Ένας πρωτοπόρος δημιουργός του ανεξάρτητου αμερικανικού σινεμά, ένας Ελληνοαμερικανός το όνομα του οποίου δόθηκε και σε μια από τις αίθουσες του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης στο λιμάνι της πόλης, παρουσιάζεται μέσα από τις ταινίες του στη μονογραφία «Τζον Κασσαβέτης / John Cassavetes», που κυκλοφόρησε η Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου, σε συνεργασία με το 37ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Τα εισαγωγικά κείμενα του προέδρου Βασίλη Κεχαγιά και του αντιπροέδρου Χρήστου Σκυλλάκου της Π.Ε.Κ.Κ. καθώς και του καλλιτεχνικού διευθυντή του Πανοράματος Νίνου Μικελίδη, προηγούνται της ανάλυσης από την Ιφιγένεια Καλαντζή της θέσης που είχε η μουσική ιδιαίτερα στο πρώτο σκηνοθετικό δημιούργημα του Κασσαβέτη, τις «Σκιές», όπου και συνεργάστηκε με τον μεγάλο της τζαζ Τσαρλς Μίνγκους.
Ακολουθεί η κριτική προσέγγιση όλων των φιλμ στα οποία ο Κασσαβέτης βρισκόταν πίσω από την κάμερα, από τους: Λευτέρη Αδαμίδη, Γιάννη Ζουμπουλάκη, Θόδωρου Γιαχουστίδη, Γιάννη Ραουζαίου, Κωνσταντίνου Καϊμάκη, Ασπασίας Λυκουργιώτη, Γιώργου Ξανθάκη, Αχιλλέα Κυριακίδη, Ρόμπυ Εκσιέλ, Θωμά Λιναρά, Δημήτρη Κολιοδήμου και Στράτου Κερσανίδη.
Αντί επιλόγου, η συλλεκτική αυτή έκδοση, που αφιερώνεται και στην πρόσφατα εκλιπούσα κορυφαία ηθοποιό (πρωταγωνίστρια και σύζυγο του Τζον Κασσαβέτη), Τζίνα Ρόοουλαντς, κλείνει με μια σύντομη, αλλά άκρως απαραίτητη, υπενθύμιση για την παρουσία του ζεύγους μπροστά στην κάμερα, σε ταινίες άλλων σκηνοθετών.
Το εισαγωγικό κείμενο επ’ αυτού υπογράφει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου και τις δύο ενδεικτικές ταινίες («Το μωρό της Ρόζμαρι» και «Μια άλλη γυναίκα») αναλύουν ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και ο Γιάννης Γκροσδάνης.
Στις 100 σελίδες του, το νέο βιβλίο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου αποτιμά και -κυρίως- τιμά τον Κασσαβέτη, τον πιο Ευρωπαίο από τους… μη Ευρωπαίους δημιουργούς. Το έργο του έχει αναδειχθεί απόλυτα στο πέρασμα των χρόνων, ενώ και οι υποκλίσεις από άλλους νεότερους σκηνοθέτες έχουν γίνει θεσμός.
Το εξώφυλλο της έκδοσης φτιάχτηκε από τον Χρήστο Σκυλλάκο, την ύλη και τα κείμενα επιμελήθηκε ο γενικός γραμματέας της Π.Ε.Κ.Κ. Δημοσθένης Ξιφιλίνος, ενώ τη σελιδοποίηση, αλλά και όλον τον σχεδιασμό του εντύπου έκαναν ο Θάνος Πάππας και η Νικολέττα Αντωνοπούλου.