Πέμπτη, 19 Ιουνίου, 2025

«The Ellinikon»: Οι προσφυγές, οι Δήμοι και οι εντάσεις 

Ρεπορτάζ: Αθανασία Καραμούτα

Η ένταση γύρω από την επένδυση του Ελληνικού επανέρχεται όλο και περισσότερο στο προσκήνιο, με τις προσφυγές να «στοιβάζονται» στα γραφεία του ΣτΕ αλλά και με προσωπικές διαμάχες και αντιπαραθέσεις μεταξύ των αιρετών και της Lamda Development.

Η επένδυση στο Ελληνικό, γνωστή ως «The Ellinikon», είναι ένα μεγάλο έργο αστικής ανάπλασης με συνολικό προϋπολογισμό περίπου 8 δισ. ευρώ, σύμφωνα με το ΤΑΙΠΕΔ. Η επένδυση περιλαμβάνει διάφορα έργα, όπως κατοικίες, εμπορικά κέντρα, χώρους πρασίνου και ψυχαγωγίας, καθώς και το νέο καζίνο. Η πρώτη φάση της επένδυσης, που περιλαμβάνει το οικιστικό κομμάτι και το εμπορικό κέντρο, εκτιμάται στα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ. Η ολοκλήρωση των έργων της πρώτης φάσης προβλέπεται για το 2026, ενώ ολόκληρο το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2027.

Ωστόσο, μια πληθώρα αλλαγών και αναδιοργανώσεων, έχουν αλλάξει τα δεδομένα του project, δημιουργώντας δυσαρέσκεια στους όμορους δήμους, καθώς και τους κατοίκους των γύρω περιοχών.

Συγκεκριμένα, τον Δεκέμβριο του 2024 υπογράφηκε απόφαση από πέντε υπουργούς η οποία περιλαμβάνει τη νέα χωρική οργάνωση των Ζωνών Ανάπτυξης ΠΜ-Α1 και ΠΜ-Α2 του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού-Αγίου Κοσμά, δίνοντας έγκριση για αύξηση της επιφάνειας δόμησης κατά 40%, με επιπλέον 66.290 τετραγωνικά μέτρα δόμησης σε νέες εκτεταμένες κτιριακές εγκαταστάσεις και για βαριά λιμενικά έργα στο παραθαλάσσιο μέτωπο Αγίου Κοσμά, του Ελληνικού.

Αυτό οδήγησε τον Σύνδεσμο Μητροπολιτικού Πόλου, στον οποίο συμμετέχουν οι Δήμοι Αλίμου και Γλυφάδας, να προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά της ΚΥΑ,  ζητώντας την ακύρωσης της απόφασης που αναρτήθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.

Στην προσφυγή που κατατέθηκε, οι ενάγοντες εκτιμούν ότι η επέκταση της μαρίνας στο όριο του Ελληνικού με τον Δήμο Γλυφάδας θα υποβαθμίσει την παραλία της Γλυφάδας, που γειτνιάζει με την επένδυση και θα επηρεάσει τη λειτουργία της τέταρτης μαρίνας του δήμου. Περαιτέρω, η προβλεπόμενη στην ίδια απόφαση αύξηση της δόμησης γίνεται χωρίς να εξεταστούν οι επιπτώσεις στην περιοχή.

Επιπλέον, οι δύο Δήμοι υποστηρίζουν ότι σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος οι επεμβάσεις στον αιγιαλό και την παραλία πρέπει να περιορίζονται στις απολύτως αναγκαίες, τόσο επειδή αυτά συνιστούν ευαίσθητα οικοσυστήματα, όσο και για να μην επηρεάζεται η ελεύθερη πρόσβαση σε αυτά. Όποιες τροποποιήσεις, θα έπρεπε να γίνουν με επιστημονική μελέτη και να κυρωθούν με προεδρικό διάταγμα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ), που περιλαμβάνει τις βασικές πολεοδομικές κατευθύνσεις της επένδυσης και εγκρίθηκε με προεδρικό διάταγμα στις αρχές του 2018 και το οποίο έχει τροποποιηθεί πολλαπλώς με νομοθετικές ρυθμίσεις από την κυβέρνηση της ΝΔ, στην παραλιακή περιοχή που βρίσκεται στα όρια με τον Δήμο Γλυφάδας «προβλέπονται έντονες τουριστικές χρήσεις, πλην όμως δεν γίνεται λόγος για έντονες λιμενικές εργασίες που μπορούν να οδηγήσουν σε μετάλλαξη του βραχίονα», αναφέρει η προσφυγή.

