Στην απλούστευση των διαδικασιών για πολίτες και επιχειρήσεις που θέλουν να εξυπηρετηθούν από το Δημόσιο με ταχύτητα, αποσκοπεί η πολυδιάστατη συνεργασία που ανακοίνωσαν τα Υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υπουργείου Εσωτερικών, με την οποία μπαίνουν στην κρατική «φαρέτρα» μια σειρά από νέα ψηφιακά «όπλα» που θα αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά την γραφειοκρατία και τις «δυσκοίλιες» πολλές φορές διαδικασίες στη σχέση δημοσίου – πολιτών και θα αλλάξουν προς το καλύτερο την εξυπηρέτηση και τους χρόνους της.
«Υλοποιούμε κομβικές μεταρρυθμίσεις και έργα για ένα κράτος, που βελτιώνεται συνεχώς και κάνει πιο σύγχρονη, πιο απλή την αλληλεπίδρασή του με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Στη λογική αυτή, οι πολίτες αποκτούν ενεργό ρόλο στην ανάδειξη των προβλημάτων και των αστοχιών, που πρέπει να επιλύσουμε», δήλωσε, μεταξύ άλλων, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, με τον υπουργό Εσωτερικών Θοδωρή Λιβάνιο να προσθέτει: «Προωθούμε μια σειρά δράσεων εστιασμένων στην ενίσχυση της εύρυθμης και αποδοτικότερης λειτουργίας του δημοσίου τομέα. Τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία 6 χρόνια, με την ανάπτυξη και ενίσχυση του gov.gr και τις περισσότερες από 2100 υπηρεσίες, αποτελούν τη στέρεα βάση για τα επόμενα βήματά μας».
Κατάργηση «δημοφιλών» πιστοποιητικών
Συγκεκριμένα, τα δύο υπουργεία συνεργάζονται για την κατάργηση της έκδοσης και της προσκόμισης «δημοφιλών» πιστοποιητικών (δημοτολογικά πιστοποιητικά όπως οικογενειακής κατάστασης και γέννησης), τα οποία απαιτούνται για την ολοκλήρωση διοικητικών διαδικασιών με δημόσιους φορείς. Η «πληροφορία» που υπάρχει σε αυτά τα πιστοποιητικά θα αντλείται μέσω διαλειτουργικότητας, επιταχύνοντας τις διοικητικές διαδικασίες στις οποίες απαιτούνταν οι πολίτες να προσκομίσουν αυτά τα πιστοποιητικά. Οι πολίτες θα γλιτώνουν γραφειοκρατία, καθώς δε θα χρειάζεται να προσκομίζουν πιστοποιητικά των οποίων τα στοιχεία υπάρχουν στις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου.
MyStreet για κοινόχρηστους χώρους
Η τελευταία προσθήκη, η πλατφόρμα MyStreet, προβλέπεται στον Νόμο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τη διακυβέρνηση των δεδομένων του Δημοσίου, ο οποίος ψηφίστηκε την Πέμπτη 27 Μαρτίου στη Βουλή. Στοχεύει στην οργάνωση και διαφάνεια της χρήσης κοινόχρηστων χώρων από επιχειρήσεις, προσφέροντας τα πολύγωνα των µισθώσεων δηµόσιου χώρου όπου κάθε σηµείο του χάρτη εµφανίζει πληροφορίες σχετικά µε την άδεια που έχει λάβει το κατάστηµα για την τοποθέτηση τραπεζοκαθισµάτων. Η έναρξη του MyStreet για τους Δήμους (εισαγωγή ενεργών μισθώσεων) γίνεται στις 4 Απριλίου, ενώ στις 16 του ίδιου μήνα η εφαρμογή θα είναι διαθέσιμη στους πολίτες μέσω APP (για iOS & Android).
Το νέο οικοσύστημα του gov.gr
Παράλληλα, άμεσα ξεκινά η υλοποίηση του έργου CRM με στόχο την ενσωμάτωση στο gov.gr ανασχεδιασμένων διαδικασιών, ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να μπορούν να πραγματοποιούν ένα σημαντικό μέρος των συναλλαγών τους ηλεκτρονικά, από παντού, οποτεδήποτε και για οτιδήποτε έχει σχέση με τη δημόσια διοίκηση.
