Ερώτηση προς τον κ. υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με θέμα “Ανάγκη για άμεση ίδρυση και λειτουργία Τμημάτων Ένταξης για την κάλυψη των αναγκών μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες” κατέθεσε την Τρίτη 14 Μαΐου, στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου στη Βουλή, η βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, κα Σοφία Ασημακοπούλου.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης της κας Ασημακοπούλου
Της: Ασημακοπούλου Σοφίας – Χάιδως, Βουλευτού Β΄ Πειραιά
ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού
ΘΕΜΑ: «Ανάγκη για άμεση ίδρυση και λειτουργία Τμημάτων Ένταξης για την κάλυψη των αναγκών μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες»
Κύριε Υπουργέ,
Σύμφωνα με δημοσιεύματα εφημερίδων αλλά και σύμφωνα με αιτήματα από Ενώσεις Συλλόγων Γονέων και κηδεμόνων είναι μεγάλη η απαίτηση για την άμεση ίδρυση και λειτουργία τμημάτων ένταξης (ΤΕ) στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, καθώς οι υπάρχουσες δομές δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες. Έτσι, χιλιάδες μαθητές με ηπιότερες μαθησιακές δυσκολίες στερούνται απαραίτητης υποστήριξης. Η τελευταία πρόσκληση για δημιουργία ΤΕ εκδόθηκε το 2021, αφήνοντας εκκρεμείς αιτήσεις και ακάλυπτες ανάγκες. Απαιτείται η έκδοση νέας πρόσκλησης, για την ίδρυση νέων ΤΕ, και την πρόσληψη μόνιμου ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού. Το τμήμα ένταξης (ΤΕ) είναι μία σημαντική ειδική εκπαιδευτική υποστηρικτική δομή εντός του γενικού σχολείου, από το οποίο υποστηρίζονται μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με ή χωρίς γνωμάτευση. Οι μαθητές αυτοί αφορούν στο 10% περίπου του συνολικού μαθητικού πληθυσμού, δηλαδή περίπου στους 140.000 μαθητές που αντιμετωπίζουν τέτοιου είδους δυσκολίες.
Εδώ και πολλά χρόνια και με την ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, τόσο η ίδρυση όσο και η λειτουργία των τμημάτων ένταξης υπολείπονται κατά πολύ των αναγκών, και αφήνουν τους μαθητές στην κυριολεξία αβοήθητους. Επίσης, τα τμήματα ένταξης που υπάρχουν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν υφίστανται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι δυσκολίες παραμένουν, καθώς η επιστημονική και παιδαγωγική στήριξη τις αμβλύνει αλλά δεν τις εξαλείφει, επομένως είναι εμφανές πως πρέπει να δοθεί ακόμα μεγαλύτερη στήριξη στους μαθητές στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ωστόσο, το μόνο που προβλέπεται είναι η προφορική εξέταση, που φυσικά διευκολύνει τον μαθητή, όμως δεν τον στηρίζει, ώστε να βελτιώνεται σε σχέση με αυτή καθ’ εαυτή την μαθησιακή δυσκολία που αντιμετωπίζει. Είναι κατανοητό σε όλους, ότι χιλιάδες μαθητές με ηπιότερες δυσκολίες παραμένουν αστήριχτοι στη γενική σχολική τάξη, με τους εκπαιδευτικούς να προσπαθούν σε ένα ήδη δύσκολο περιβάλλον με πολλούς μαθητές, με αναλυτικά προγράμματα, δύσκολα βιβλία και ωρολόγια προγράμματα που δημιουργούν πλήθος δυσκολιών στην ίδια την παιδαγωγική λειτουργία. Αναλογιστείτε πώς βιώνουν όλα τα ανωτέρω, οι χιλιάδες μαθητές που διαθέτουν γνωμάτευση από ΚΕΔΔΥ για φοίτηση σε Τμήμα Ένταξης. Και προκύπτει το εύλογο ερώτημα, με ποιο τρόπο να καλύψουν οι εκπαιδευτικοί όσο καλή θέληση και να έχουν, τα ελλείμματα, χωρίς την κατάλληλη επιστημονική στήριξη. Κατά