Παρουσιάζει και σχολιάζει ο Άγγελος Πολύδωρος
Δεσμώτες – Sons – Vogter
Ένα ψυχολογικό δράμα φυλακής του Γκούσταβ Μέλερ, που μας είχε χαρίσει την ταινία «Ο ένοχος» (2018), στην οποία ένας αστυνομικός, τηλεφωνητής βάρδιας, απαντάει σε τηλεφωνήματα ρουτίνας και κλήσεις για βοήθεια μέχρι που η κλήση μιας γυναίκας που ίσως έχει απαχθεί, θα δώσει στη βάρδια του μια αναπάντεχη τροπή αποκαλύπτοντας ένα έγκλημα πολύ μεγαλύτερο από αυτό που νόμιζε αρχικά και ταυτόχρονα θα φέρει στην επιφάνεια τα δικά του ψυχικά τραύματα.
Στους «Δεσμώτες», μια δεσμοφύλακας, η Εύα (Σίντσε Μπαμπέτ Κνούντσεν, γνωστή μας ως «πρωθυπουργός» στο σήριαλ Borgen) διδάσκει μαθήματα διαλογισμού και μαθηματικών σε άνδρες κρατούμενους. Οι ήρεμες συνθήκες της ζωής της, αλλάζουν όταν στη φυλακή μεταφέρεται ο βίαιος και απρόβλεπτος Μίκελ (Σεμπάστιαν Μπουλ). Όταν τον βλέπει, ζητά να μεταφερθεί από την σχετικά ήρεμη πτέρυγα που υπηρετεί, σε εκείνη των βαρυποινιτών όπου και προσπαθεί να του κάνει τη ζωή κόλαση. Μέχρι που τον ξυλοκοπάει τόσο άγρια, ώστε τον στέλνει στη ΜΕΘ της φυλακής.
Καταλαβαίνουμε ότι έχει «προηγούμενα» μαζί του. Η Εύα είχε κάποτε έναν γιο, που δολοφονήθηκε στη φυλακή από τον Μίκελ, όμως κρατάει μυστικό το παρελθόν τους. Η επίθεση εναντίον του δίνει στον Μίκελ την ευκαιρία να την εκβιάζει ότι δεν θα της κάνει μήνυση, εάν η Εύα του δώσει χάρες, όπως πρόσβαση σε άλλες δραστηριότητες, περισσότερο χρόνο στο προαύλιο, ακόμη και μια ημερήσια άδεια. Θα του τις κάνει με απρόβλεπτα αποτελέσματα.
Ο Μέλερ με κοντινά πλάνα, αποτυπώνει αδρά τον χαρακτήρα ου υποδύεται η Σίντσε Μπαμπέτ Κνούτσεν (ως τραγική μητέρα με ανάμικτα συναισθήματα, που ακόμα και στον ιερέα της φυλακής εξομολογείται τη μισή αλήθεια για τη συμπεριφορά της) ενώ αναδεικνύει και τον Σεμπάστιαν Μπουλ, που είναι επίσης συναρπαστικός στο ρόλο του Μίκελ.
Συνολικά, ενδιαφέρουσα η ταινία του, ερευνά την προέλευση της εγκληματικής συμπεριφοράς, ξεδιπλώνει συναισθήματα και παράλληλα σχολιάζει το σωφρονιστικό σύστημα της Δανίας και την ευχέρεια που δίνει στους φυλακισμένους για τη βελτίωσή τους.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Φυλακής, Ψυχολογικό, 100΄
Χώρες: Δανία, Σουηδία, Γαλλία, 2024
Σκηνοθεσία: Γκούσταβ Μέλερ
Παίζουν: Σίντσε Μπαμπέτ Κνούντσεν, Σεμπάστιαν Μπουλ, Νταρ Σαλίμ
Διανομή: Weirdwave
Η ζωή του Τσακ – The life of Chuck
Μια στοχαστική, συγκινητική και αναζωογονητική ταινία, για το νόημα της ζωής, δημιουργημένη από δυο ανθρώπους, οι οποίοι έχουν καθιερωθεί στη συλλογική συνείδηση ως «ειδικοί στον τρόμο»: τον συγγραφέα Στίβεν Κινγκ (με «ήπια» τα: Τελευταία έξοδος Ρίτα Χέιγουορθ / Πράσινο Μίλι / Καρδιές στην Ατλαντίδα) και τον σκηνοθέτη Μάικ Φλάναγκαν (ταινία: Δόκτωρ Ύπνος / σειρά: Οι Δαίμονες του Χιλ Χάουζ), των οποίων τα έργα έχουν επαινεθεί για την έμφαση που δίνουν στους χαρακτήρες και για την αποφυγή φθηνών κλισέ στην πρόκληση του τρόμου. Ένας εξαιρετικός συνδυασμός.
