Γράφει η Χρύσα Κιούση
Accredited Life Coach & Mentor, Accredited NLP Coach, Parent Coach
Mindfulness & Compassion Practitioner
Στη σημερινή εποχή που όλα έχουν απλοποιηθεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό, η πληροφορία, η μάθηση, η εργασία, η συμμετοχή και τόσες άλλες δράσεις και δραστηριότητες με το πάτημα ενός κουμπιού, έχει ευνοηθεί η μη θέληση, η μη ενεργοποίηση και κυρίως η μη εσωτερική μας επιθυμία για κίνητρα. Γεγονός που απομακρύνει κυρίως τα παιδιά, και ιδιαίτερα τους εφήβους όλο και περισσότερο από στόχους αλλά επίσης οδηγεί και στη αποξένωση, στη βία, σε αγχώδεις διαταραχές.
Μιλώντας για τα παιδιά λοιπόν, θα πρέπει να κατανοήσουν ότι ένα από τα σημαντικότερα θέματα με το οποίο οφείλουμε όλοι μας να ασχοληθούμε αλλά και να μεταλαμπαδεύσουμε στα παιδιά μας, είναι η κατανόηση της σημαντικότητας των κινήτρων. Κανένας στόχος δεν είναι εφικτός και κανείς δεν μπαίνει στη δράση αν δεν υπάρχει κίνητρο.
Υπάρχουν δύο είδη κινήτρων:
- Το εξωτερικό κίνητρο. Αυτό έχει να κάνει με τις επιβραβεύσεις από το εξωτερικό περιβάλλον, όπως χρήματα, παιχνίδια, τα «μπράβο» από τους οικείους. Καταλαβαίνουμε ότι το εξωτερικό κίνητρο έχει μικρής διάρκειας ικανοποίηση.
- Το εσωτερικό κίνητρο. Αυτό είναι η φλόγα που μας φέγγει ώστε να καταφέρουμε τον σκοπό μας, υποκινούμενοι από τις αξίες μας, από τα πραγματικά μας θέλω και αναλογιζόμενοι ότι η ανταμοιβή μας θα είναι η πραγματική ικανοποίηση, χαρά και ολοκλήρωση. Το εσωτερικό κίνητρο έχει μακροπρόθεσμη διάρκεια και συνεχώς ανανεώνεται με νέα κίνητρα.
Και τα δύο είδη είναι θεμιτά και πολλές φορές καλό είναι να συνυπάρχουν (αρκεί η υλική ανταμοιβή να μην επισκιάζει τα εσωτερικά κίνητρα).
Πώς μπορούμε να παρακινήσουμε λοιπόν, τα παιδιά;
-Μάθετε τα παιδιά να θέτουν στόχους. Μικρούς και εφικτούς. Ανάλογα την ηλικία. Για παράδειγμα, σε ένα νήπιο μπορεί να είναι ένα παιχνίδι με σχήματα και κύβους. Στο παιδί του δημοτικού, να τελειώσει μόνο του τις εργασίες του σχολείου, να τις ελέγξει μόνο του ξανά, χωρίς ο γονιός να επέμβει να τις διορθώσει, με αντάλλαγμα μια βόλτα στο πάρκο ή μια βόλτα με το ποδήλατο. Σε έναν έφηβο, βοηθήστε τον να κατανοήσει την απύθμενη χαρά που θα πάρει όταν ολοκληρώσει όποιον στόχο ονειρεύεται για το μέλλον του.
-Εξερευνήστε και βρείτε μαζί με τα παιδιά σας τα ταλέντα τους. Όλοι οι άνθρωποι έχουμε δεξιότητες και ταλέντα, αρκεί να τα φέρουμε στην επιφάνεια. Και ωθείστε τα να τα αξιοποιήσουν. Τα παιδιά έχουν αστείρευτη ενέργεια. Αντί να την διοχετεύουν στον εκφοβισμό, σε ανούσιες παρέες και άσκοπες ενέργειες, μπορούν κάλλιστα να τη διοχετεύσουν και να την επενδύσουν σε δραστηριότητες που άπτονται των ταλέντων τους (π.χ. μαγειρική, μουσική, σχεδιασμός καρτούν, ζωγραφική κ.ά.)
-Γίνετε το παράδειγμα για τα παιδιά, αξιοποιώντας τον χρόνο σας με δραστηριότητες που σας κάνουν χαρούμενους και γεμάτους ενέργεια. Τα παιδιά περισσότερο μιμούνται παρά ακούν. Ας μιμηθούν λοιπόν γονείς που έχουν όραμα, στόχους και κίνητρα.
-Διδάξτε τους να έχουν προσδοκίες. Αυτό συνεπάγεται προσπάθεια. Όσο περισσότερο προσπαθούν, τόσο περισσότερη αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση αποκτούν.
Τα παιδιά θύτες και θύματα του bulling, είναι παιδιά χωρίς στόχους και κίνητρα. Είναι παιδιά που δεν έχουν κάποιον να τους διδάξει τι είναι κίνητρο. Τα εφόδια τα έχουμε, τους τρόπους τους γνωρίζουμε. Ας προσπαθήσουμε να τα μεταδώσουμε και στα παιδιά μας.
Μετρημένο τόπο έχουν οι σοφοί
Και στα παιδιά δοσμένος είναι ο ίδιος, αλλ’ Απέραντος!
Οδυσσέας Ελύτης