Ιστορική αναδρομή

Το έργο του Ελληνικού, που έχει κάνει το ξεκίνημα του από το 2023, έχει γεννήσει με τον καιρό ποικίλα αναπάντητα ερωτήματα σχετικά με τους τρόπους εκπόνησης τέτοιων έργων. 

Στις 28 Ιουλίου 2023, εξεδόθη από το Αυτοτελές Γραφείο Ελληνικού της Γενικής Γραμματείας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η τρίτη προσβαλλόμενη 762179/28-07-2023 οικοδομική άδεια με αντικείμενο τις προκριματικές – πρόδρομες οικοδομικές εργασίες στην Ζώνη Εκμετάλλευσης Α-Α1.2 αλλά και εργασίες περίφραξης στις λοιπές κτιριακές ενότητες, πλην της ενότητας IV, με την οποία άλλαξαν οι όροι δομήσεως για το κατωτέρω έργο και χορηγήθηκαν θηριώδεις παρεκκλίσεις ως προς το ύψος και τον όγκο του κτηρίου.

Στη συνέχεια με την πρώτη προσβαλλόμενη υπ’ αριθ. εισερχ. ΥΠΕΝ/ΑΓΕ/92935/365 (ΑΔΑ: 9ΘΚ64653Π8-Ψ91) απόφαση του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής ΥΠΕΝ, εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή και λειτουργία του Κτιριακού Συγκροτήματος Τουρισμού – Αναψυχής «Integrated Resort Complex Ellinikou».

Επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που προηγήθηκε της εν λόγω ΑΕΠΟ, ο Δήμος Γλυφάδας εξέδωσε πράξη (υπ’ αριθ. 29/2024) του Δημοτικού Συμβουλίου όπου διατύπωσε τη ρητή του επιφύλαξη επί της ΜΠΕ μέχρι και την χορήγηση συγκεκριμένων έγγραφων απαντήσεων σε σειρά προβληματισμών που έθεσε, είτε από τον φορέα διαχείρισης του έργου (εταιρεία «IRC») ή την Διεύθυνση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης του ΥΠΕΝ. Σημειώνεται ότι τόσο το ΥΠΕΝ όσο και ο Φορέας Διαχείρισης ουδέποτε απάντησαν και αντιπαρήλθαν τους προβληματισμούς του Δήμου Γλυφάδας για την κατασκευή και τη λειτουργία του κτιριακού συγκροτήματος, ενώ ο όμορος Δήμος Αλίμου, ο οποίος επηρεάζεται πολυπλεύρως από την κατασκευή και λειτουργία της επένδυσης, δεν κλήθηκε ποτέ για να εκφράσεις τις απόψεις του επί της ΜΠΕ.

Στις 07 Φεβρουαρίου 2025, εκδίδεται η τέταρτη προσβαλλόμενη προέγκριση αναθεώρησης της αρχικής οικοδομικής άδειας (υπ’ αριθ. 1335113/07-02-2025), ενώ στις 14 Φεβρουαρίου 2025 εκδίδεται και η πέμπτη προσβαλλόμενη 1343909/14-02-2025 πράξη (ΑΔΑ: 6ΣΝΣ46Ψ842-Φ12/ 15-02-2025) αναθεώρησης της αρχικής οικοδομικής άδειας, η οποία προβλέπει το πρώτον την ανέγερση Ξενοδοχείου 5*, χώρου Καζίνο, εκθεσιακού κέντρου και συνεδριακού χώρου, χώρου ψυχαγωγίας/άθλησης και συνάθροισης κοινού, χώρων εστίασης, καταστημάτων και χώρων στάθμευσης (ανοικτών και κλειστών) κατά πλήρη αναντιστοιχία με την πρώτη προσβαλλόμενη πράξη, που προέβλεπε απλά πρόδρομες οικοδομικές εργασίες για την Ζώνη Εκμετάλλευσης Α-Α1.2 και τις αντίστοιχες κτιριακές ενότητες.

