Κυριακή, 22 Δεκεμβρίου, 2024
spot_img

Ταινίες από 21/11/2024: Δυο ελληνικές και ο Κίλιαν Μέρφυ σε ψυχολογικό δίλημμα

Παρουσιάζει και σχολιάζει ο Άγγελος Πολύδωρος

 

Μικρά πράγματα σαν κι αυτά – Small things like these

Ένα ψυχολογικό δράμα χαρακτήρων, που βασίζεται στην ομότιτλη νουβέλα της Claire Keegan.

Βρισκόμαστε στο 1985, σε μια μικρή πόλη στην κομητεία Γουέξφορντ της Ιρλανδίας. Ο Μπιλ Φέρλονγκ (Κίλιαν Μέρφι) μοχθεί ως έμπορος άνθρακα για να συντηρήσει τον εαυτό του, τη γυναίκα του και τις πέντε κόρες τους. Παραμονές Χριστουγέννων, ενώ βγαίνει για να παραδώσει κάρβουνο στο τοπικό μοναστήρι, ακούει στριγκλιές και διαπιστώνει ότι μια νεαρή κοπέλα αντιδρά στη βούληση της μητέρας της να την βάλει «εσωτερική» στο σχολείο, το οποίο ελέγχεται από την τοπική μονή. Μια μονή, στην οποία κάθε πρωί τα χαράματα ο Μπιλ μεταφέρει κάρβουνα και βλέπει ότι τα νεαρά κορίτσια, που βρίσκονται εκεί υπό την προστασία «των Αδελφών του Ελέους και της Καθολικής Εκκλησίας», εργάζονται ως πλύστρες και σιδερώστρες «για το καλό της κοινωνίας». Ένας θεσμός, τα Άσυλα της Αγίας Μαγδαληνής για νεαρά κορίτσια που έχουν «εξοκείλει», ή είναι θύματα βιασμού και σε κατάσταση εγκυμοσύνης, που καταργήθηκε το 1990.

Η εικόνα του κοριτσιού που σπρώχνεται από τη μητέρα του για να περάσει την είσοδο του σχολείου, σε συνδυασμό με την σκληρή καθημερινότητα των άλλων κοριτσιών μέσα στο μοναστήρι, στοιχειώνει τον Μπιλ, αλλά σε ποιον να εκμυστηρευθεί τον αποτροπιασμό του; Η κοινωνία ελέγχεται απόλυτα από την εκκλησία και η συνάντησή του με την ηγουμένη (έξοχη η Έμιλι Γουότσον, η οποία μάλιστα απέσπασε βραβείο Β’ Γυναικείου Ρόλου στο Φεστιβάλ Βερολίνου) είναι προειδοποίηση και απειλή ταυτόχρονα, πως «αν θέλεις να προοδεύσεις σ’ αυτή τη ζωή πρέπει να αγνοείς μερικά πράγματα». Πώς να αδιαφορήσει όμως, όταν έχει πέντε κόρες και τη συνένοχη σιωπή όλης της πόλης, ενώ ταυτόχρονα αντιμετωπίζει και το παρελθόν του;

Ο Κίλιαν Μέρφι είναι καθηλωτικός και συγκλονίζει ερμηνεύοντας έναν πολύ δύσκολο και απαιτητικό «εσωτερικό» ρόλο, κρατώντας όλο το βάρος της ταινίας στους ώμους του.

Ταυτόχρονα, η σφιχτή σκηνοθεσία (με τα flashback της ζωής του Μπιλ) και με τη βοήθεια της μουντής φωτογραφίας του Φρανκ Βαν Ντεν Έεντεν (ο οποίος «πιέζει» τους φωτεινούς χώρους, ανάμεσα από πόρτες και παράθυρα τόσο, που νομίζεις ότι αλλάζει το format στην οθόνη), εντείνει τις εσωτερικές μάχες του πρωταγωνιστή και τις πιέσεις που δέχεται.

INFO

Είδος: Δράμα, 97’

Χώρες: Ιρλανδία, Βέλγιο, ΗΠΑ, 2024

Σκηνοθεσία: Τιμ Μάιελαντς

Παίζουν: Κίλιαν Μέρφι, Έμιλι Γουάτσον, Έιλιν Γουόλς, Μισέλ Φέρλι, Πάτρικ Ράιαν

Διανομή: Spentzos Films

===

Η κουζίνα – La cocina

Κοινωνικό δράμα, που βασίζεται στο θεατρικό έργο του Arnold Wesker και εκτυλίσσεται σε μια πολυάσχολη κουζίνα εστιατορίου στην Times Square της Νέας Υόρκης.