Στη «Ζωή του Τσακ», συγγραφέας και σκηνοθέτης περιγράφουν την ιστορία ενός συνηθισμένου ανθρώπου και αναδεικνύουν την απεραντοσύνη της ανθρώπινης εμπειρίας, μέσα από τρία κεφάλαια που τονίζουν το θαύμα της αγάπης, τον πόνο της απώλειας και το ατομικό σύμπαν που πλάθει ο καθένας μας κατά την παρουσία του στη Γη.
Το ενδιαφέρον, διατηρείται μέχρι το φινάλε, χάρη στην αντίστροφη προβολή των τριών κεφαλαίων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι ο Φλάναγκαν καταφεύγει αποκλειστικά στα παραδοσιακά flashback ή flashforward. Η αφηγηματική του, μου θύμισε το γνωστό απόφθεγμα του Ζαν Λικ Γκοντάρ «Μια ταινία πρέπει να έχει αρχή, μέση και τέλος, όχι απαραίτητα μ’ αυτήν τη σειρά». Ανεξάρτητα όμως από το απόφθεγμα, η αφήγηση προσδίδει στην ταινία μια ισχυρή συναισθηματική διάσταση, μακριά από τους κώδικες, τα κλισέ, των παραδοσιακών blockbuster με θέμα «εξιστόρηση μιας ζωής» και πλησιάζει ταινίες όπως π.χ. «Το δέντρο της ζωής» (2011) του Τέρενς Μάλικ, ή «Η αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» (2004) του Μισέλ Γκοντρί, ή ακόμα και τον «Φόρεστ Γκαμπ» (1994) του Ρόμπερτ Ζεμέκις.
Ουσιαστικά -και συνοπτικά- έχουμε ένα εξαιρετικό ψυχολογικό δράμα, του οποίου η ανατρεπτική αφήγηση προτρέπει το κοινό σε μια αναζωογονητική ενδοσκόπηση. Πρέπει να δείτε την ταινία.
INFO
Είδος: Φαντασίας, Δράμα, 110΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2024
Σκηνοθεσία: Μάικ Φλάναγκαν
Παίζουν: Τομ Χίντλστον, Τσιούετελ Ετζιοφόρ, Κάρεν Γκίλαν, Μαρκ Χάμιλ
Διανομή: Cinobo & Faliro House
Κλέφτης από σπόντα – Caught stealing
Ο Χανκ Τόμσον, κάποτε ένας από τους πιο γνωστούς φαν του μπέιζμπολ στο λύκειο, γίνεται αλκοολικός, μπάρμαν που δεν πάει πουθενά και κατά λάθος εμπλέκεται σε ένα -αιματηρό- κυνήγι θησαυρού στη Νέα Υόρκη. Αποδεικνύεται ότι η γάτα που άφησε στη φροντίδα του ο γείτονας του Χανκ κρύβει ένα μυστικό, το οποίο αναζητούν ένας σαδιστής αστυνομικός, Ρώσοι μαφιόζοι, ένας Σαμοανός εκτελεστής και δύο ψυχοπαθείς αδελφοί που ντύνονται με δερμάτινα ρούχα.
INFO
Είδος: Μαύρη κωμωδία, Θρίλερ, 107΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Ντάρεν Αρονόφσκι
Παίζουν: Όστιν Μπάτλερ, Ρεγκίνα Κινγκ, Ζόε Κράβιτς, Ματ Σμιθ
Διανομή: Feelgood
Riviera
Μια ταινία απότομης ενηλικίωσης, όχι μόνο μιας νεαρής γυναίκας, αλλά μιας πόλης κι ενός ολόκληρου τρόπου ζωής, που αλλάζει μπροστά στα μάτια μας και δεν είναι ποτέ ξανά ίδιος.
Ένας φοίνικας (δέντρο που μιλάει σε όσους μπορούν να τον ακούσουν), δυο φίλες-για-πάντα, ένα αμήχανο καλοκαιρινό ειδύλλιο και μια μητέρα που θέλει να τα αφήσει όλα πίσω. Αυτό ίσως να είναι το τελευταίο καλοκαίρι της Άλκηστης στην Αθηναϊκή Ριβιέρα και αυτή είναι με λίγα λόγια η ιστορία της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας μυθοπλασίας του Ορφέα Περετζή.
