Ο Άγγελος Πολύδωρος παρουσιάζει και σχολιάζει τις ταινίες που προβάλλονται από την Πέμπτη 30/5/2024 στους κινηματογράφους.
Μια αλληγορική επιστημονική φαντασία για τις πανδημίες, μια φανταστική συνέντευξη με τον Νταλί, μια απίστευτη σχέση πατέρα–κόρης και ένας αγνώριστος Λάνθιμος υπάρχουν μεταξύ άλλων -πολλών- ταινιών αυτής της κινηματογραφικής εβδομάδας.
=================
Ζωικό βασίλειο – Le règne animal – Animal kingdom
Μια επίκαιρη αλληγορική επιστημονική φαντασία για την αντιμετώπιση των κρίσεων που προέρχονται από επιδημίες και για την αλλαγή της συμπεριφοράς των ανθρώπων απέναντι στο καινούργιο και σ’ αυτό που δεν μπορούν να εξηγήσουν.
Στο εγγύς μέλλον, κάτι ανεξήγητο χτυπά την ανθρωπότητα που μεταμορφώνει σταδιακά τους ανθρώπους σε υβρίδια, κάτι μεταξύ ανθρώπου και ζώου. Τα πλάσματα αυτά, από πολλούς θεωρούνται απειλή και μεταφέρονται σε εξειδικευμένα κέντρα σε μια προσπάθεια να σταματήσουν τις μεταλλάξεις τους και για να ελέγξουν τις βίαιες τάσεις τους πριν γίνουν πιο επικίνδυνα. Σε μια μεταφορά τους, κάποια πλάσματα δραπετεύουν και διασκορπίζονται στην άγρια φύση δημιουργώντας πανικό. Ο κόσμος μοιράζεται σ’ αυτούς που προτείνουν την απομόνωση των πλασμάτων και σ’ εκείνους που ισχυρίζονται ότι μπορούν να ζήσουν όλοι μαζί.
Η ιστορία, παραπέμπει στην πρώτη περίοδο της εμφάνισης HIV/AIDS στα τέλη του ’80 – αρχές του ’90, ενώ ο χειρισμός της κρίσης από κράτος σε κράτος παραπέμπει στην πρόσφατη πανδημία του COVID-19. Η αλληγορία είναι εμφανής, σ’ αυτή την επιστημονική φαντασία του Τομά Καγιέ, ο οποίος πετυχαίνει να αναδείξει μετά από τον αρχικό τρόμο, την ανθρωπιά και να τονίσει ότι η ανθρωπότητα μπορεί να έζησε κάποιες «παράξενες μέρες», ίσως όμως να τις ξαναζήσει. Αυτό περνάει χαρακτηριστικά και από την πρώτη σεκάνς, κατά την οποία πατέρας και γιός (Ρομέν Ντουρίς, Πολ Κιρσέρ) εγκλωβισμένοι σε μποτιλιάρισμα βλέπουν στην απέναντι λωρίδα της λεωφόρου να πετάγεται έξω από ένα ασθενοφόρο που τραντάζεται βίαια, ένας άντρας με φτερά! Αμέσως τρέχουν να ξεφύγουν ενώ ο οδηγός ενός διπλανού αυτοκινήτου μονολογεί: «Παράξενες μέρες»!
Συνολικά, έχουμε μια αρκετά καλή επιστημονική φαντασία, με πρωτότυπη ιδέα, πειστικές ερμηνείες, έξοχο μακιγιάζ και με κοινωνικο-πολιτικές προεκτάσεις.
INFO
Είδος: Επιστημονική Φαντασία, Δράμα, Τρόμου, 126′
Χώρες: Γαλλία, Βέλγιο, 2023
Σκηνοθεσία: Τομά Καγιέ
Παίζουν: Ρομέν Ντουρίς, Αντέλ Εξαρχόπουλος, Πολ Κιρσέρ
Διανομή: Spentzos Films
===
Η κόρη του μπαμπά – La fille de son père – No love lost
Μια ταινία για την άνευ όρων αγάπη μπαμπά και κόρης, η οποία συνδυάζει το κωμικό στοιχείο με την τρυφερότητα.