Ο Πέδρο (Ραούλ Μπριόνες), ένας ονειροπόλος νεαρός μετανάστης χωρίς χαρτιά, εργάζεται ως μάγειρας σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα εστιατόρια του Μανχάταν. Όταν μάθει πως η Τζούλια (Ρούνεϊ Μάρα), η νεαρή σερβιτόρα με την οποία είναι ερωτευμένος έκανε έκτρωση, θα οδηγηθεί σε μια πράξη που θα προκαλέσει χάος στο εστιατόριο.

Η ταινία εστιάζει στους αθέατους ανθρώπους πίσω από τις κουζίνες των εστιατορίων, αναδεικνύοντας τη δυναμική μεταξύ τους και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, ιδιαίτερα οι μετανάστες που παλεύουν να πραγματοποιήσουν το «αμερικανικό όνειρο». Ο Ρουϊζπαλάσιος, χρησιμοποιεί ασπρόμαυρη φωτογραφία, με κάποιες σκηνές να ξεχωρίζουν για τη χρήση χρώματος, που δίνει έμφαση σε συναισθηματικές στιγμές και φιλοδοξίες

Η ταινία συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου και άνοιξε το Art Cinema Hydra.

INFO

Είδος: Δράμα, 139’

Χώρα: Μεξικό, ΗΠΑ, 2024

Σκηνοθεσία: Αλόνσο Ρουϊζπαλάσιος

Παίζουν: Ρούνι Μάρα, Ραούλ Μπριόνες, Οντέντ Φερ, Λάουρα Γκόμεζ, Άννα Ντίαζ

Διανομή: The  Film  Group

===

Ο Νόμος του Μέρφυ

Μια ταινία για τους φόβους, τις ματαιώσεις και τα τραύματα που οδηγούν ορισμένα άτομα στο να επαναλαμβάνουν μοτίβα και συμπεριφορές.

Η πλοκή ακολουθεί τη Μαρία Αλίκη (Kάτια Γκουλιώνη), μια αποτυχημένη ηθοποιό, η οποία μετά από ένα ατύχημα, βρίσκεται παγιδευμένη σε μια εναλλακτική πραγματικότητα. Σε αυτή τη διάσταση, καλείται να παίξει όλους τους πιθανούς «ρόλους» της ζωής της, αν είχε πάρει διαφορετικές αποφάσεις. Η ταινία θέτει ερωτήματα για την ταυτότητα, τις επιλογές και την επιθυμία για αλλαγή, ενώ εξετάζει το αν η Μαρία Αλίκη ζει, ονειρεύεται ή είναι παγιδευμένη μεταξύ ζωής και θανάτου.

Ο Άγγελος Φρατζής συνδυάζει το ύφος της screwball κωμωδίας με τα βαθιά υπαρξιακά θέματα και καταφέρνει να ισορροπεί τα δυο αυτά στοιχεία δημιουργώντας ένα πολύχρωμο  σουρεαλιστικό ταξίδι αυτογνωσίας, στο οποίο το γέλιο λειτουργεί ως μηχανισμός ενότητας και απελευθέρωσης από τους φόβους​, ενώ όλοι οι ηθοποιοί ερμηνεύουν με κέφι τους ρόλους τους.

Μια πρωτότυπη κωμωδία.

INFO

Είδος: Κωμωδία, 129΄

Χώρα: Ελλάδα, 2024

Σκηνοθεσία: Άγγελος Φραντζής

Παίζουν: Kάτια Γκουλιώνη, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Νίκος Κουρής, Τόνια Σωτηροπούλου

Διανομή: Tanweer

===

Ξύπνα – Wake up

Μια νέα ματιά στο είδος των ταινιών slasher, στο οποίο η κλασική συνταγή «τρόμος και αίμα» συνδυάζεται με τον περιβαλλοντικό ακτιβισμό της Generation Z.

Μια ομάδα νεαρών ακτιβιστών, που νομίζουν ότι θα σώσουν τον κόσμο βανδαλίζοντας ένα πολυκατάστημα ειδών σπιτιού και κήπου (περιβάλλον γεμάτο, ξύλα, κοντάρια, σύρματα, πριόνια, κλαδευτήρια κλπ) παραμένουν σ’ αυτό μετά το κλείσιμο, ποστάρουν τις κινήσεις τους στα social media και καλώντας το κοινό τους, να ξυπνήσει, επειδή όλα τα έπιπλα κατασκευάζονται από δέντρα του Αμαζονίου και όλα τα κρέατα στα φαστφουντάδικα προέρχονται από δολοφονημένα ζώα. Τις ανησυχίες τους δεν τις συμμερίζεται όμως ένας ανισόρροπος φύλακας που βλέπει τον εαυτό του ως predator.