Την έκδοση της συγκεκριμένης πράξης, η οποία εξαιτίας της πλήρους διαφοροποίησης του περιεχομένου της εν σχέσει με την αρχική οικοδομική άδεια, θα πρέπει να λογίζεται ως νέα οικοδομική άδεια, ακολούθησε η τέταρτη προσβαλλόμενη πράξη ενημέρωσης της αρχικής οικοδομικής άδειας (ΑΔΑ: ΨΞ5046Ψ842-Ψ9Χ/25-02-2025) η οποία και αφορά την τροποποίηση του διαγράμματος κάλυψης της αρχιτεκτονικής μελέτης της οικοδομικής άδειας του 2023.

Όλων των ανωτέρω πράξεων είχε προηγηθεί η δεύτερη προσβαλλόμενη, ήτοι η ΥΠΕΝ/ΑΓΕ/55851/304/19-05-2023 υπουργική έγκριση εκτεταμένων θηριωδών παρεκκλίσεων ως προς το ύψος και τον όγκο του κτηρίου, με συνέπεια τη δραστική αλλαγή επί τα χείρω των όρων δομήσεως.

Οι δήμοι προσβάλλουν όλες τις εις το προοίμιο του παρόντος διοικητικές πράξεις με την τελευταία αίτηση ακυρώσεως για τους κατωτέρω εκτιθέμενους λόγους, παραδεκτώς και εμπροθέσμως.

Ο παράγοντας ΝΟΚ

Το υπό κρίση κτιριακό συγκρότημα προβλέπεται να ανεγερθεί στη Ζώνη Εκμετάλλευσης Α-Α1.2, (πλην της κτιριακής ενόητητας Α-Α1.2/IV) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.

Η ανωτέρω Ζώνη Εκμετάλλευσης εμπίπτει στη Ζώνη Ανάπτυξης Α-Α1, του ΠΔ 28-2-2018 (Α.Α.Π 35) με θέμα «Έγκριση του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (ΣΟΑ) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά Περιφέρεια Αττικής».

Η συγκεκριμένη Ζώνη Ανάπτυξης, συνολικής επιφάνειας 634.144,96 τ.μ., προεβλέπετο να αναπτυχθεί ως περιοχή «Γειτονιάς τουρισμού- αναψυχής και επιχειρηματικού πάρκου» και υπό το πρίσμα αυτό προβλέφθηκε για την περιοχή η μεικτή χρήση, η οποία συντίθεται από τις γενικές χρήσεις των περιπτώσεων 1 και 2 της παρ. Β του άρθρου 11 του Ν. 3986/2011 με ορισμένες εξαιρέσεις. Η Ζώνη Ανάπτυξης Α-Α1 χωρίσθηκε με τη σειρά της σε δυο Ζώνες Εκμετάλλευσης της Α-Α1.1 και την υπό κρίση Α.Α1.2.

Παράλληλα με το ΠΔ 28-2-2018 (Α.Α.Π 35) προβλέφθηκαν ορισμένοι όροι δόμησης όπως ο σ.δ. που ανέρχεται στο 0,40. Ειδικά για το καζίνο η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση ορίστηκε αριθμητικώς στα 15.000 τμ. Η κάλυψη για το σύνολο της εκτάσεως ορίστηκε στο 30% και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων ορίστηκε κατά ΝΟΚ με εξαίρεση τον Πύργο επί της Λεωφόρου Ποσειδώνος, ο οποίος είναι το μοναδικό κτίριο που χαρακτηρίστηκε ως υψηλό κτίριο ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης.

Συγκεκριμένα στο άρθρο 3 της ανωτέρω ΚΥΑ προβλέφθηκαν γενικώς για την Ζώνη Ανάπτυξης Α-Α1, οι ακόλουθοι όροι και περιορισμοί δόμησης:

Ειδικότερα, στην ενότητα Α-Α1.2/Ι προβλέφθηκαν, πέραν από τις χρήσεις «τουρισμού-αναψυχής», «κοινωνικής πρόνοιας» και «περίθαλψης», και ορισμένες χρήσεις «επιχειρηματικού πάρκου» και συγκεκριμένα μόνο οι ειδικές χρήσεις για «γραφεία, τράπεζες, ασφάλειες, κοινωφελείς οργανισμοί» και «Διοίκηση».

