Παρουσιάζει και σχολιάζει ο Άγγελος Πολύδωρος
Avatar: Φωτιά και στάχτη – Avatar: Fire and ashes
Τρίτη συνέχεια του franchise, Avatar, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2009 και μας συνάρπασε με τους εκθαμβωτικούς φανταστικούς κόσμους της CGI τεχνολογίας. Δεκατρία χρόνια αργότερα, το 2022, ακολούθησε η λιγότερο ενδιαφέρουσα ταινία Avatar: The Way of Water, συνεχίζοντας τις ιστορίες των ίδιων με την πρώτη ταινία χαρακτήρων και στην φετινή ακόμα πιο λίγο ενδιαφέρουσα ταινία Avatar: Φωτιά και Στάχτη, η ιστορία της οποίας επικεντρώνεται στις πολύπλοκες δυναμικές της οικογένειας του Τζέικ Σάλι. Η western space opera πρώτη ταινία με τους πιονέρους που κατακλύζουν τον πλανήτη Πανδώρα για το πολύτιμο ορυκτό του εξοβελίζοντας τους ντόπιους, με τη μεσολάβηση της δεύτερης και αδιάφορης ταινίας μεταβλήθηκε σε family togetherness film.
Αναφερόμενος στο θέμα της ταινίας, ο παραγωγός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης Τζέιμς Κάμερον λέει σχετικά: «Είναι μια ταινία για μια οικογένεια που προσπαθεί να επεξεργαστεί τι σημαίνει να βρίσκεσαι σε πόλεμο, τι σημαίνει για τα παιδιά να βιώνουν έναν πόλεμο, τι σημαίνει για τους γονείς να αφήνουν τα παιδιά τους να φύγουν και να εμπιστευτούν ότι θα πάρουν τις σωστές αποφάσεις. Αυτό είναι το σημαντικό θέμα στην ταινία». Δεν διαφωνώ μαζί του. Στο αμερικανικό κοινό απευθύνεται και τις λεπτές έννοιες της οικογένειας και του πολέμου, μόνο μέσα από φανταστικές μορφές μπορεί να τις εξηγήσει και μεταδώσει. Και όποιος κατάλαβε.
Ο ευρωπαίος θεατής έχει πάρα πολλές ταινίες να δει, αν θέλει να ζήσει κάποιον κινηματογραφικό πόλεμο. Περί πραγματικού πολέμου, δεν το συζητάω για να μην παρεξηγηθώ. Δεν χρειάζεται να βλέπουμε πράσινους ανθρώπους με μυτερά αυτιά για να καταλάβουμε το «οικουμενικό θέμα της οικογένειας εν πολέμω». Επίσης δεν απαιτούνται και 195΄ για να εμπεδώσουμε. Ο Χίτσκοκ έλεγε ότι μια ταινία πρέπει να διαρκεί όσο αντέχει η ουροδόχος κύστη του ανθρώπου (μεταξύ 100΄ και 120΄) και με την κατάλληλη σκηνοθεσία και το μοντάζ, μπορείς να αφηγηθείς πάρα πολλά πράγματα. Αλλά τί κάθομαι και σας λέω τώρα μπροστά σε τέτοιο θέαμα και τόσο καταιγιστική δράση…
INFO
Είδος: Φαντασίας, Περιπέτεια, Πολεμική, 195΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Κάμερον
Παίζουν: Σαμ Γουόρθινγκτον, Ζόι Σαλντάνα, Στίβεν Λανγκ, Σιγκούρνι Γουίβερ, Ντέιβιντ Θιούλις, Οόνα Τσάπλιν, Κλιφ Κέρτις, Τζιοβάνι Ρίμπισι
Διανομή: Feelgood
Η αγγελία – The housemaid
Βασισμένη στο μυθιστόρημα της Φρέιντα ΜακΦάντεν «The housemaid» από την τριλογία της «Η Αγγελία» (κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα), η ταινία είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ χαρακτήρων με πολλές ανατροπές.
Η Μίλι (Σίντνεϊ Σουίνι) έχει περάσει τα τελευταία δέκα χρόνια της ζωής της στη φυλακή, όπου βρέθηκε στα δεκαεφτά της. Τώρα αναζητά μια ευκαιρία, μια εργασία που θα της επιτρέψει να έχει μια φυσιολογική ζωή.