INFO
Είδος: Δράμα, 84΄
Χώρα: Ελλάδα, 2024
Σκηνοθεσία: Ορφέας Περετζής
Παίζουν: Εύα Σαμιώτη, Μιχάλης Συριόπουλος, Μαρία Αποστολακέα, Κώστας Κορωναίος, Μυρτώ Μεϊτάνη-Καστρινάκη, Χρήστος Βασιλόπουλος, Σοφία Σεϊρλή, Άλκης Παναγιωτίδης
Διανομή: Neo Films
Τρεις φίλες – Trois amies
Ένα τρυφερό, διορατικό πορτρέτο σύγχρονων γυναικών, που ισορροπούν ανάμεσα στον ρομαντισμό, την ελευθερία και την ανάγκη για αλήθεια.
Η Τζόαν, η Άλις και η Ρεμπέκα, τρεις φίλες με στενούς δεσμούς και ακόμα πιο μπερδεμένες ζωές, βρίσκονται αντιμέτωπες με τα όρια της αγάπης και της ειλικρίνειας. Η Τζόαν αρχίζει να απομακρύνεται συναισθηματικά από τον Βίκτορ, ενώ η Άλις τη στηρίζει, πασχίζοντας και η ίδια να διαχειριστεί μια δική της ανεκπλήρωτη σχέση με τον μυστηριώδη Έρικ. Όμως, εν αγνοία της Άλις, ο Έρικ συνδέεται με τη Ρεμπέκα, πυροδοτώντας μια αλυσίδα αποκαλύψεων και συναισθηματικής έντασης. Η εξαφάνιση του Βίκτορ, μετά την απόφαση της Τζόαν να τον εγκαταλείψει, θα γίνει το σημείο καμπής που θα ενώσει και θα δοκιμάσει τις σχέσεις των τριών γυναικών.
INFO
Είδος: Αισθηματική, Κομεντί, 117΄
Χώρα: Γαλλία, 2024
Σκηνοθεσία: Εμανουέλ Μουρέ
Παίζουν: Καμίλ Κοτέν, Σάρα Φορεστιέ, Ιντιά Χερ, Έρικ Καραβάκα, Νταμιέν Μπονάρ
Διανομή: Spentzos Film
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία – The Conjuring: Last Rites
Οι ερευνητές του παραφυσικού Εντ και Λορέιν Γουόρεν αναλαμβάνουν μια τελευταία τρομακτική υπόθεση, που αφορά μυστηριώδεις οντότητες τις οποίες και πρέπει να αντιμετωπίσουν.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Υπερφυσικού Τρόμου, 135΄
Χώρες: Ηνωμένο Βασίλειο, ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Μάικλ Τσάβες
Παίζουν: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα
Διανομή: Tanweer
Τα κακά παιδιά 2 – The bad guys 2
Στο δεύτερο κεφάλαιο της σειράς, μια «ιδιαίτερη» συμμορία ζώων, τα μεταμελημένα πια Κακά Παιδιά προσπαθούν πολύ-πολύ σκληρά να γίνουν Καλά, αλλά καταλήγουν να εμπλέκονται σε μια επικίνδυνη ληστεία με παγκόσμια εμβέλεια, σχεδιασμένη από μια νέα ομάδα εγκληματιών που δεν είχαν προβλέψει: τα Κακά Κορίτσια.
INFO
Είδος: Animation, Περιπέτεια, Κωμωδία, 104΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Πιερ Περιφέλ
Διανομή: Tanweer
Ταξίδι στην Ιταλία – Viaggio in Italia (Επαν.)
Ένα δράμα για την αποξένωση και την επανένωση δυο διαφορετικών ανθρώπων, που έχουν αποδεχθεί τη συνθήκη ενός γάμου με πλήθος προβλήματα.
H υπόθεση της ταινίας διαδραματίζεται στη Νάπολη, την οποία επισκέπτονται ο πλούσιος Βρετανός δικηγόρος Αλεξάντερ (Τζορτζ Σάντερς) και η σύζυγός του Κάθριν (Ίνγκριντ Μπέργκμαν), προκειμένου να διευθετήσουνθέματα της περιουσίας ενός θείου που απεβίωσε. Το ταξίδι αυτό θα είναι η τελευταία ελπίδα αναβίωσης του γάμου τους.
