Κάτω από τις συνθήκες έντονης υποχρηµατοδότησης, τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύµατα της χώρας, πολύ φοβούµαι, θα αναγκαστούν να συνεργαστούν µε επιχειρηµατικούς οµίλους, µέσω διαφόρων τύπων συµβάσεων. Στην πράξη θα έχουµε µια ενοικίαση, σε ιδιώτη, εκπαιδευτικών χώρων, που έγιναν µε χρήµατα των Ελλήνων φορολογουµένων για να έχουν οι νέοι µας πρόσβαση στο δηµόσιο αγαθό που λέγεται Ανώτατη Εκπαίδευση. Ο ιδιώτης (επιχειρηµατικός όµιλος), θα κερδίζει, εκµεταλλευόµενος χώρους για τους οποίους δεν έχει κάνει κάποια επένδυση».
∆ιάβασα τις ερωταπαντήσεις, που δηµοσίευσε το Υπουργείο Παιδείας. Παρακολούθησα, στην τηλεόραση την προσπάθεια του υπουργού Παιδείας να δώσει πληροφορίες για το επίµαχο νοµοσχέδιο και αµέσως, όταν τον άκουσα να µιλάει για ιστορική στιγµή και για ένα βήµα µπροστά, το µυαλό µου έτρεξε στην παράγραφο που σας ανέφερα.
Ως ένας πολίτης, χωρίς δογµατισµούς, που αναγνωρίζει την καλή σας προαίρεση για την ανάπτυξη του Ελληνικού ∆ηµόσιου Πανεπιστήμιου, σας παρακαλώ να απαντήσετε στις πιο κάτω ερωτήσεις, που απευθύνονται κατά κύριο λόγο στον κύριο υπουργό, για να εξαλειφθούν οι φόβοι µου και να ενηµερωθώ καλύτερα, µαζί µε πολλούς συµπολίτες µου.
Κύριε υπουργέ
1) Είπατε ότι για πρώτη φορά υπάρχει µεγάλη χρηµατοδότηση των Πανεπιστηµίων και είστε σίγουρος ότι θα συνεχιστεί. Μπορείτε να µας αναφέρετε τις πηγές χρηµατοδότησης;
2) ∆έχεστε ότι η γενναία χρηµατοδότηση των Πανεπιστηµίων της χώρας ήταν, είναι και θα είναι καθήκον και υποχρέωση της Πολιτείας και είναι ανεξάρτητη από την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστηµίων;
3) Τα Κολλέγια, όπως το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας αναφέρει, είναι εκπαιδευτικοί φορείς µη τυπικής µεταδευτεροβάθµιας εκπαίδευσης και οι τίτλοι, που χορηγούν, οδηγούν στην αναγνώριση µόνο της επαγγελµατικής ισοδυναµίας µε τα πτυχία των ελληνικών Πανεπιστηµίων. Ποια λοιπόν η προστασία που παρέχει η Πολιτεία στα πτυχία τυπικής ανώτατης εκπαίδευσης, τα οποία χορηγούνται από τα Ελληνικά ∆ηµόσια Πανεπιστήµια έναντι των πτυχίων που χορηγούνται από εκπαιδευτικούς φορείς µεταδευτεροβάθµιας και µάλιστα µη τυπικής εκπαίδευσης; Η παγκόσµια αυτή πρωτοτυπία γιατί δεν διορθώνεται µε το υπό επεξεργασία νοµοσχέδιο;
4) Τα Κολλέγια, θα αναβαθµιστούν σε Ιδιωτικά Πανεπιστήµια, αλλάζοντας ταµπέλα, µέσω franchise;
5) Το Υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι, µε την ίδρυση των ιδιωτικών (µη κρατικών) πανεπιστηµίων, θα προσελκύσουµε ξένους φοιτητές και θα µειώσουµε τη ροή προπτυχιακών και µεταπτυχιακών φοιτητών προς το εξωτερικό. Επικαλείται ακόµη την 705/2010 απόφαση του ∆ιοικητικού Εφετείου Πατρών σύµφωνα µε την οποία κρίθηκε ως σύµφωνη µε το Σύνταγµα, η επιβολή διδάκτρων, σε προπτυχιακό επίπεδο, από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο. Τι εµποδίζει λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας, να την εφαρµόσει και στα υπόλοιπα Ελληνικά Πανεπιστήµια για όσους υποψήφιους φοιτητές απέτυχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις και θέλουν να φοιτήσουν και µάλιστα µε πολύ µικρότερα δίδακτρα από ότι σε ένα ιδιωτικό – ΝΠΠΕ; (Πρακτική και τελολογική προσέγγιση του προβλήµατος).
