Ο συνεργάτης μας Άγγελος Πολύδωρος παρουσιάζει και σχολιάζει τρεις νέες ταινίες και δύο επαναλήψεις (ψηφιακά αποκατεστημένες) για τη νέα κινηματογραφική εβδομάδα που αρχίζει από 15/8/2024.
Pacifiction
Μία ταινία που κινείται στα όρια του υπαρξιακού δράματος και του πολιτικού θρίλερ, η οποία διερευνά τις δυναμικές εξουσίας, την απομόνωση και την αίσθηση του ελέγχου που χάνεται.
Η ιστορία της διαδραματίζεται στην Ταϊτή, της γαλλικής Πολυνησίας στον Ειρηνικό, όπου καταφθάνει ένας χαρισματικός και έμπειρος Γάλλος αξιωματούχος, ο Ντε Ρολέρ ως Ύπατος Αρμοστής, ο οποίος προσπαθεί να διαχειριστεί τις πολιτικές και κοινωνικές ανησυχίες των ντόπιων. Ανησυχίες οι οποίες εντείνονται από τις φήμες ότι η γαλλική κυβέρνηση σκοπεύει να ξεκινήσει πάλι πυρηνικές δοκιμές στην περιοχή, στοιχείο της ταινίας που θυμίζει τις πραγματικές δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν στον Ειρηνικό κατά τον 20ό αιώνα.
Αν και παρουσιάζεται αρχικά ως ικανός και μετριοπαθής, ο Ντε Ρολέρ (που τον υποδύεται έξοχα ο Μπενουά Μαζιμέλ), σταδιακά αποκαλύπτει έναν πιο σκοτεινό και κυνικό εαυτό καθώς η πίεση των καταστάσεων αυξάνεται, από την παρουσία εκεί και ενός πλοιάρχου με μισή ντουζίνα άντρες προερχόμενους από κάποιο υποβρύχιο που πλέει εκεί κοντά.
Ο Σέρα, που είναι γνωστός από την «Τιμή της ιπποσύνης» (2006), το «Θάνατο του Λουδοβίκου 14ου» (2016) και «Ελευθερία» (2019), μας προσφέρει μια ατμοσφαιρική και πολυσύνθετη ματιά στην αποικιοκρατική κληρονομιά και τις εντάσεις που εξακολουθούν να υφίστανται στον Ειρηνικό Ωκεανό, που τη συνδυάζει με μια έντονη αίσθηση μυστηρίου που τονίζει επιπλέον την υπαρξιακή ανασφάλεια και την αβεβαιότητα.
Αν και είμαι κατά των ταινιών πολύ μεγάλης διάρκειας, ο Σέρα καταφέρνει παρά τα μακροσκελή πλάνα του και τον σχεδόν υπνωτικό ρυθμό του, να δημιουργήσει μια οπτικά εντυπωσιακή και ατμοσφαιρική ταινία με έναν συνδυασμό φυσικού φωτός και νέον που τονίζει την εξωτική και ταυτόχρονα απομονωτική φύση του τόπου (η «τουριστική» φωτογράφηση ανήκει στον Αρτύρ Τορ).
Η θάλασσα, ο ουρανός και οι ντόπιοι χαρακτήρες γίνονται μέρος μιας ευρύτερης αλληγορίας για την αποικιοκρατία, αλλά και την εσωτερική αναζήτηση του ανθρώπου, για την οποία ο Μπενουά Μαζιμέλ, καταφέρνει να ενσαρκώνει την πολύπλευρη προσωπικότητα του Ύπατου Αρμοστή με ευαισθησία και βάθος, αποδίδοντας την εσωτερική του αναταραχή και τις αντιφάσεις του (και είναι απολαυστικός στην παρουσίαση ενός βιβλίου, για το οποίο μιλάει επί 2-3 λεπτά, χωρίς να λέει απολύτως τίποτα).
Συνολικά, η ταινία ξεφεύγει από τα συμβατικά όρια και προσφέρει μια βαθιά στοχαστική εμπειρία για όσους έχουν υπομονή και αναζητούν κάτι πέρα από την επιφάνεια των πραγμάτων.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Δράμα, Ψυχολογικό, 165′
Χώρες: Γαλλία, Ισπανία, 2022
Σκηνοθεσία: Άλμπερτ Σέρα
Παίζουν: Μπενουά Μαζιμέλ, Παχόα Μαχαγκαφανάου, Μαρκ Σουσίνι
Διανομή: Weirdwave
===
Οι ναυαγοί – Soudain Seuls – Suddenly
Βραδυφλεγές θρίλερ, με θέμα την ψυχολογική πίεση της απομόνωσης, την ένταση στις ανθρώπινες σχέσεις υπό ακραίες συνθήκες και την πάλη για επιβίωση με φόντο την Ανταρκτική, το οποίο βασίζεται στο βιβλίο της Ιζαμπέλ Οτισιέ με τίτλο «Soudain, seuls».