Δεν ελπίζει ότι η συνέντευξή της με τη Νίνα Γουίντσεστερ (Αμάντα Ζίφριντ), την πλούσια σύζυγο και μητέρα που ζητά οικιακή βοηθό, θα πάει καλά. Γι’ αυτό όταν δέχεται τα απρόσμενα νέα της πρόσληψής της, αγνοεί όλα τα ανησυχητικά σημάδια και τις παραξενιές της Νίνα, θέλοντας πολύ να ξεκινήσει μια νέα ζωή. Όμως, ακόμη και το δωμάτιό της -σοφίτα και πρώην αποθήκη- μοιάζει περισσότερο με κελί παρά με δωμάτιο υπηρεσίας. Κλειδώνει μόνο απέξω και διαθέτει ένα παράθυρο που δεν ανοίγει, ενώ και ο άντρας της Νίνα, ο Άντριου (Μπράντον Σκλίναρ) που δείχνει φιλικός απέναντί της έχει κι αυτός τα δικά του κολλήματα.
Το έργο είναι ένα ρεσιτάλ ερμηνειών από τις Σουίνι και Ζίφριντ, ενώ οι άντρες (ξέχασα να σας αναφέρω τον λατίνο κηπουρό Έντζο, που τον υποδύεται ο Μικέλε Μορόνε) κρατάνε τους υποστηρικτικούς ρόλους. Α, υπάρχει και η μικρή Σεσίλια (Ιντιάνα Έλε), η οποία συμβάλλει με το στυλ της στην όλη ατμόσφαιρα.
Συνολικά, ο Πολ Φέιγκ έχει φτιάξει ένα ανάλαφρο -όχι σκοτεινό- ψυχολογικό θρίλερ, του οποίου το ηθικό δίδαγμα είναι ότι η κατάχρηση εξουσίας και η εξαπάτηση οδηγούν σε αυτοκαταστροφή. Τίποτα δεν διαρκεί και τίποτα δεν μένει κρυφό για πάντα.
Βλέπεται ευχάριστα, αν μάλιστα λάβουμε υπόψη ότι ο Πολ Φέιγκ είναι γνωστός για τη σκηνοθεσία των: «Ντουέτο εν δράσει» (The heat, 2013), «Spy» (2015) και «Μια μικρή χάρη» (A simple favor, 2018). Ταινιών με πρωταγωνίστρια κυρίως την Μελίσα ΜακΚάρθι. Σκηνοθέτησε επίσης, το εξαιρετικά αμφιλεγόμενο Ghostbusters του 2016.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Ψυχολογικό, 131΄
Χώρα: ΗΠΑ, 2025
Σκηνοθεσία: Πολ Φέιγκ
Παίζουν: Σίντνεϊ Σουίνι, Αμάντα Ζίφριντ, Μπράντον Σκλίναρ, Μικέλε Μορόνε, Ιντιάνα Έλε
Διανομή: Spentzos Film
Αυτά που σκοτώνεις – The things you kill
Ένα ψυχολογικό θρίλερ του σκηνοθέτη και σεναριογράφου Αλιρεζά Χαταμί (σταθερού συνεργάτη του Ασγκάρ Φαραντ), ο οποίος κέρδισε Βραβείο Σκηνοθεσίας γι’ αυτή την ταινία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σάντανς (2025), ενώ είναι και επίσημη υποψηφιότητα του Καναδά στα Οσκαρ (2026).
Η ιστορία της, επικεντρώνεται στον Άλι, έναν Τούρκο πανεπιστημιακό με τραυματικό παρελθόν ο οποίος διδάσκει στις ΗΠΑ. Όταν η άρρωστη μητέρα του πεθαίνει κάτω υπό ύποπτες συνθήκες στη γενέτειρά του, επιστρέφει στην Τουρκία. Βαθιά επηρεασμένος από την απώλεια και από την αίσθηση ότι κάτι δεν πήγε καλά με τον θάνατό της, εμπλέκει έναν μυστήριο κηπουρό, τον Ρεζά, ώστε να διαπράξει μια πράξη εκδίκησης εναντίον του πατέρα του.
Όμως τα πράγματα δεν εξελίσσονται, όπως σχεδιάζει ο Αλί, αφού μέσα του, η συνείδησή του ταλαιπωρείται από την απώλεια της μάνας του, από την ενοχή γι’ αυτό που σκοπεύει να κάνει καθώς και από τα απωθημένα του, που μαζί με την πραγματική ιστορία της οικογένειάς του, έχουν διαμορφώσει και τις δικές του επιλογές.
Τελικά, προφανώς κατά τον σκηνοθέτη, αυτά που σκοτώνονται σ’ αυτή την ταινία είναι η αθωότητα και η ειλικρίνεια από την έλλειψη επικοινωνίας και την καταπίεση του Άλι. Ουσιαστικά έχουμε δει μια ταινία που επικεντρώνεται περισσότερο πάνω στην αυτογνωσία του ήρωα και λιγότερο πάνω στην εκδικητικότητα από την οποία ξεκινάει η ιστορία.