Εγκλωβισμένοι στο πολυκατάστημα και κρατώντας όπλα που προορίζονται για paintball compat (προοριζόμενα για ανώδυνες εικονικές μάχες -με σφαίρες από μπογιά- μεταξύ ανθρώπων που διασκεδάζουν να παριστάνουν τον Ράμπο), οι έφηβοι βρίσκονται να δίνουν μια απεγνωσμένη μάχη για τη ζωή τους, έχοντας ως αντίπαλο τον σχιζοφρενή φύλακα, που διασκεδάζει κυνηγώντας τους μέχρι τελικής πτώσεως, έχοντας στήσει θανάσιμες παγίδες σε όλο το πολυκατάστημα.

Η ταινία, παρά το περιβαλλοντολογικό μήνυμα και την ενέργεια που δείχνουν οι νεαροί πρωταγωνιστές, απευθύνεται αποκλειστικά στους φίλους του slasher, ενώ το φινάλε μπορεί να δώσει στους πραγματικούς ακτιβιστές ένα θέμα για συζήτηση πάνω στην αδιαφορία του συστήματος, το οποίο κάνει απλά τη δουλειά του, «κουκουλώνοντας» -επιπόλαια, κάποιες φορές- κάθε δράση εναντίον του.

INFO

Είδος: Θρίλερ, Τρόμου, Δράσης, 83΄

Χώρες: Γαλλία, Καναδάς, 2023

Σκηνοθεσία: Φρανσουά Σιμάρ, Ανούκ & Γιοάν-Καρλ Γουισέλ

Παίζουν: Τουρλού Κονβερί, Μπενί Ο. Αρτούρ, Ζακλίν Μορ, Τομ Γκουλντ

Διανομή: Neo Film

===

Μικρό θλιμμένο κορίτσι – Little girl blue

Μια προσωπική και συγκινητική δημιουργία της Γαλλίδας σκηνοθέτριας Μόνα Ασάς, που εξερευνά την ιστορία της μητέρας της, Καρόλ Ασάς.

Μετά τον θάνατο της Καρόλ, η κόρη της Μόνα ανακαλύπτει φωτογραφίες, γράμματα και ηχογραφήσεις, τα οποία αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της μητέρας της και φωτίζουν την περίπλοκη σχέση τους.

Η ταινία συνδυάζει δραματοποιημένα και ντοκιμαντερίστικα στοιχεία και επικεντρώνεται στην έννοια της ανάμνησης και της αναζήτησης ταυτότητας, χρησιμοποιώντας δημιουργικά τον φακό για να ζωντανέψει το παρελθόν.

Η ερμηνεία της Κοτιγιάρ αποτυπώνει την Καρόλ με αυθεντικότητα, αντικατοπτρίζοντας τη δύναμη και την ευαισθησία της και επιτρέποντας στο κοινό να γίνει μάρτυρας ενός συγκινητικού ταξιδιού μέσα από το τραύμα που περνά από γενιά σε γενιά και τις μακροχρόνιες επιπτώσεις των συναισθηματικών πληγών.

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών (2023), ενώ η Μαριόν Κοτιγιάρ  έλαβε υποψηφιότητα Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στα Βραβεία Σεζάρ.

INFO

Είδος: Ντοκιμαντέρ, Δραματοποιημένο, 95΄

Χώρα: Γαλλία, 2023

Σκηνοθεσία: Μόνα Ασάς

Παίζει: Μαριόν Κοτιγιάρ

Διανομή: Weirdwave

===

Εν εσόπτρω – Ο π .Σταμάτης και ο Σταμάτης

Το θέμα της ταινίας είναι η συνάντηση δύο ανθρώπων της Εικόνας. Ενός εμπνευσμένου ιερέα και αγιογράφου, του π. Σταμάτη Σκλήρη, και ενός σημαντικού Διευθυντή Φωτογραφίας του κινηματογράφου μας, του Σταμάτη Γιαννούλη, που δυστυχώς έφυγε νωρίς. Η συνάντηση μιας πανάρχαιας τέχνης της Εικόνας, της αγιογραφίας με μια σύγχρονη τέχνη, το σινεμά.

INFO

Είδος: Ντοκιμαντέρ, 93΄

Χώρα: Ελλάδα, 2024

Σκηνοθεσία: Λένα Βουδούρη

Μόνο στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