Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024

Βασίλης Πέρρος: Έκθεση ζωγραφικής με έμπνευση από σπίτια μαθητών της Αγίας Παρασκευής

Με «πρώτη ύλη» από τα σπίτια μαθητών του στις διαδικτυακές συνδέσεις τους στην καραντίνα, ο εικαστικός και εκπαιδευτικός του 8ου Δημοτικού Σχολείου Αγίας Παρασκευής Βασίλης Πέρρος παρουσιάζει τις πρωτότυπες δημιουργίες του σε έκθεση στη γκαλερί Σκουφά.

Με τα λόγια του Καζαντζάκη «έχεις πινέλα και χρώματα, ζωγράφισε τον Παράδεισο και μπες μέσα» για οδηγό, ο ίδιος καλεί στο ζωγραφικό του καταφύγιο, όπως το μεταφέρει από το εργαστήριο αρχής γενομένης την Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου έως και τις 12 Μαρτίου 2022. Στο τελευταίο του εικονογραφικό σύνολο, που δημιουργήθηκε μέσα στην πανδημία, ο δημιουργός δεν έμεινε ερμητικά κλεισμένος, αλλά «κρυφοκοιτούσε» στα σπίτια, όπως αναφέρει η γκαλερί.

Ο εικαστικός, σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό της Αθήνας, περνούσε το αδιάκριτο βλέμμα του μέσα από τις χαραμάδες κι έριχνε τον φακό του για να συλλάβει τα τεκταινόμενα του σημερινού σπιτιού σε κάθε λεπτομέρεια. Ο οίκος και το σχήμα του εμφανίζεται σχεδόν σε όλα τα έργα ως εικόνα, που χαρακτηρίζεται αρχετυπική.

Πρωταγωνιστές είναι άνθρωποι καθημερινοί και το σπίτι είναι το πεδίο όπου εξελίσσεται η σύγχρονη πραγματικότητα πίσω από τις κλειστές πόρτες, τονίζουν οι άνθρωποι του εικαστικού χώρου. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, η έννοια του «οίκου» που προστατεύει ως απάγκιο, ενώνει, αλλά μπορεί και να περιορίζει, ακόμη και να συνθλίβει, ζωντανεύει και γίνεται επιφάνεια ζωγραφική. Στις δύο διαστάσεις, με βάση την ίδια οπτική, καθρεφτίζεται ο ζωτικός χώρος όπου ο κόσμος βίωσε τα τελευταία χρόνια την πρωτόγνωρη δοκιμασία του εγκλεισμού υπό το φόβο της αόρατης απειλής.

Η επιρροή του… webex

Το κεντρικό έργο που συμπυκνώνει την ιδέα του Βασίλη Πέρρου, τιτλοφορείται με τον εύγλωττο τίτλο «Exit» (Έξοδος), καρπός πολύμηνης προσπάθειας, έργο που το(ν) βασάνισε, σύμφωνα με τη γκαλερί. Πρόκειται για σπονδυλωτό σύνολο από ιστορίες που, σύμφωνα με την ίδια πηγή, λειτουργούν αυτόνομα κι όλες μαζί έχουν τη λογική «πολυκατοικίας».

Την ιδέα της χωροταξίας πήρε όταν δίδασκε εικαστικά τους μαθητές του μέσω Webex, ενός ψηφιακού περιβάλλοντος από το οποίο, σύμφωνα με τον εικαστικό χώρο, ο δημιουργός άντλησε βιώματα αποκαλυπτικά, «παράθυρα» που του έδωσαν λύσεις ζωγραφικές. «Αυτή η εικόνα ήρθε και πότισε το μυαλό μου. Παρά τα στενά όρια του μαθήματος κατανοούσες τι επικρατεί σε κάθε οικογένεια, από μικρά ευτράπελα έως τρομερά δυσάρεστες ιστορίες. Παιδιά και γονείς έβγαλαν “ρίζες” επάνω στον καναπέ μπροστά σε μια οθόνη. Αυτήν την εικόνα, λοιπόν, ήθελα να μεταφέρω», ανέφερε ο Β. Πέρρος.