Αντίστοιχα στην ενότητα Α-Α1.2/ΙΙ προβλέφθηκαν χρήσεις «τουρισμού αναψυχής», «κοινωνική πρόνοια», «περίθαλψη», «εγκαταστάσεις εκθεσιακών χώρων», «ελικοδρόμιο» και επιπλέον χρήσεις «επιχειρηματικού πάρκου» με ορισμένες εξαιρέσεις

Στην κτηριακή ενότητα Α-Α1.2/ΙΙΙ επιτρέπονται από τη γενική χρήση «τουρισμός- αναψυχή» μόνον οι ειδικές χρήσεις : τουριστικά καταλύματα, κατοικία, εμπορικά καταστήματα παροχής υπηρεσιών, κοινωνική πρόνοια, αθλητικές εγκαταστάσεις, θρησκευτικοί χώροι, εστίαση, αναψυκτήρια, κέντρα διασκέδασης, αναψυχής, στάθμευση (κτίρια -γήπεδα), γωνίες ανακύκλωσης και μικρά πράσινα σημεία, καθώς και συνοδές εγκαταστάσεις καζίνο. Εκ των χρήσεων του «επιχειρηματικού πάρκου» προβλέφθηκε μόνο η ειδική χρήση εκπαίδευσης.

Για ολόκληρη τη ζώνη εκμετάλλευσης Α-Α1.2 προβλέφθηκε μέσος συντελεστής δόμησης 0,69 με μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στα 168.000 τ.μ. με τη δόμηση να επιμερίζεται ελεύθερα ανά κτιριακή ενότητα. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση για το καζίνο παρέμεινε αναλλοίωτη στα 15.000 τ.μ. ενώ κατά τα λοιπά ισχύουν οι όροι και περιορισμοί δόμησης του άρθρου 3 της παρούσης ΚΥΑ. Κατά τα λοιπά οι χρήσεις και οι όροι και περιορισμοί δόμησης που προβλέφθηκαν με την ΚΥΑ του 2019 παρέμειναν αμετάβλητοι.

Οι προσφυγές

Ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας έχουν στραφεί ο Δήμος Γλυφάδας και Αλίμου, καθώς και ο «Σύνδεσμος Δήμων Μητροπολιτικού Πόλου (Συ.Δ.Μη.Π.)», ζητώντας την ακύρωση της εγκεκριμένης άδειας για κατασκευή κτιριακού συγκροτήματος τουρισμού- αναψυχής στην περιοχή του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού – Αγίου Κοσμά.

Όπως αναφέρει η κοινή προσφυγή των Δήμων, οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι παράνομες και ακυρωτέες για τους ακόλουθους λόγους:

  1. Παραβίαση της προβλεπόμενης διαδικασίας του άρθρου 3 του Ν.4014/2011. Η προσβαλλόμενη ΑΕΠΟ εξεδόθη δίχως να ζητηθεί από τον Δήμο Αλίμου να γνωμοδοτήσει σχετικά, παρότι είναι όμορος Δήμος και το μέγεθος του έργου είναι τέτοιο που θα επηρεάσει περιβαλλοντικά και κοινωνικοπολιτικά τον Δήμο.
  2. Η αλλαγή των όρων δομήσεως, που προκύπτει από θηριώδεις παρεκκλίσεις ύψους και όγκου που χορηγούνται στην άδεια με απλή υπουργική απόφαση εν έτει 2023, είναι ευθέως παράνομες και αντισυνταγματικές. Οι συγκεκριμένες παρεκκλίσεις αποτελούν όρους δόμησης και ως εκ τούτου κανονιστικές πράξεις που θα πρέπει χορηγηθούν με Προεδρικό Διάταγμα και να δημοσιευθούν προσηκόντως (ΣτΕ Ολομ. 992/2023). Το ίδιο ισχύει και για τον χαρακτηρισμό των λοιπών κτιρίων της κτιριακής ενότητας, πέραν του Πύργου, σε κτίρια ειδικής αρχιτεκτονικής σχεδίασης των άρθρων 13 παρ. 3 και 15 παρ. 2α του ΝΟΚ.
  3. Εγείρονται ζητήματα εκτεταμένων επιχώσεων από την κατασκευή του κτιριακού συγκροτήματος. Η νομιμότητα των επιχώσεων θα πρέπει να εξεταστεί τόσο από την άποψη του μεγέθους τους όσο και από το εάν η στάθμη εκκίνησης μέτρησης των επιχώσεων είναι η ορθή. Σημειώνεται ότι κατά πάγια νομολογιακή αρχή οι οποιεσδήποτε επεμβάσεις επί του εδάφους για την ανέγερση κτιρίου θα πρέπει να γίνεται υπό το πρίσμα της προσαρμογής του κτιρίου στο έδαφος και όχι του εδάφους στο κτίριο.
  4. Εγείρεται επιπλέον ζήτημα αναφορικά με τη συμβατότητα της κατασκευής του αμφιθεάτρου με τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης και το κατά πόσον η προγενέστερη διοικητική διαδικασία ελέγχου έλαβε επαρκώς υπόψιν της τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο της ανέγερσης του αμφιθεάτρου και τις λειτουργίες του (κυκλοφοριακή επιβάρυνση και εξυπηρέτηση των επισκεπτών από το προβλεπόμενο οδικό δίκτυο, ηχητική επιβάρυνση για την ευρύτερη περιοχή κατά τη διάρκεια των συναυλιών κ.α). Σε περίπτωση που η ΜΠΕ που προβλέπει το έργο κατασκευής του αμφιθεάτρου φέρει πλημμελή ή ελλειπή αιτιολογία εγείρεται λόγος ακυρότητας που συμπαρασύρει και την άδεια.
  5. Τέλος ενόψει και των πρόσφατων αποφάσεων της Ολομελείας του ΣτΕ (146-149/2025) που έκριναν ως αντισυνταγματική την μη προσμέτρηση ορισμένων χώρων στον σ. δ. των κτιρίων (π.χ. πατάρια), εγείρεται ακυρότητος των προσβαλλομένων, δεδομένου ότι και στην παρούσα οικοδομική άδεια εντοπίζονται εκτεταμένοι χώροι μη προσμετρούμενοι στο συντελεστή δομήσεως και όγκου (εκτεταμένα μηχανοστάσια, βοηθητικοί χώροι σε επίπεδα άνω του φυσικού εδάφους κλπ).