το σχολικό έτος 2023-2024 λειτούργησαν πανελλαδικά μόλις 49 νέα Τμήματα Ένταξης στην Πρωτοβάθμια (αρ. ΦΕΚ 2709/τεύχος Β’/25 Απριλίου 2023) και 40 στη Δευτεροβάθμια (ΦΕΚ Β 6179/5-12-2022), δηλαδή, ελάχιστα σε σχέση με τις ανάγκες που υπάρχουν, αλλά και τις 750 αιτήσεις που υποβλήθηκαν τότε από σχολεία και Δήμους. Η πρόσκληση για την ίδρυση των παραπάνω Τμημάτων Ένταξης εκδόθηκε από το ΥΠΑΙΘΑ στις 25/4/2021, δηλαδή και αυτά τα Τμήματα Ένταξης λειτούργησαν τελικά σχεδόν 2,5 χρόνια μετά. Ενώ η πρόσκληση αυτή είναι και η τελευταία που εκδόθηκε από το ΥΠΑΙΘΑ, δηλαδή 3 ολόκληρα χρόνια δεν έχει εκδοθεί πρόσκληση για την υποβολή αιτήσεων νέων Τμημάτων Ένταξης.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα, είναι πως ολόκληροι Δήμοι του Πειραιά, όπως ο Κορυδαλλός και το Πέραμα, δεν διαθέτουν κανένα Τμήμα Ένταξης στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και δεν έχουν καμία ειδική εκπαιδευτική βοήθεια, με εξαίρεση ορισμένους μαθητές, για τους οποίους έχει εγκριθεί παράλληλη στήριξη. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και σε νησιωτικούς Δήμους, όπως το Αγκίστρι και η Ύδρα, που υπάρχουν μαθητές με σχετική γνωμάτευση, αλλά δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης. Και στους υπόλοιπους όμως Δήμους, που λειτουργεί Τμήμα Ένταξης, οι ανάγκες είναι πολλαπλάσιες. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Αίγινας, που το μοναδικό Τμήμα Ένταξης στο 2ο Γυμνάσιο δεν επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες του νησιού. Το Γυμνάσιο Μεσαγρού Αίγινας και ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου, έχουν ζητήσει την ίδρυση Τμήματος Ένταξης. Επίσης υπάρχει αίτημα της Ένωσης Συλλόγων Γονέων Μαθητών Ελευσίνας Μαγούλας, στην οποία ζητάνε να ιδρυθούν και να στελεχωθούν τα τμήματα ένταξης της περιοχής τους. Τα σχολεία πληρούν τις προϋποθέσεις για την ίδρυση ενός τμήματος ένταξης, αλλά δεν μπορούν να αιτηθούν, με αποτέλεσμα οι μαθητές να μην μπορούν να δεχθούν την ειδική στήριξη που χρειάζονται και οι γονείς να αναγκάζονται να πληρώνουν ιδιωτικά κέντρα για να βοηθήσουν το παιδί τους. Στην περιοχή της Ελευσίνας, τουλάχιστον τρία σχολεία πληρούν κατά πολύ τις προϋποθέσεις, και έχουν συλλέξει όλα τα απαραίτητα έγγραφα και αναμένουν την πρόσκληση του Υπουργείου, έτσι ώστε να καταφέρουν να προσφέρουν στους μαθητές τους την εκπαίδευση που δικαιούνται.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Πιστεύετε ότι μπορεί να εκδοθεί άμεσα η σχετική πρόσκληση για την υποβολή αιτήσεων για τη δημιουργία Τμημάτων Ένταξης, καθώς η τελευταία αφορούσε την σχολική χρονιά 2020-2021 (25 Απριλίου 2021), δηλαδή 3 χρόνια πριν, με αποτέλεσμα οι μαθητές να ολοκληρώνουν ολόκληρη βαθμίδα εκπαίδευσης, χωρίς να έχουν την ειδική εκπαιδευτική βοήθεια που απαιτείται;
- Προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να ιδρυθούν και να λειτουργήσουν τόσα Τμήματα Ένταξης όσα απαιτούνται, ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση;
- Με ποιο τρόπο προτίθεσθε να παρέμβετε, ώστε να λυθεί μόνιμα το πρόβλημα του να προσληφθεί όλο το αναγκαίο μόνιμο ειδικό εκπαιδευτικό προσωπικό, ώστε να λειτουργήσουν αναβαθμισμένα και ολοκληρωμένα τα Τμήματα Ένταξης και να βοηθηθούν ουσιαστικά οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, με την έναρξη της σχολικής χρονιάς;