Η ταινία ακολουθεί ένα ανδρόγυνο ζευγάρι, που αποφασίζει να κάνει ένα μακρινό ταξίδι με ιστιοφόρο στον Νότιο Ειρηνικό για να δώσει στη σχέση του μια νέα ευκαιρία.. Όμως, μετά από μια καταιγίδα, βρίσκονται ναυαγοί σε ένα απομονωμένο νησί στα ανοιχτά της Χιλής και πολύ κοντά στην Ανταρκτική. Εν όψει μιας σφοδρής καταιγίδας, βρίσκουν καταφύγιο σε έναν εγκαταλειμμένο φαλαινοθηρικό σταθμό για τη νύχτα, αλλά ξυπνούν το επόμενο πρωί και διαπιστώνουν ότι το ιστιοφόρο τους έχει χαθεί.
Καθηλωμένοι σε ένα εχθρικό περιβάλλον χωρίς μέσα επικοινωνίας, λιγοστές προμήθειες και με τον βαρύ χειμώνα να καραδοκεί, προσπαθούν να επιβιώσουν και να διατηρήσουν την ελπίδα τους για διάσωση. Η απομόνωση και οι δυσκολίες αρχίζουν να δοκιμάζουν τη σχέση τους και την ψυχική τους υγεία.
Οι ερμηνείες των Λελούς και Τιερύ διακρίνονται για την ένταση και την αυθεντικότητα, με την οποία αποδίδουν την εσωτερικότητα των χαρακτήρων τους, αλλά ο σκηνοθετικός ρυθμός του Τομά Μπιντεγκέν αφαιρεί από τη δραματικότητα της κατάστασης που βιώνουν.
Πάντως η ταινία παρακολουθείται με αρκετό ενδιαφέρον, κυρίως χάρη στις ερμηνείες και τους μεστούς, αποκαλυπτικούς διαλόγους.
INFO
Είδος: Περιπέτεια, Ψυχολογική, Δράμα, 113΄
Χώρα: Γαλλία, 2023
Σκηνοθεσία: Τομά Μπιντεγκέν
Παίζουν: Ζυλ Λελούς, Μελανί Τιερύ
Διανομή: Spentzos Film
===
Βρέχει άντρες – Iris et les hommes – It’s raining men
Η ίρις (Λορ Καλαμύ) έχει έναν υπέροχο σύζυγο, δύο τέλειες κόρες και ένα οδοντιατρείο που τα πηγαίνει περίφημα. Όλα στη ζωή της πάνε εξαιρετικά και ανέφελα. Αλλά, δεν θυμάται πότε ήταν η τελευταία φορά που έκανε σεξ με τον σύντροφό της. Στη σκέψη ότι ίσως ήρθε η ώρα να βρει έναν εραστή η Ιρίς παίρνει τη μεγάλη απόφαση να κάνει εγγραφή σε μια εφαρμογή γνωριμιών, ανοίγοντας έτσι το κουτί της Πανδώρας. Και οι άνδρες θα αρχίσουν να πέφτουν βροχή, κατά τον Αγγλικό (και ελληνικό) τίτλο.
INFO
Είδος: Κομεντί, Αισθηματική, 98΄
Χώρα: Γαλλία, 2023
Σκηνοθεσία: Καρολίν Βινιάλ
Παίζουν: Λορ Καλαμύ, Βενσάν Ελμπάζ, Σουζάν Ντε Μπεκ, Σιλβέν Κατάν, Λοράν Πουατρενό, Ισμαέλ Σι Σαβανέ
Διανομή: Rosebud.21
===
Θαύμα στο Μιλάνο – Miracolo a Milano (Επαν.)
Κλασική ταινία του Βιτόριο Ντε Σίκα που αναδεικνύει το κοινωνικό κλίμα της Ιταλίας του μεταπολέμου, αλλά με διαχρονικά νοήματα και επίκαιρη όσο ποτέ. Βασίζεται στο μυθιστόρημα του Τσέζαρε Ζαβατίνι «Totò il Buono», και αποτελεί ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα του ιταλικού νεορεαλισμού, αν και περιλαμβάνει και στοιχεία φαντασίας και σουρεαλισμού.
Η υπόθεση επικεντρώνεται στον Τότο, ένα ορφανό αγόρι που μεγαλώνει σε ένα φτωχό προάστιο του Μιλάνου. Μεγαλώνοντας, ο Τότο παραμένει ευγενικός και αισιόδοξος, παρά τη φτώχεια και τις δυσκολίες της ζωής. Όταν ανακαλύπτεται πετρέλαιο κάτω από τις φτωχογειτονιές, η σύγκρουση μεταξύ των φτωχών κατοίκων και των πλούσιων βιομηχάνων είναι αναπόφευκτη. Χάρη σε ένα μαγικό περιστέρι που του έχει χαρίσει μια ηλικιωμένη γυναίκα, ο Τότο μπορεί να πραγματοποιήσει θαύματα και να βοηθήσει τους φτωχούς φίλους του.