Ο Ετιέν (Ναουέλ Περέζ Μπισκαγιάρ) είναι μόλις είκοσι ετών όταν παντρεύεται τη Βαλερί (Μερσεντές Ντασί) και πολύ γρήγορα γεννούν τη Ρόζα (Σελέστ Μπρινκέλ). Εντελώς ξαφνικά όμως, η Βαλερί χωρίς πολλές εξηγήσεις παίρνει μια μέρα το αυτοκίνητό της και τους εγκαταλείπει. Ο Ετιέν επιλέγει να μη δημιουργήσει θέμα και συνεχίζει τη ζωή μαζί με το παιδί του, που το παίρνει μαζί του όπου πάει, ακόμα και στη δουλειά του. Τους συναντούμε 16 σχεδόν χρόνια αργότερα, η κόρη στην εφηβεία της και με δεσμό (Μοχάμεντ Λουριντί), δεν έχει ακούσει ποτέ τίποτα για τη μητέρα της («Μπορεί να είναι μητέρα μου αλλά εγώ δεν είμαι κόρη της» λέει σε κάποια στιγμή), σκοπεύει όμως να φύγει από την οικογενειακή εστία για να ξεκινήσει σπουδές στη σχολή καλών τεχνών στο Μετς. Η είδηση δεν φαίνεται να ενοχλεί τον πατέρα της που κι αυτός πρέπει να ξαναφτιάξει τη ζωή του με την Ελέν (Μοντ Γουάιλερ) και μια σύγκρουση πατέρα–κόρης βρίσκεται προ των πυλών…
INFO
Είδος: Κωμωδία, 91΄
Χώρα: Γαλλία, 2023
Σκηνοθεσία: Εργουάν Λε Ντικ
Παίζουν: Ναουέλ Περέζ Μπισκαγιάρ, Σελέστ Μπρινκέλ, Μοχάμεντ Λουριντί, Μοντ Γουάιλερ
Διανομή: Weird Wave
===
Νταααααλι! (Daaaaaali!)
Η απόλυτα τρελή αυτή ταινία επικεντρώνεται γύρω από μια συνέντευξη με τον Σαλβαντόρ Νταλί που μια αρχάρια δημοσιογράφος και πρώην φαρμακοποιός (Αναΐς Ντεμουστιέ) δυσκολεύεται να πραγματοποιήσει κυρίως λόγω της εκκεντρικής συμπεριφοράς του Νταλί, αλλά και της αδέξιας προσέγγισής του εκ μέρους της. Οι πολλές γκάφες της, είναι στοιχείο κωμωδίας, αλλά προκαλούν και τον οίκτο για τη φαινομενική αδυναμία της να κάνει πραγματικότητα το έργο που της έχει ανατεθεί από τον παραγωγό της Ζερόμ (Ρομέν Ντουρίς). Τον σουρεαλιστή ζωγράφο υποδύονται τόσοι ηθοποιοί -και διαφορετικού στυλ ο καθένας τους- όσα είναι και τα «α» του τίτλου της ταινίας, οι οποίοι εναλλάσσονται με παραληρηματικό ρυθμό ακόμα και μέσα στο ίδιο πλάνο. Ο δε Ντουπιέ προσεγγίζει το θέμα του με ύφος που θα του ταίριαζε, ή μάλλον όπως περίπου θα περιέγραφε τον Νταλί ο Λουί Μπουνουέλ, αφού υπάρχουν στοιχεία των ταινιών του και περισσότερο από την «Κρυφή γοητεία της μπουρζουαζίας».
INFO
Είδος: Κομεντί, 78′
Χώρα: Γαλλία, 2023
Σκηνοθεσία: Κουεντίν Ντουπιέ
Παίζουν: Αναΐς Ντεμουστιέ, Ζιλ Λελούς, Εντουάρντ Μπαέρ, Τζόναθαν Κοέν, Πίο Μαρμαΐ, Ντιντιέ Φλαμάν, Ρομέν Ντουρίς
Διανομή: Weird Wave
===
Ιστορίες καλοσύνης – Kinds of kindness
Τον Λάνθιμο που ξέρατε ξεχάστε τον. Οι Ιστορίες του, δεν είναι ούτε η πρωτότυπη Ευνοούμενη, ούτε το αλληγορικό Poor Things, που απολαύσατε πριν λίγο καιρό. Εδώ έχουμε μια ταινία με τρεις ιστορίες, το κοινό στοιχείο των οποίων, βρίσκεται στους στίχους του τραγουδιού «Sweet dreams are made of this (everybody’s lookin’ for something)» των Eurythmics, που ακούγεται στην αρχή της ταινίας.
Όλοι κάτι ψάχνουν λοιπόν, ή όπως λέει και η Άνι Λένοξ στο τραγούδι: «Κάποιοι θέλουν να σε χρησιμοποιούν, κάποιοι θέλουν να τους χρησιμοποιείς. Κάποιοι θέλουν να σε κακοποιούν, κάποιοι θέλουν να τους κακοποιείς».