Ο Δήμος Γλυφάδας & το παραλιακό μέτωπο

Ο Δήμος Γλυφάδας, από τη μεριά του, ζητά την ακύρωση της ανωτέρω κοινής υπουργικής αποφάσεως (ΚΥΑ) δια της οποίας τροποποιείται σχετική υπουργική απόφαση του 2019. Από την διάταξη του άρθρου 24 του Συντάγματος, προστατεύεται το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον, πρωταρχικό τμήμα του οποίου είναι η ακτογραμμή και εν γένει το παραλιακό μέτωπο που συνιστά ήπιο και ευαίσθητο οικοσύστημα.

Ενόψει της σημασίας του παραλιακού και θαλασσίου μετώπου ως ευαίσθητου οικοσυστήματος, οι επ’ αυτού επεμβάσεις πρέπει να είναι μόνο οι απολύτως αναγκαίες προκειμένου να μην παρεμποδίζεται ουσιωδώς η ελεύθερη κοινή χρήση από το κοινωνικό σύνολο. Η οποιαδήποτε δε παρεκκλίνουσα δραστηριότητα και εντονότερη χρήση (όπως π.χ. τουρισμός, αναψυχή) πρέπει να οριοθετείται εντός αυστηρών πλαισίων ώστε να μην βλάπτεται ουσιωδώς ο πρωταρχικός σκοπός της ακτογραμμής όπως ανωτέρω περιεγράφηκε.

Η εν λόγω τροποποίηση επάγεται επιδείνωση του περιβαλλοντικού κεκτημένου του Δήμου και αλλοίωση των οικιστικών και πολεοδομικών συνθηκών στην περιοχή της Γλυφάδας και δη στην ευρύτερη περιοχή του παραλιακού μετώπου των Νοτίων Προαστίων. Ειδικότερα, η προσβαλλόμενη ΚΥΑ είναι προδήλως παράνομη και ακυρωτέα για τους ακόλουθους λόγους:

➢ Αναρμοδιότης: μη νομίμως εξεδόθη ΚΥΑ αντί Προεδρικού Διατάγματος εν όψει της σοβαρότητάς της παρεμβάσεως
➢ παράβαση ουσιώδους τύπου – αναιτιολόγητο
➢ Παράβαση του Πολεοδομικού Κεκτημένου- Αναιτιολόγητο- Παράβαση της αρχής της ήπιας διαχείρισης της ακτογραμμής
➢ Παράβαση Ουσιώδους Τύπου λόγω ελλείψεως ΣΜΠΕ- Παράβαση της Οδηγίας 2001/42/ΕΚ και της ΚΥΑ 107017/2006 (ΦΕΚ 1225/Β/2006)
➢ Παράβαση 24 Συντάγματος και της αρχής της ισότητας των πολεοδομικών βαρών