INFO
Είδος: Δράμα, Ψυχολογικό, 113΄
Χώρες: Γαλλία, Πολωνία, Καναδάς, Τουρκία, 2025
Σκηνοθεσία: Αλιρέζα Κατάμι
Παίζουν: Εκιν Κοτς, Ερκάν Κολτσακ Κοστεντίλ, Χαζάρ Εργκούλου, Ερτζάν Κεσάλ
Διανομή: Danaos Films
Πέφτουν οι σφαίρες σαν το χαλάζι και ο τραυματισμένος καλλιτέχνης αναστενάζει (Επαν.)
Η ταινία, που συνδυάζει σουρεαλισμό, καυστικό χιούμορ, αυτοσαρκασμό και έντονα αυτοβιογραφικά στοιχεία του Νίκου Αλευρά, παρακολουθεί την πορεία ενός καλλιτέχνη σε σύγκρουση με τον ίδιο του τον εαυτό και τον κόσμο γύρω του. Ο Νίκος Αλευράς χτίζει μια κινηματογραφική αφήγηση που δεν υπακούει σε κανόνες, αποτελεί ένα έργο-κολλάζ, που κοιτά τη ζωή και την τέχνη με μάτια πληγωμένα αλλά και βαθιά τρυφερά.
Ξεγυμνώνει τον κόσμο του καλλιτέχνη, τις εμμονές και τις αγωνίες του, σχολιάζοντας την εποχή (δεκαετία ’70) με μια πρωτοφανή ελευθερία ύφους. Το αποτέλεσμα είναι ένα «κινηματογραφικό παραλήρημα» που κινείται ανάμεσα στη φάρσα, την εξομολόγηση και την πολιτική αλληγορία. Η προβολή της στην τηλεόραση προκάλεσε σοκ εκείνη την εποχή και διακόπηκε «βίαια», δημιουργώντας ένα μύθο γύρω από αυτήν.
INFO
Είδος: Κωμωδία, 150′
Χώρα: Ελλάδα, 1977
Σκηνοθεσία: Νίκος Αλευράς
Παίζουν: Λίτσα Γεράρδου, Μαρία Νικολαΐδου, Μάκης Τσιπουρίδης, Άρης Τσαραβόπουλος, Άγγελος Μαστοράκης
Διανομή: New Star
ΑΛΕΥΡΙΝΟ – Το σπέρμα του σύμπαντος (Επαν.)
Στο ΑΛΕΥΡΙΝΟ, «πενήντα φανταστικοί χαρακτήρες σε πενήντα απίθανους χώρους» δημιουργούν ένα σύμπαν γεμάτο μεταμορφώσεις, σύγκρουση, χιούμορ, φόβο, αναζήτηση και υπαρξιακά ερωτήματα. Ο δημιουργός θέτει, μέσα από μια ροή εικόνων και συμβολισμών: Ποιος κυνηγάει ποιον; Πού βρίσκεται η Ευτυχία; Πού βρίσκεται η Αγλαΐα; Γιατί ζούμε; Γιατί αγαπάμε;
Μια παρέα προσπαθεί να βρει το νόημα της ζωής και της ευτυχίας μέσα από τα μάτια μιας πανέμορφης κόρης της Αγλαΐας, που χάθηκε ξαφνικά.
INFO
Είδος: Δράμα, 127΄
Χώρα: Ελλάδα, 2023
Σκηνοθεσία: Νίκος Αλευράς
Παίζουν: Νίκος Αλευράς
Διανομή: New Star
Χριστούγεννα με τον Ποντικούλη – Hvis ingen går i fella
Μια τετραμελής οικογένεια από την πόλη αποφασίζει να περάσει τα Χριστούγεννα σε ένα εγκαταλελειμμένο εξοχικό σπίτι της θείας τους. Αυτό που αγνοούν είναι ότι μια οικογένεια ποντικιών κατοικεί ήδη στο σπίτι και δεν ενδιαφέρονται για επισκέπτες. Έτσι, το μόνο που έχουν να κάνουν είναι να στήσουν παγίδες, να είναι έξυπνοι και να αμυνθούν.
INFO
Είδος: Animation, Οικογενειακό, Μεταγλωττισμένο, 80΄
Χώρα: Νορβηγία, 2025
Σκηνοθεσία: Χένρικ Μάρτιν Ντάλσμπακεν
Διανομή: Tanweer