Στην πρώτη ιστορία, με τίτλο «Ο θάνατος του R.M.F.» έχουμε έναν άνδρα (Τζέσι Πλέμονς), υπάκουο μέχρις αηδίας στο αφεντικό του και χωρίς προσωπικές επιλογές, ο οποίος προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του (αφεντικό ο Γουίλεμ Ντεφόε). Στη δεύτερη, με τίτλο «Ο R.M.F. πετάει» έχουμε έναν αστυνομικό (Τζέσι Πλέμονς) που ανησυχεί επειδή η γυναίκα του (Έμα Στόουν), η οποία είχε εξαφανιστεί στη θάλασσα, επέστρεψε και του φαίνεται να είναι ένας εντελώς διαφορετικός άνθρωπος και προκειμένου να του αποδείξει ότι αυτή είναι, της ζητάει να κάνει τα πιο απίστευτα πράγματα. Τέλος, στην τρίτη ιστορία με τίτλο «Ο R.M.F. τρώει σάντουιτς» μια γυναίκα (Έμα Στόουν) είναι αποφασισμένη να βρει έναν συγκεκριμένο άνθρωπο με μια ιδιαίτερη ικανότητα, με χαρακτηριστικά και προϋποθέσεις να γίνει πνευματικός ηγέτης.
Όλοι οι ηθοποιοί (Έμα Στόουν, Τζέσι Πλέμονς, Γουίλεμ Ντεφόε, Μάργκαρετ Κουάλι, Χονγκ Τσάου) λαβαίνουν μέρος και στις τρεις επιμέρους ιστορίες και υπηρετούν όσο μπορούν το γενικότερο πνεύμα της ταινίας, που όπως προανέφερα είναι ότι «όλοι κάτι ψάχνουν» και το οποίο διανθίζεται με σκηνές-σοκ, που οι fans του Λάνθιμου, ίσως και να μη τις περιμένουν: Αυτοκτονία, βιασμό, ενδοοικογενειακή βία, πλύση εγκεφάλου, ανθρωποκτονία με αυτοκίνητο, σκληρότητα απέναντι στα ζώα, αναγκαστική άμβλωση, αυτοακρωτηριασμό και δεν θυμάμαι τι άλλο, όλα μέσα από τον ultra ευρυγώνιο φακό του διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπι Ράιαν και με αναλογία εικόνας 2,35:1
Θυμάμαι όμως καλά, τις μεταμορφώσεις του Τζέσι Πλέμονς από ιστορία σε ιστορία (τον θυμόσαστε στην «Εξουσία του σκύλου» που έκανε τον καλό αδερφό;) Είναι μεγάλο ταλέντο και δίκαια απόσπασε βραβείο στις Κάννες, για τις τρεις ερμηνείες του.
INFO
Είδος: Κομεντί, 164΄
Χώρες: Ηνωμένο Βσίλειο, Ιρλανδία, 2024
Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος
Πρωταγωνιστούν: Έμα Στόουν, Τζέσε Πλέμονς, Γουίλεμ Ντεφόε, Μάργκαρετ Κουάλι
Διανομή: Feelgood
===
Furiosa: A Mad Max Saga: Η γέννηση της οργής – Furiosa: A Mad Max Saga
Βίαιο, θεαματικό και heavy metal, με μπόλικα οπτικά και ηχητικά εφέ, το πέμπτο κεφάλαιο του franchise -που ξεκίνησε το 1979 ο Τζορτζ Μίλερ με τον Μελ Γκίμπσον- αποτελεί spin-off και ταυτόχρονα prequel του «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» (2015) αφού η ιστορία του διαδραματίζεται σε ένα εύρος 15-20 χρόνων. Καθώς ο κόσμος καταρρέει, η μικρή Φουριόζα (Αλάιλα Μπράουνι) που ζει στο Πράσινο Μέρος απάγεται από μια ορδή μηχανόβιων που έχουν επικεφαλής τον πολέμαρχο Ντεμέντους (Κρις Χέμσγουορθ). Καθώς περιπλανιούνται στην άγονη γη, καταλήγουν στην Ακρόπολη που βρίσκεται υπό την ηγεμονία του Αθάνατου Τζο (Λάτσι Χουλμ). Ενώ οι δύο τύραννοι αλληλοσπαράζονται για το ποιος θα κυριαρχήσει, η Φουριόζα (Άνια Τέιλορ-Τζόι) πρέπει να επιβιώσει για να επιστρέψει στο Πράσινο Μέρος.