Το σπίτι, όμως, του ζωγράφου δε μένει ακίνητο, έχει πόρους, αναπνέει ως ύπαρξη, μετακινείται, διαστέλλεται, ανοίγει και κλείνει θυμίζοντας συμπληγάδες, παραλλάσσοντας κάθε τόσο την οπτική γωνία, εστιάζοντας σε διαφορετικά σημεία του χώρου ή μεγεθύνοντας τα πρόσωπα, με βάση τη γκαλερί. Κάθε φιγούρα παρουσιάζεται με διπλάσιο κεφάλι κατ’ αναλογία με το κανονικό, σε μία «παραμόρφωση της μαριονέτας» όπως την αποκαλεί ο ίδιος. «Ήθελα να δείχνει σαν κουκλοθέατρο με μαριονέτες θλιβερά πραγματικές. Διότι είμαστε θιασώτες ενός έργου που παίζουμε άθελά μας με νήματα αόρατα», τόνισε ο δημιουργός.

 

 

Στη ντεκουπαρισμένη ζωγραφική επιφάνεια ο Β. Πέρρος χτίζει το χρονικό μιας εποχής, αρχιτεκτονεί ένα αναγνωρίσιμο προσωπικό σύμπαν, στο οποίο καλείται να μετάσχει, με δημιουργικό τρόπο, και ο πλέον αμύητος θεατής, σημείωσε η γκαλερί. Σύμφωνα με την ίδια, καθένας μπορεί να βρει τον εαυτό του εκεί και οι προσωπικές ιστορίες γίνονται υπόθεση συλλογική και ο δημιουργός αντλεί τα υλικά του από την παραστατική ζωγραφική για να μιλήσει για την εσωτερίκευση του θανάτου και πώς αυτή η ψυχική καταγραφή επηρεάζεται από μια εξωτερική μαζική απειλή όπως η πανδημία, μια τέχνη που αποζητά το υπερβατικό μέσα από τον ρεαλισμό. Αν και ζούμε την αυγή της εικονικής πραγματικότητας, η πραγματική πραγματικότητα είναι πιο σκληρή, όταν την αντικρίζουμε και η τέχνη έχει τη δύναμη να ρίχνει ένα διαφορετικό φως, όπως ανέφερε ο εικαστικός χώρος της Αθήνας.

«Παρ’ όλα αυτά ο Πέρρος δεν σε καταθλίβει. Αντίθετα, σε παρηγορεί» είπε ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς, προσθέτοντας: «Τρέφει απέραντη αγάπη και ευαισθησία για τους ανθρώπους που πάσχουν και η ζωγραφική του αύρα μέσα από μεγαλειώδη μικροπράγματα – σε μια ανθοστήλη, στην παρέα ενός ζώου, στ’ αναμμένο καντήλι, στη ζεστασιά του χαλιού – περνά από τα σπίτια και σε συμφιλιώνει με τη μοίρα, με τον πόνο των ανθρώπων και των πραγμάτων».

Ποιος είναι ο δημιουργός

Ο Βασίλης Πέρρος γεννήθηκε το 1981 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1999-2005). Έχει πραγματοποιήσει 7 ατομικές και έχει συμμετάσχει σε πάνω από 50 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό. Έχει φιλοτεχνήσει µε έργα του εξώφυλλα βιβλίων και δίσκων και έχει επιμεληθεί σκηνογραφικά θεατρικές παραστάσεις.

Γκαλερί Σκουφά

Οδός Σκουφά 4, Κολωνάκι, 10673
Τ.: 210 3603541 & 210 3643025
Ώρες λειτουργίας: Δευτ-Τετ: 10:00-16:00, Τρ & Πεμ: 10:00-21:00, Παρ: 10:00-20:00, Σαβ: 10:30-16:00
Ε-mail: info@skoufagallery.gr
website: www.skoufagallery.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