Ο Ροσελίνι κατορθώνει να δείχνει με ενάργεια τις μεταπτώσεις του ζευγαριού, τις σιωπές και τα βλέμματα που ανταλλάσσουν, κάνοντας την ταινία να θεωρείται μια από τις κορυφαίες ερωτικές ιστορίες στην ιστορία του κινηματογράφου, αν και προσωπικά θεωρώ αμφίσημο το φινάλε: δείχνει ότι έχουν ξεπεραστεί τα προβλήματα και τα συναισθηματικά αδιέξοδα του ζευγαριού. Όμως μετά από όσα έχουμε παρακολουθήσει, αυτό δεν μου φαίνεται εύκολο, κι ας λένε ότι «η αγάπη υπομένει, ανέχεται τα πάντα, πιστεύει τα πάντα, ελπίζει τα πάντα» (όπως το αναφέρει ο Απόστολος Παύλος στην προς Κορινθίους Επιστολή, την οποία μας θύμισε ο μουσικοσυνθέτης Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ στο soundtrack της ταινίας «Τρία Χρώματα: Μπλε» του Κριστόφ Κισλόφσκι).
INFO
Είδος: Αισθηματική, 85΄
Χώρα: Ιταλία, 1954
Σκηνοθεσία: Ρομπέρτο Ροσελίνι
Παίζουν: Ίνγκριντ Μπέργκμαν, Τζορτζ Σάντερς, Άντονι Λα Πένα, Ναταλία Ρέι
Διανομή: New Star
Η θυσία – Offret (Επαν.)
Μια από τις πιο σημαντικές ταινίες του Ρώσου σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι που είναι και η τελευταία του, καθώς πέθανε λίγο μετά την ολοκλήρωσή της, η οποία εξετάζει θέματα όπως, τη δύναμη της πίστης και το νόημα της ύπαρξης υπό την πίεση του αναπόφευκτου.
Τα γενέθλια του Αλεξάντερ, ενός δημοσιογράφου, συγγραφέα και κριτικού θεάτρου & λογοτεχνίας που ζει με την οικογένειά του σ’ ένα σπίτι στη μέση του πουθενά, σημαδεύονται από την είδηση πως επίκειται ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος. Κυριευμένος από τον φόβο προσεύχεται για πρώτη φορά στη ζωή του υποσχόμενος στον Θεό ότι θα θυσιάσει ό,τι είναι πολύτιμο γι’ αυτόν προκειμένου να σωθεί η ανθρωπότητα. Όταν ξυπνάει την επόμενη μέρα, συνειδητοποιεί ότι έχει επικρατήσει ειρήνη. Ο Θεός έχει δεχτεί την προσφορά του και εκείνος τηρώντας την υπόσχεσή του πραγματοποιεί τη θυσία του. Καίει το σπίτι του, εγκαταλείπει την οικογένειά του, στερείται το παιδί του και βυθίζεται στη σιωπή και την τρέλα.
Η Θυσία παραμένει διαχρονική, για τη μοναδική της αισθητική στη φωτογράφιση (από τον Σβεν Νίκβιστ, μόνιμο συνεργάτη του Μπέργκμαν) και τη χρήση μακρινών λήψεων, που δημιουργούν μια ατμόσφαιρα στοχασμού και πνευματικότητας μέσα από συμβολισμούς και αλληγορίες.
Έχουν γραφτεί εκατοντάδες αναλύσεις από το 1986 για τις «χριστιανικές, μυστικιστικές και υπαρξιακές αναφορές» της ταινίας, όπως π.χ. για τη «φύτευση του ξερού δέντρου» (πίστη στο παράλογο), «το γιο του Αλεξάντερ που είναι αμίλητος σε όλη τη διάρκειά της» (και όταν τελικά μιλάει, λέει: «Εν αρχή ην ο λόγος»), το «κάψιμο του σπιτιού» (η απόλυτη θυσία), ώστε το μόνο που μου απομένει να συμπληρώσω είναι: ο Ταρκόφσκι μάς δείχνει ότι η λύτρωση (η Αριστοτελική Κάθαρση) μπορεί να έρθει μόνο όταν θυσιάσουμε το Γήινο και στραφούμε προς το Πνευματικό.
INFO
Προβάλλεται από 4/9/2025
Είδος: Δράμα, 145΄
Χώρες: Γαλλία, Σουηδία, 1986
Σκηνοθεσία: Αντρέι Ταρκόφσκι
Παίζουν: Έρλαν Γιόζεφσον, Σούζαν Φλίτγουντ, Βαλερί Μερές, Σβεν Βόλτερ, Φιλίπα Φράνζεν
Διανομή: New Star