Αναλυτικότερα, ο Δήμος Γλυφάδας διαθέτει ένα ευρύ παραλιακό μέτωπο, μήκους περισσότερο άνω των δύο χλμ. δυτικά της πόλης και γειτνιάζει με τη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά, την κεντρική πλατεία Γλυφάδας και σημαντικές περιοχές, όπως το πρώην αεροδρόμιο Ελληνικού, ενώ παράλληλα αναπτύσσεται επί της παραλιακής λεωφόρου Ποσειδώνος. Η παραλία διαμορφώνεται από μικρούς κόλπους, μεταξύ των οποίων παρεμβάλλονται τέσσερις Μαρίνες. Εν προκειμένω, η επίδικη περίπτωση αφορά την Μαρίνα 4, η οποία ως άκρο διοικητικό όριο του δήμου Γλυφάδας συνορεύει με τα αντίστοιχα όρια του Δήμου Ελληνικού.

Στον Δήμο Γλυφάδας έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση του ως άνω παραλιακού χώρου από το Ελληνικό Δημόσιο, ήδη από το 1966.

Δεδομένου ότι οι Μαρίνες Γλυφάδας κατασκευάστηκαν προ της έναρξης ισχύος του ν. 2160/1993, δεν υφίστατο υποχρέωση να υπογραφεί σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου ως κυρίου του ακινήτου και του Δήμου Γλυφάδας ως παραχωρησιούχου και για το λόγο αυτό ουδέποτε καταρτίστηκε τέτοια σύμβαση. Ωστόσο, ο Δήμος Γλυφάδας νόμιμα κατέχει, νέμεται και εκμεταλλεύεται τις Μαρίνες Γλυφάδας δυνάμει της ως άνω Απόφασης του Υπουργού Δημοσίων Έργων και των κατόπιν αυτής εκδοθεισών Υπουργικών Αποφάσεων Έγκρισης Κανονισμού Μαρινών Γλυφάδας και Τιμολογίου Δικαιωμάτων Τουριστικών Λιμένων.

Ο προβλεπόμενος τρόπος εκμετάλλευσης αυτών είναι:

  • Ως προς την Ακτή Κολύμβησης Δήμου Γλυφάδας- Ζώνη 3α:
    ➢ Περιλαμβάνεται η ελεύθερη ακτή κολύμβησης του Δήμου Γλυφάδας και επιτρέπονται μόνο εγκαταστάσεις χώρων υγιεινής
    ➢ Επιτρεπόμενος Σ.Δ.: 0,01
    ➢ Μέγιστη Επιτρεπόμενη Δόμηση: 20 τ.μ. ανά ακτή (ά. 4, παρ. 1, περ. β’, γ’)
  • Ως προς το Τμήμα Ζώνης Παραλίας Δήμου Γλυφάδας- Ζώνη 4β:
    ➢ Στη ζώνη αυτή επιτρέπονται ελεύθεροι χώροι πρασίνου, υπαίθρια καθιστικά, διαδρομές περιπάτου και ποδηλάτου, μικρά κιόσκια – σκίαστρα, υπαίθριοι χώροι πολιτιστικών εκδηλώσεων μικρής κλίμακας, υπαίθριες αθλοπαιδειές μικρής κλίμακας, παιδικές χαρές, χώροι υπαίθριων καλλιτεχνικών εκθέσεων, εστιατόρια – αναψυκτήρια, υπαίθριοι ή υπόγειοι χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων για την εξυπηρέτηση των παραπάνω χρήσεων και κέντρο περίθαλψης θαλάσσιων ζώων στη Γλυφάδα
    ➢ Ανώτατη επιτρεπόμενη δόμηση: 1500 τ.μ.
    ➢ Εστιατόρια- αναψυκτήρια (αριθμός χ τ.μ.): 5χ300 (ά. 5, παρ. 2, περ. α’, β’, περ. ε’).
  • Ως προς την Μαρίνα 4 του Δήμου Γλυφάδας- Ζώνη 6γ:
    ➢ Πρόκεινται για έναν εκ των τεσσάρων λιμένων αναψυχής που βρίσκονται στον Δήμο Γλυφάδας. Επιτρέπονται μόνο εγκαταστάσεις υγιεινής και γραφείο φύλαξης, εμβαδού μέχρι 20 τ.μ. και μέγιστου ύψους τριών (3,00) μέτρων. Ειδικά, στην εδώ 4η Μαρίνα του Δήμου Γλυφάδας επιτρέπονται γραφεία διοίκησης και συναφών υπηρεσιών συνδεδεμένων με τη λειτουργία της μαρίνας, όπως φυλάκιο, λιμεναρχείο – τελωνείο, κυλικείο, χώροι υγιεινής καθώς και υπαίθριος χώρος στάθμευσης.
    ➢ Συντελεστής δόμησης: ένα εκατοστό (0,01) με μέγιστη συνολική επιτρεπόμενη δόμηση 700 τ.μ.
    ➢ Μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των ανεγερθησομένων κτιρίων: τέσσερα μέτρα και μισό (4,50) (ά. 7, παρ. 3, περ. α’, β’, γ’)

Όπως συνάγεται εκ των ανωτέρω ρυθμίσεων, το συγκεκριμένο σημείο του παραλιακού μετώπου διακρίνεται για την ελεύθερη χρήση της παραλίας από τους κατοίκους και μη, καθώς και από την δυνατότητα ελεύθερης κολύμβησης που απολαύουν οι λουόμενοι, υπό καθεστώς ήπιας διαχείρισης με σεβασμό στη φυσιογνωμία και στο παραλιακό ανάγλυφο.

Η ελευθέρως προσβάσιμη παραλία Γλυφάδας συνορεύει ανατολικώς με την Μαρίνα 4 του ίδιου Δήμου, η οποία εξυπηρετεί την είσοδο – έξοδο σκαφών αναψυχής, και δυτικώς με σύμπλεγμα κάθετων βράχων, όπισθεν του οποίου συναντάται με το διοικητικό όριο του Δήμου Ελληνικού. Η περιγραφόμενη ακτογραμμή αποτελεί πρωταρχικό παραλιακό πυλώνα για τον Δήμο Γλυφάδας.

Το σύνολο του παραλιακού αυτού μετώπου, που χρήζει ήπιας εκμετάλλευσης λόγω των οριζόμενων χρήσεων γης, φαίνεται ότι τίθεται υπό διακινδύνευση μετά την έκδοση της προσβαλλομένης πράξεως, καθώς και σειράς προγενεστέρων, στο πλαίσιο της λειτουργίας του πόλου του Ελληνικού, με ορατό τον κίνδυνο να καταστεί το παραλιακό μέτωπο του Δήμου Γλυφάδας αποδέκτης δυσμενών, περιβαλλοντικά και κοινωνικά, συνεπειών που θα απορρέουν από την έντονη ανάπτυξη ενόψει της επένδυσης του «Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού- Αγίου Κοσμά».

Σε κάθε δε περίπτωση, οι όποιες επεμβάσεις επί του μετώπου θα πρέπει να αποτελούν το προϊόν ειδικής και εμπεριστατωμένης μελέτης εκπονούμενης με όλες τις προβλεπόμενες ουσιαστικές και διαδικαστικές εγγυήσεις, τηρώντας την αρχή της αναλογικότητας, περιβεβλημένης δε καταρχήν τον τύπο προεδρικού διατάγματος κατόπιν λεπτομερούς νομοθετικού πλαισίου.

Με την προσβαλλόμενη πράξη προβλέπονται εκτεταμένες επεμβάσεις επί του βραχίονα ανατολικώς της ελεύθερης παραλίας Γλυφάδας, με τεχνική προέκταση του και μπάζωμα της θάλασσας με τεχνητές προσχώσεις, επί σκοπώ δημιουργίας κατ’ ουσίαν μίας νέας παραλίας πέραν της ήδη υφισταμένης. Το έργο αυτό εντάσσεται σε ένα σύνολο βαρέως τύπου τουριστικών εγκαταστάσεων και καλείται να εξυπηρετήσει την δημιουργία δύο ξενοδοχείων ενταγμένων στον Πόλο του Ελληνικού.