Η ταινία συνδυάζει ρεαλιστικά και φανταστικά στοιχεία, και επικρίνει την κοινωνική ανισότητα, παρουσιάζοντας με χιούμορ και ειρωνεία την πάλη των φτωχών με τους πλούσιους. Αν και εντάσσεται στον νεορεαλισμό, η ταινία ξεχωρίζει για τον παραμυθένιο και σουρεαλιστικό της χαρακτήρα.
Το «Θαύμα στο Μιλάνο» απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Καννών το 1951, ενώ έχει κερδίσει και άλλες διεθνείς διακρίσεις και βραβεία. Παραμένει μια από τις καλύτερες ταινίες του Ντε Σίκα αλλά και του ιταλικού κινηματογράφου γενικότερα.
INFO
Είδος: Δράμα, 100΄
Χώρα: Ιταλία, 1951
Σκηνοθεσία: Βιτόριο Ντε Σίκα,
Παίζουν: Φραντσέσκο Γκολισάνο, Έμα Γκραμάτικα, Πάολο Στόπα,
Γκουλιέλμο Μπαρνάμπο, Άνα Καρένα, Μπρουνέλα Μπόβο, Άλμπα Αρνόβα.
Διανομή: New Star
===
Η Λεωφόρος της Δύσης – Sunset Boulevard
Ένα από τα πιο εμβληματικά έργα του αμερικανικού κινηματογράφου, ένα δραματικό φιλμ νουάρ που ασχολείται με τη σκοτεινή πλευρά του Χόλιγουντ, αποκαλύπτοντας τις φιλοδοξίες, τη ματαιοδοξία, την απελπισία και τις καταστροφικές συνέπειες της διασημότητας.
Η ιστορία επικεντρώνεται στη Νόρμα Ντέσμοντ (Γκλόρια Σουάνσον), μια ξεπεσμένη σταρ του βωβού κινηματογράφου, η οποία ζει απομονωμένη σε μια μεγάλη βίλα στην οδό Sunset Boulevard και δεν έχει καταφέρει να προσαρμοστεί στην αλλαγή που έφερε ο ομιλών κινηματογράφος. Ζει σε μια ψευδαίσθηση, πιστεύοντας ότι θα επιστρέψει στον κινηματογράφο με έναν μεγάλο ρόλο.
Η ζωή της αλλάζει όταν γνωρίζει τον Τζο Γκίλις (Γουίλιαμ Χόλντεν), έναν νεαρό και αποτυχημένο σεναριογράφο που έχει ανάγκη από χρήματα. Ο Τζο δέχεται να συνεργαστεί μαζί της για να επιμεληθεί το σενάριο που γράφει, αλλά σύντομα παγιδεύεται σε μια επικίνδυνη σχέση μαζί της, καθώς η Νόρμα γίνεται όλο και πιο εμμονική και ασταθής.
Η Γκλόρια Σουάνσον που υπήρξε και η ίδια σταρ του βωβού κινηματογράφου, δίνει μια αξέχαστη ερμηνεία που θεωρείται από τις καλύτερες της καριέρας της, συνοδεύεται από τον Έριχ φον Στρόχαϊμ στο ρόλο του πιστού μπάτλερ της Μαξ φον Μάγιερλινγκ.
Ο Μπίλι Γουάιλντερ με αυτή την ταινία, διεισδύει στη σκοτεινή πλευρά της βιομηχανίας του κινηματογράφου και αναδεικνύει με ιδιαίτερο κυνισμό την απώλεια φήμης και τη μετάβαση από τον βωβό στον ομιλούντα. Ο χαρακτήρας της Νόρμας Ντέσμοντ αντιπροσωπεύει τους καλλιτέχνες που δεν κατάφεραν να προσαρμοστούν στις νέες τεχνολογίες και τις αλλαγές στον κινηματογράφο. Πολλοί δε από αυτούς εμφανίζονται στην ταινία υποδυόμενοι τους εαυτούς τους.
Το Sunset Boulevard σημείωσε τεράστια επιτυχία και κέρδισε πολλές υποψηφιότητες για Όσκαρ του 1951. Τελικά κέρδισε τρία: του Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου, της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και της Καλύτερης Μουσικής.
Η ταινία θεωρείται σήμερα κλασικό αριστούργημα από αυτά που δεν πρέπει να χάσετε.
INFO
Είδος: Δράμα, Θρίλερ, 110΄
Χώρα: ΗΠΑ, 1950
Σκηνοθεσία: Μπίλι Γουάιλντερ
Παίζουν: Γουίλιαμ Χόλντεν, Γκλόρια Σουάνσον, Έριχ Φον Στροχάιμ
Διανομή: Summer Classics