Στόχοι είναι η ενιαία και ολοκληρωμένη εξυπηρέτηση του συναλλασσόμενου φυσικού/νομικού προσώπου και της σχέσης του με το δημόσιο, ανεξάρτητα από το συγκεκριμένο πληροφοριακό σύστημα ή κανάλι επικοινωνίας που απαιτείται για τις συναλλαγές του. Αντίστοιχα, η δημόσια διοίκηση θα έχει συγκεντρωμένες σε ένα σημείο όλες τις αλληλεπιδράσεις του συναλλασσόμενου πολίτη με το Δημόσιο, δηλαδή ερωτήματα, αιτήματα, υποθέσεις. Η ψηφιακή υποδομή εξυπηρέτησης θα διευκολύνει την ταχύτερη και συνεπέστερη διεκπεραίωση των αιτημάτων των συναλλασσόμενων, βελτιώνοντας τη συνολική «εμπειρία του πολίτη», λόγω της κεντρικής υπόστασης των παρεχόμενων ψηφιακών υπηρεσιών εξυπηρέτησης.
Αξιολόγηση υπηρεσιών και στους ΟΤΑ
Εκτός από την αξιολόγηση του δημόσιου τομέα, εισάγονται δύο νέες σημαντικές καινοτομίες: Η δυνατότητα αξιολόγησης υπηρεσιών και φορέων κεντρικής κυβέρνησης από το σύνολο των πολιτών που είναι εγγεγραμμένοι στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (περίπου 4 εκατ. εγγραφές) κα η δυνατότητα αξιολόγησης Μετωπικών Υπηρεσιών Δημοσίου Τομέα από αποδεδειγμένους χρήστες αυτών.
Ο πολίτης – χρήστης μιας μετωπικής υπηρεσίας του δημοσίου τομέα (π.χ. ΚΕΠ, ΔΥΠΑ, eEΦΚΑ) αμέσως μετά τη συναλλαγή του λαμβάνει προσωποποιημένο σύνδεσμο για να απαντήσει σε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Με τον τρόπο αυτό αξιολογείται όχι μόνο η υπηρεσία, αλλά και η διαδικασία. Από την συλλογή των απαντήσεων θα εντοπιστούν συγκεκριμένες υπηρεσίες (π.χ. το ΚΕΠ του εκάστοτε Δήμου), αλλά και συγκεκριμένες διαδικασίες (π.χ. ρύθμιση οφειλής σε ΟΤΑ), οι οποίες συγκεντρώνουν τη χαμηλότερη βαθμολογία.
Ως προς άλλες σημαντικές υπηρεσίες καθημερινότητας, όπως η καθαριότητα ενός Δήμου, ο ηλεκτροφωτισμός, η κατάσταση του οδικού δικτύου, η σχετική υπηρεσία μπορεί επίσης να αξιολογηθεί με αξιόπιστο τρόπο, καθώς κάθε φυσικό πρόσωπο, εγγεγραμμένο στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας θα μπορεί να συμπληρώνει σε περιοδικά διαστήματα ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης.
Οι φορείς προς αξιολόγηση
Σε πρώτη φάση οι υπό αξιολόγηση υπηρεσίες είναι κεντρικές υπηρεσίες Gov.gr (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, e-ΕΦΚΑ, ΔΥΠΑ, Διευθύνσεις Αλλοδαπών, Αστική Συγκοινωνία), ψηφιακές υπηρεσίες φορέων κυβέρνησης (MyHealth, ΑΑΔΕ, Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση, Ψηφιακές Υπηρεσίες Κτηματολογίου), υπηρεσίες Gov.gr (υπεύθυνη δήλωση, αντίγραφο Ποινικού Μητρώου, εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς, ραντεβού για Αστυνομική Ταυτότητα, Kids Wallet, εισιτήρια αγώνων, ίδρυση ατομικής επιχείρησης), υπηρεσίες Περιφέρειας (κατάσταση οδικού δικτύου, ψηφιακές υπηρεσίες Περιφέρειας), υπηρεσίες Δήμων (καθαριότητα, ανακύκλωση, κατάσταση δημοτικού οδικού δικτύου, ηλεκτροφωτισμός, κοινωνικές Υπηρεσίες, ψηφιακές Υπηρεσίες Δήμου, πεζοδρόμια, χώροι στάθμευσης, Δημοτικά Ιατρεία, πολεοδομία, Δημοτική Συγκοινωνία).
Ιδίως για Δήμους και Περιφέρειες, η αξιολόγηση των υπηρεσιών τους λειτουργεί απολύτως συμπληρωματικά με το έργο των δεικτών ποιότητας ΟΤΑ, για το οποίο έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των στοιχείων, έχει ξεκινήσει η αξιολόγηση των δεδομένων και ο εντοπισμός τυχών εσφαλμένων καταχωρίσεων, ολοκληρώνεται η απευθείας λήψη δεδομένων από τα Μητρώα του Ελληνικού Δημοσίου και τον ερχόμενο Μάιο η πρώτη ολοκληρωμένη παρουσίαση των δεικτών θα είναι δημόσια διαθέσιμη στους πολίτες.