INFO
Είδος: Επιστημονική Φαντασία, Περιπέτεια, Δράση,158′
Χώρες: Αυστραλία, ΗΠΑ, 2024
Σκηνοθεσία: Τζορτζ Μίλερ
Παίζουν: Άνια Τέιλορ-Τζόι, Κρις Χέμσγουορθ, Τομ Μπουρκ, Νάθαν Τζόουνς, Αλάιλα Μπράουνι, Λάτσι Χουλμ
Διανομή: Tanweer
===
Τα ταρώ του θανάτου – Tarot
Όταν μια παρέα φίλων παραβιάζει τον ιερό κανόνα της Τράπουλας Ταρώ που είναι «ποτέ να μη χρησιμοποιείς την τράπουλα κάποιου άλλου», απελευθερώνουν εν αγνοία τους το Κακό, που είναι παγιδευμένο στην καταραμένη τράπουλα. Ένας προς έναν, έρχονται αντιμέτωποι με τον αναπόφευκτο θάνατο.
INFO
Είδος: Θρίλερ, Μεταφυσικό, Τρόμου, 92′
Χώρα: ΗΠΑ, 2024
Σκηνοθεσία: Σπένσερ Κοέν & Άννα Χάλμπεργκ
Παίζουν: Χάριετ Σλέιτερ, Τζέικομπ Μπατέιλον, Άντεν Μπράντλεϊ
Διανομή: Feelgood
===
Γιάννης Σπανός: Πίσω απ’ τη μαρκίζα
Ένα ταξίδι στην τεράστια πορεία του Γιάννη Σπανού από το παιδικό σπίτι στο Κιάτο (όπου κρυφάκουγε τη μεγάλη του αδερφή που παίζει πιάνο και στη συνέχεια προσπαθούσε να παίξει τα ίδια κομμάτια εξ ακοής) ως τις μεγάλες συνεργασίες στο Παρίσι και την επιτυχία στην Ελλάδα, με σπάνια ντοκουμέντα και συνεντεύξεις. Μέσα από την προσωπική αναζήτηση ενός λάτρη της μουσικής του, το ντοκιμαντέρ διερευνά γιατί ο Σπανός επέλεξε να μένει πίσω από τα φώτα, αφήνοντας το έργο του να μιλήσει.
INFO
Είδος: Ντοκιμαντέρ, Βιογραφικό, 118′
Χώρα: Ελλάδα, 2024
Σκηνοθεσία: Άρης Δόριζας
Διανομή: Rosebud.21
===
Η ελεγεία της Μόσχας – The elegy of Moscow
Καθώς ο Ρώσος σκηνοθέτης Αντρέι Ταρκόφσκι δεν μπορούσε να πάρει έγκριση για τη δημιουργία ταινιών στην πατρίδα του, έφυγε από τη Ρωσία το 1982, αρχικά για να κάνει τη «Νοσταλγία» στην Ιταλία Αλλά η εξορία του, τελικά έγινε μόνιμη και ο Ταρκόφσκι συνέχισε με τη «Θυσία» στο Γκότλαντ της Σουηδίας και πέθανε λίγο μετά την ολοκλήρωσή της, το 1987. Τα χρόνια αυτά, της εξορίας του Ταρκόφσκι, αποτελούν το θέμα του στοχαστικού και μελαγχολικού ντοκιμαντέρ του Αλεξάντερ Σοκούροφ.
INFO
Είδος: Ντοκιμαντέρ, 90΄
Χώρα: Ρωσία, 1987
Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Σοκούροφ
Διανομή: New Star
===
Ξεριζωμένοι
Επτά ιστορίες ξεριζωμών. Επτά εξομολογήσεις. Ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο της ανελέητης πολιτικής… Από τον ελληνικό εμφύλιο μέχρι τον πόλεμο στο Αφγανιστάν, από τα χρόνια του Φράνκο μέχρι τα χρόνια του Covid-19, από το γαλλικό νησί Ρεϋνιόν που βρίσκεται στον Ινδικό Ωκεανό μέχρι τη Σιβηρία, πολλά παιδιά ξεριζώθηκαν βίαια από το φυσικό τους περιβάλλον για πολιτικούς λόγους. Μέσα από τις μαρτυρίες τους, αναδύονται τρομερές και συχνά άγνωστες πτυχές της ιστορίας.
INFO
Είδος: Ντοκιμαντέρ,
Χώρα: Ελλάδα, 2024
Σκηνοθεσία: Ελένη Αλεξανδράκη
Προβολή: 31/5/2024 μόνο στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος