Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας που ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, η ελληνική πολιτεία γυρίζει σελίδα στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, επιχειρώντας για πρώτη φορά να αντιμετωπίσει με πραγματική αυστηρότητα παραβάσεις που μέχρι σήμερα παρέμεναν πρακτικά ατιμώρητες.
Μια από τις σημαντικότερες τομές που εισάγει ο νέος ΚΟΚ αφορά την οδήγηση χωρίς δίπλωμα – μια παραβατική συμπεριφορά που μέχρι τώρα αντιμετωπιζόταν περισσότερο ως τυπική παράβαση παρά ως πραγματική απειλή για την ασφάλεια των πολιτών.
Το πρόβλημα με το προηγούμενο καθεστώς
Παρότι η οδήγηση χωρίς δίπλωμα αποτελεί ποινικό αδίκημα, στην πράξη οι προβλεπόμενες διαδικασίες δεν εφαρμόζονταν. Το αυτόφωρο δεν τηρούνταν, οι υποθέσεις παραπέμπονταν στο ακροατήριο με καθυστέρηση μηνών και σχεδόν πάντα οι κατηγορούμενοι αθωώνονταν, έχοντας εν τω μεταξύ εκδώσει ή ανακτήσει την άδειά τους.
Το αποτέλεσμα ήταν ένα σύστημα που αποθάρρυνε την αστυνόμευση και συντηρούσε την εντύπωση ότι «τίποτα δεν συμβαίνει» – ακόμη και όταν τίθεται σε κίνδυνο η ανθρώπινη ζωή.
Η νέα προσέγγιση του ΚΟΚ
Με την πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, ο νέος ΚΟΚ βάζει τέλος σε αυτή την κατάσταση. Για πρώτη φορά, προβλέπεται ξεκάθαρη, άμεση και εφαρμόσιμη διαδικασία:
● Ο εισαγγελέας συντάσσει άμεσα κατηγορητήριο.
● Επιβάλλεται χρηματική ποινή από 2.000 έως 40.000 ευρώ.
● Προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 1 έτος.
● Το όχημα παροπλίζεται.
● Αν υπάρξει τροχαίο συμβάν με τραυματισμό ή θάνατο, η ποινή φτάνει έως και 20 έτη κάθειρξη, βάσει του άρθρου 290Α του Ποινικού Κώδικα.
Από την ατιμωρησία στην ευθύνη
«Η νέα φιλοσοφία του Κώδικα στηρίζεται στην εφαρμογή του νόμου χωρίς εκπτώσεις. Δεν πρόκειται για απλή αυστηροποίηση, αλλά για μετάβαση σε ένα μοντέλο ουσιαστικής λογοδοσίας, όπου κάθε οδηγική συμπεριφορά έχει συνέπειες.
Η Ελλάδα αποκτά, για πρώτη φορά, έναν ΚΟΚ που δεν μένει στα χαρτιά. Και η πολιτεία στέλνει σαφές μήνυμα: Η οδική ασφάλεια είναι αδιαπραγμάτευτη» τονίζουν στελέχη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Η χρήση προστατευτικού κράνους στο επίκεντρο των ελέγχων της Ελληνικής Αστυνομίας
Εκστρατεία «Μηδενικής ανοχής στη μη χρήση κράνους» ξεκινούν από σήμερα, Τρίτη 1 Ιουλίου 2025, οι Υπηρεσίες Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας σε όλη τη χώρα, με στόχο τη σταδιακή και καθολική συμμόρφωση των χρηστών δικύκλων και Ε.Π.Η.Ο. (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα).
Η εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλη την επικράτεια, εντάσσεται στο πλαίσιο ενός στοχευμένου σχεδιασμού της Διεύθυνσης Αστυνόμευσης του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας που καλύπτει το σύνολο των αναβατών μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων και ενοικιαζόμενων οχημάτων χωρίς κουβούκλιο, καθώς και επαγγελματιών διανομέων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τους κεντρικούς άξονες της δράσης, θα πραγματοποιούνται:
- καθολικοί και συστηματικοί έλεγχοι για την τήρηση της υποχρέωσης χρήσης κράνους, σε οδηγούς και συνεπιβάτες, από όλες τις Υπηρεσίες Τροχαίας, Αστυνομικών Τμημάτων και Ο.Ε.Π.Τ.Α., βάσει του Κατευθυντήριου Επιχειρησιακού Σχεδίου Τροχαίας,
- ειδικοί έλεγχοι σε επιχειρήσεις ενοικίασης δικύκλων και σε εργοδότες στον τομέα των διανομών, για την τήρηση των υποχρεώσεών τους, σύμφωνα με την κείμενη εργατική και διοικητική νομοθεσία, αυστηρή επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων και συνεργασία και ανάπτυξη κοινών δράσεων με συναρμόδιους Φορείς, με σκοπό την ενίσχυση της κυκλοφοριακής αγωγής και της συλλογικής ευθύνης.
Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ. «σημειώνεται ότι, παρά τους εντατικούς ελέγχους, ο αριθμός νεκρών και σοβαρά τραυματιών από τροχαία ατυχήματα παραμένει υψηλός, με τη μη χρήση κράνους να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα επιδείνωσης των συνεπειών.
Με τη θέσπιση του νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Ν. 5209/2025), η Πολιτεία δίνει σαφές μήνυμα μηδενικής ανοχής απέναντι στη μη χρήση κράνους, αναγνωρίζοντας την ανάγκη για αυστηρότερο, δικαιότερο και αποτελεσματικότερο πλαίσιο, ικανό να ανταποκριθεί στους σημερινούς κινδύνους της κυκλοφορίας σε αστικά και ημιαστικά δίκτυα.
Η Ελληνική Αστυνομία ανταποκρίνεται ενεργά στη νέα αυτή θεσμική και κοινωνική επιταγή. Σταθερά προσηλωμένη στην προστασία της ανθρώπινης ζωής, θα βρίσκεται καθημερινά στους δρόμους, με ισχυρή παρουσία και συνέπεια, προκειμένου να διασφαλίσει την καθολική εφαρμογή της υποχρεωτικής χρήσης κράνους.
Το προστατευτικό κράνος δεν είναι απλώς μια υποχρέωση· είναι πράξη προσωπικής ευθύνης και συλλογικής ωριμότητας. Είναι η απλούστερη, πιο προσιτή και – συχνά – καθοριστική πράξη που σώζει ζωές».
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