Το ΕΣΥ στην υπηρεσία του Πολίτη
Πίσω από κάθε πολιτική πρωτοβουλία, κάθε νομοθετική παρέμβαση και κάθε διοικητική πράξη, βρίσκεται η επιθυμία να αλλάξει κάτι προς το καλύτερο στο Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Γράφει ο
ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
Υπουργός Υγείας
Από την πρώτη ημέρα που ανέλαβα τα καθήκοντά μου στο Υπουργείο Υγείας, έθεσα ως απόλυτη προτεραιότητα τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών -και ιδιαίτερα των ασθενών- των συγγενών τους, αλλά και των ανθρώπων που εργάζονται στον τομέα της υγείας. Στόχος μου ήταν και παραμένει η δημιουργία ενός συστήματος υγείας που σέβεται τον άνθρωπο και ανταποκρίνεται στις ανάγκες του με ταχύτητα, συνέπεια και ευαισθησία. Πίσω από κάθε πολιτική πρωτοβουλία, κάθε νομοθετική παρέμβαση και κάθε διοικητική πράξη, βρίσκεται η επιθυμία να αλλάξει κάτι προς το καλύτερο στην καθημερινή επαφή του πολίτη με το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Από τις πρώτες κιόλας μέρες της θητείας μου, εντόπισα πληθώρα προβλημάτων που χρόνια ταλαιπωρούσαν τους πολίτες και το σύστημα, συνολικά. Δύο από αυτά ξεχώρισα λόγω της σοβαρότητας αλλά και της συχνότητάς τους: την ταλαιπωρία των ασθενών έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ και τις τεράστιες αναμονές στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) των δημόσιων νοσοκομείων.
Πρόσβαση σε Φάρμακα Υψηλού Κόστους
Το πρώτο πρόβλημα που με απασχόλησε έντονα ήταν η επαναλαμβανόμενη εικόνα ανθρώπων, πολλοί από τους οποίους βρίσκονται σε εξαιρετικά ευάλωτη κατάσταση, να περιμένουν για ώρες έξω από τα φαρμακεία του ΕΟΠΥΥ. Είτε κάτω από τον καυτό ήλιο του καλοκαιριού είτε μέσα στο κρύο και τη βροχή του χειμώνα, αυτοί οι συμπολίτες μας υπέμεναν μια ταλαιπωρία που απλώς δεν αρμόζει σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος. Δεν είναι δυνατόν να μιλάμε για κράτος πρόνοιας, όταν η πρόσβαση σε Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ) συνοδεύεται από τέτοιου είδους βασανιστικές διαδικασίες.
Γι’ αυτό και προχωρήσαμε σε μια καινοτόμο μεταρρύθμιση που έχει ήδη αρχίσει να αποδίδει καρπούς: από τα μέσα Ιουνίου, τέθηκε σε λειτουργία η νέα υπηρεσία κατ’ οίκον διανομής ΦΥΚ από τον ΕΟΠΥΥ. Με τη νέα αυτή δυνατότητα, οι ασθενείς μπορούν να παραλαμβάνουν τα φάρμακά τους στον χώρο τους, χωρίς να απαιτείται φυσική παρουσία στα φαρμακεία του Οργανισμού. Η μεταρρύθμιση αυτή συνδυάζει την τεχνολογία, τη διοικητική ευελιξία και την κοινωνική ευαισθησία, και ανταποκρίνεται σε μια πάγια ανάγκη χιλιάδων συμπολιτών μας. Πέρα από την εξοικονόμηση χρόνου και την αποφυγή ταλαιπωρίας, αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής και διασφαλίζει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Μάλιστα μέσα στον Ιούλιο, όπως άλλωστε ανακοινώσαμε, ξεκινάει η διανομή των ΦΥΚ και από τα ιδιωτικά φαρμακεία, προκειμένου να εξυπηρετούνται καλύτερα οι χρονίως πάσχοντες που μέχρι σήμερα περίμεναν στα φαρμακεία του Οργανισμού.
Ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης επειγόντων περιστατικών
Το δεύτερο μείζον ζήτημα που αντιμετωπίσαμε με αποφασιστικότητα ήταν οι πολύωρες -και συχνά αδικαιολόγητες- αναμονές στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών των νοσοκομείων. Όλοι έχουμε ακούσει ή ζήσει ιστορίες με ασθενείς που αναμένουν για ώρες μέχρι να εξεταστούν. Αυτή η κατάσταση δεν επηρεάζει μόνο τους πολίτες· επιβαρύνει σημαντικά και το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, το οποίο καλείται να λειτουργεί σε συνθήκες πίεσης και σύγχυσης.
Αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα στη ρίζα του, εφαρμόσαμε ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης και ανίχνευσης επειγόντων περιστατικών, το οποίο λειτουργεί ήδη στον «Ευαγγελισμό», στο Ογκολογικό Νοσοκομείο Κηφισιάς «Άγιοι Ανάργυροι», στο Γενικό Νοσοκομείο Αθηνών «Γ. Γεννηματάς» και μέσα στις επόμενες μέρες θα μπει και σε 10 ακόμα νοσοκομεία. Το σύστημα αυτό προσφέρει μια σειρά από πλεονεκτήματα: διασφαλίζει τη διαφάνεια στην προτεραιοποίηση των περιστατικών, επιταχύνει τη διαδικασία εξέτασης, ενισχύει τον έλεγχο ροής των ασθενών και, κυρίως, διευκολύνει την καθημερινή εργασία του προσωπικού. Μέχρι το τέλος του έτους, το σύστημα αυτό θα έχει επεκταθεί σε όλα τα νοσοκομεία της χώρας, δίνοντας μια νέα δυναμική στην αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών. Παράλληλα, μέχρι τον Σεπτέμβριο, μέσω του myHealth app, ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει σε πραγματικό χρόνο τον χρόνο αναμονής στα ΤΕΠ.
Το ΕΣΥ αλλάζει
Όλα αυτά και πολλά άλλα είναι πράγματα που αλλάζουν τη ζωή των συμπολιτών μας στην καθημερινότητά τους προς το καλύτερο και είναι όλες μεταρρυθμίσεις που υλοποιούνται στη δεύτερη κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Φυσικά, καμία από αυτές τις αλλαγές δεν υλοποιήθηκε χωρίς κόπο. Χρειάστηκαν αμέτρητες ώρες διαβουλεύσεων, συνεργασίες με πλήθος φορέων και ξεπέρασμα σημαντικών τεχνικών και γραφειοκρατικών δυσκολιών. Όμως, αποδείξαμε στην πράξη ότι όταν υπάρχει σχέδιο, επιμονή και πίστη στο όραμα, τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο.
Άρα το ΕΣΥ αλλάζει, γίνεται καλύτερο και όσο και αν κάποιοι φωνάζουν, στο τέλος, θα αναγκαστούν να παραδεχτούν ότι θα παραδώσουμε ένα ΕΣΥ πολύ καλύτερο από αυτό που παραλάβαμε. Η δέσμευση του πρωθυπουργού στις εκλογές του 2023 ότι η αλλαγή του ΕΣΥ θα είναι το μεγάλο στοίχημα των εκλογών του 2027, θα αποδειχθεί στην πράξη αληθινή.
Και όσον αφορά αυτά που έρχονται, συνεχίζουμε με τον ίδιο ζήλο. Οι μεταρρυθμίσεις δεν σταματούν. Δεν επαναπαυόμαστε. Ξέρουμε ότι υπάρχουν ακόμα πολλά να γίνουν. Όμως προχωράμε, με έργα και όχι με λόγια, για να οικοδομήσουμε μια Υγεία που να σέβεται και να εξυπηρετεί τον πολίτη – όχι μια Υγεία των αριθμών, αλλά των ανθρώπων.