Η Amarysianotia επιχείρησε επανελλημένα να λάβει δήλωση και από τον Δήμο Αλίμου, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει τοποθετηθεί στο ρεπορτάζ, επικαλούμενος «φόρτο εργασίας».

Οι τελευταίες εξελίξεις

Καθώς η ένταση εντείνεται όλο και περισσότερο, ο δήμαρχος Γλυφάδας Γιώργος Παπανικολάου προέβη σε μια σοβαρότατη καταγγελία, καθώς σε δημόσια ανάρτηση του αναφέρει ότι δέχτηκε απειλές από στελέχη και δικηγόρους της εταιρίας Lamda Development, της εταιρείας που τρέχει το μεγάλο έργο του Ελληνικού.

Την Παρασκευή 30 Μαΐου, ο δήμαρχος μαζί με κατοίκους της περιοχής παρεμπόδισε τη δράση της, με αποτέλεσμα – όπως καταγγέλλει – να δεχτεί ανοιχτή και δημόσια απειλή για μηνύσεις και αυτόφωρο. Αιτία, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν η υπεράσπιση μαζί με όλη τη γειτονιά του ελεύθερου χώρου δίπλα στο ρέμα της Ευρυάλης, τον οποίο, όπως ανέφερε, «επιχείρησαν να καταλάβουν τα συνεργεία της Lamda, μετακινώντας την περίφραξη του πρώην αεροδρομίου».

«Τα πράγματα δυστυχώς δεν εξελίσσονται καλά. Η συνέχεια στα δικαστήρια και όπου αλλού χρειαστεί», τονίζει ο δήμαρχος Γλυφάδας.

Επιπλέον, στην ανάρτησή του ο Γιώργος Παπανικολάου έκανε λόγω για τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι από τα χώματα και τη σκόνη, την κυκλοφοριακή συμφόρηση αλλά και για την προσφυγή των Δήμων Γλυφάδας και Αλίμου στο Συμβούλιο της Επικρατείας, μια διαδικασία μετάλλαξης του παραλιακού μετώπου από τα έργα που πραγματοποιούνται. Και τόνισε: «Έχουμε τη διάθεση και την ελπίδα να δούμε την ολοκλήρωση μιας επένδυσης προς το κοινό συμφέρον και αμοιβαίο όφελος όλης της περιοχής και όλων όσων ζουν και εργάζονται σε αυτή. Όταν ούτε το κοινό συμφέρον υπηρετείται, ούτε το αμοιβαίο όφελος για τους κατοίκους και εργαζόμενους, αλλά αντιμετωπίζουμε απειλές και αυτόφωρα, η απάντησή μας θα είναι απολύτως καθαρή και αποφασιστική. Η συνέχεια στα δικαστήρια και όπου αλλού χρειαστεί».

Ο δήμαρχος Αλίμου Ανδρέας Κονδύλης, από τη μεριά του, στηρίζοντας τον κοινό αγώνα των δήμων Αλίμου και Γλυφάδας κατά των παραβιάσεων που παρουσιάζονται στην επένδυση στο Ελληνικό, δήλωσε:

«Όλα τα τελευταία χρόνια έχουμε προσπαθήσει να επιλύσουμε τα τεράστια προβλήματα που προκύπτουν καθημερινά στην περιοχή μας από την επένδυση της Lamda Development (και από πολλές ακόμα επιχειρηματικές δραστηριότητες), με καλόπιστη διάθεση συνεργασίας, με αποτελεσματικότητα, χωρίς δημόσιες αντιπαραθέσεις, με υπομονή και σοβαρότητα.

Με τον Δήμαρχο Γλυφάδας συμφωνήσαμε, εκτός των άλλων, ότι στην περίπτωση που επαναληφθεί τέτοιο συμβάν, είτε στον Άλιμο, είτε στη Γλυφάδα, θα είμαστε όλοι μαζί, Δημοτικές Αρχές των δύο Δήμων και πολίτες, ώστε να μας οδηγήσουν όλους μαζί στο αυτόφωρο. Γιατί τα προβλήματα και τα αιτήματα είναι κοινά για τις πόλεις και τους δημότες μας. Και είναι πολύ σοβαρά και έντονα πιεστικά.

Μέχρι τότε, και όσο προσπαθούν να επιδείξουν “πυγμή” και να “επιβληθούν” με τέτοιους τρόπους, τα προβλήματα μάλλον θα αυξάνονται, αντί να λιγοστεύουν…».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