6) Τι εµποδίζει το Υπουργείο Παιδείας να επιτρέψει και ξενόγλωσσα τµήµατα προπτυχιακών σπουδών στα Πανεπιστήµια, αφού θέλουµε να προσελκύσουµε ξένους φοιτητές;
7) Γιατί το Υπουργείο Παιδείας, ξεχνά, στην ανάλυσή του, ότι η πλειονότητα των Ελλήνων φοιτητών, που φοιτούν στο εξωτερικό, είναι εγγεγραµµένοι σε Κρατικά Πανεπιστήµια;
8) Η ΕΘΑΑΕ θα έχει διεκπεραιωτικό ή αποφασιστικό ρόλο;
9) Κύριε υπουργέ είπατε ότι πολλά ονοµαστά Πανεπιστήµια έχουν δηµιουργήσει παραρτήµατα σε ξένες χώρες και αναφέρατε ένα στην Κίνα, ένα στη Σιγκαπούρη και ένα δίπλα µας στη Μπολόνια από το Sorbonne. Γιατί δεν δηµοσιεύετε τη λίστα των παραρτηµάτων και των ιδιωτικών πανεπιστηµίων, τα οποία λειτουργούν, ανά χώρα, στην Ε.Ε.;
(Προς διευκόλυνση όλων των ενδιαφεροµένων υπάρχει σχετική µελέτη του κυρίου ∆. ∆αµίγου, καθηγητή ΕΜΠ, κοσµήτορα της Σχολής Μεταλλειολόγων – Μεταλλουργών Μηχανικών https://www.metal.ntua.gr/wp- content/uploads/2024/01/peri_idrisis_idiwtikwn-aei_23-1-2024.pdf )
10) Λάβατε υπόψη σας τις αποφάσεις της Ολοµέλειας του ΣτΕ 1958/2000, 678/2005 και 922/2023;
11) Τι σηµαίνει µη κερδοσκοπικό;
12) Ποιο το όφελος ενός ξένου Πανεπιστηµίου να δηµιουργήσει παράρτηµα στην Ελλάδα όταν δεν έχει δηµιουργήσει παράρτηµα σε άλλες χώρες της Ε.Ε.;
13) Μέχρι σήµερα γνωρίζαµε τα ΝΠΙ∆, τα ΝΠ∆∆ και τώρα µας µιλάτε για ΝΠΠΕ ( Νοµικό Πρόσωπο Πανεπιστηµιακής Εκπαίδευσης). Το ΝΠΠΕ είναι λίγο από ΝΠΙ∆, είναι λίγο από ΝΠ∆∆ ή και τα δύο µαζί;
14) Τα µη κρατικά πανεπιστήµια ή ΝΠΠΕ θα χρηµατοδοτούνται και από το ελληνικό κράτος;
15) Εκτός του παραβόλου των 500.000 ευρώ γιατί δεν τίθεται και ένα ελάχιστο ποσό επένδυσης του ξένου Πανεπιστηµίου για κτηριακές εγκαταστάσεις και εξοπλισµό;
16) Γιατί ενώ πριν µερικά χρόνια η κυβέρνηση θεωρούσε ως τεράστιο θέµα «αξιοκρατίας» και «αριστείας» το να µη µπορεί ένας υποψήφιος να εισέλθει στη Σχολή της αρεσκείας του ακόµα και µε 18.000 µόρια έρχεστε σήµερα µε το νοµοσχέδιο, που θέσατε σε διαβούλευση και το οποίο θα φέρετε προς ψήφιση, στην Ιατρική για παράδειγµα, να µπορεί ο υποψήφιος να «αγοράσει» τη θέση έχοντας 9.000 + µόρια; ∆εν θέλω να πιστέψω ότι αξιοκρατία και αριστεία πλέον για την κυβέρνηση εξαρτώνται από τη οικονοµική ευχέρεια της κάθε οικογένειας.
17) Πότε η χώρα µας έχει παραπεµφθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο δικαστήριο και πότε έχει καταδικαστεί για παραβίαση του ενωσιακού δικαίου εξαιτίας της απαγόρευσης λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστηµίων;
18) Θέσατε το νοµοσχέδιό σας, των 200 άρθρων, σε διαβούλευση µόνον 10 ηµερών. Πόσοι από τους συναδέλφους σας, στη Βουλή, θα µπορέσουν να το διαβάσουν; Η διαβούλευση για εσάς µήπως έχει το ίδιο νόηµα που είχε και για τους συναδέλφους σας υπουργούς, οι οποίοι το συντριπτικό ΟΧΙ το µετέτρεψαν σε ΝΑΙ, για τον νόµο 4830/2021 «ΑΡΓΟΣ», ο οποίος µεταξύ άλλων συµβάλλει στην καταστροφή πολιτισµικών µας στοιχείων;
19) Το Υπουργείο Παιδείας ισχυρίζεται ότι ερµηνεύοντας το Σύνταγµα τελολογικά µπορεί να επιτρέψει την λειτουργία ιδιωτικών πανεπιστηµίων. Το Σύνταγµα είναι ο θεµελιώδης νόµος επάνω στον οποίο βασίζεται η διαµόρφωση ολόκληρης της νοµοθεσίας µιας χώρας όσον αφορά τα δικαιώµατα και τις υποχρεώσεις του πολίτη, τους βασικούς κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας του Κράτους και των Θεσµών. Πώς λοιπόν επιχειρούµε να το ερµηνεύσουµε ακολουθώντας µια φιλοσοφική θεωρία; Τί θα γίνει αν ο τελολογικός τρόπος ερµηνείας επεκταθεί και σε άλλα άρθρα του Συντάγµατος και σε όλη τη νοµοθεσία της χώρας;