Διαξιφισμούς μεταξύ των δημάρχων των Νοτίων Προαστίων έχει προκαλέσει το «σιντριβάνι» που σχηματίστηκε επί της οδού Σκρά της Καλλιθέας, την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου, κατά τη διάρκεια της «κλιμάκωσης» των έντονων καιρικών φαινομένων της κακοκαιρίας «Byron».
Το φαινόμενο είναι επαναλμανόμενο και το πρόβλημα χρόνιο, σε περιόδους έντονων βροχοπτώσεων, λόγω ενός αγωγού ομβρίων υδάτων, που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’80 και περνά κάτω από τον Ιλισό ποταμό διασχίζοντας αρκετές περιοχές (Νέα Σμύρνη, Καλλιθέα, Μοσχάτο), και διακόπτεται 800 μέτρα πριν την εκβολή του στον Κηφισό. Η διακοπή του έργου το 2010, δημιούργησε αυτό το «τυφλό» σημείο, με αποτέλεσμα η περιοχή να αντιμετωπίζει έντονες πλυμμύρες, όταν υπάρχει μεγάλη πίεση νερού.
Αιχμηρή είναι η απάντηση του δημάρχου Μοσχάτου – Ταύρου στη δημοτική Αρχή Καλλιθέας, μετά από τις αιτιάσεις της πως το 2010, «ο Δήμος Μοσχάτου για δικούς του λόγους, αντέδρασε με κινητοποιήσεις οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τη μη υλοποίηση του έργου».
Σε ανακοίνωση που εξέδωσε ο δήμαρχος Μοσχάτου – Ταύρου, Ανδρέας Ευθυμίου, την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου, απευθυνόμενος στους κατοίκους του Δήμου, υπογράμμισε τους λόγους για τους οποίους αντιτίθεται με την όδευση και τον τρόπο λειτουργίας του αγωγού, αφήνοντας μάλιστα αιχμές και για άλλους όμορους Δήμους, όπως αυτός της Νέας Σμύρνης και της Καλλιθέας, τονίζοντας πως ο αγωγός «περνάει μέσα από το Μοσχάτο για να εξυπηρετήσει άλλες περιοχές, αφήνοντας την πόλη μας με τις δικές της εκκρεμότητες», υποστηρίζοντας πως ακυρώνει έτσι τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό του Μοσχάτου.
Για τον Δήμο Καλλιθέας, μάλιστα, σημείωσε πως «αυτά τα στοιχεία έπρεπε και πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του» για τα αντιπλημμυρικά έργα, λέγοντας πως η «συνεργασία των φορέων της Αυτοδιοίκησης προϋποθέτει ειλικρίνεια και κανόνες που θα λύνουν και δεν θα δημιουργούν προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες».
«Καρφία» της Καλλιθέας στο Μοσχάτο
Υπενθυμίζεται πως η ανακοίνωση του δημάρχου Μοσχάτου – Ταύρου αποτελεί απάντηση σε ανακοίνωση που προχώρησε η δημοτική Αρχή Καλλιθέας, με αφορμή τις εικόνες που είδαν το φως της δημοσιότητας, με το «συντριβάνι» στη μέση της οδού Σκρά, την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου, στην οποία «κατηγόρησε» τον Δήμο Μοσχάτου για την διακοπή του έργου, που αφορά το τελευταίο τμήμα του αγωγού, που είχε δημοπρατηθεί από την Περιφέρεια Αττικής εκείνη τη χρονιά. «Η Περιφέρεια Αττικής το έτος 2010, δημοπράτησε το έργο του τελευταίου αυτού τμήματος μέχρι τον αποδέκτη μαζί με τα υπόλοιπα συνοδά έργα, έτσι ώστε να καταστεί λειτουργικό το σύνολο του ήδη κατασκευασμένου αγωγού. Ο Δήμος Μοσχάτου για δικούς του λόγους, αντέδρασε με κινητοποιήσεις οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα τη μη υλοποίηση του έργου. Επειδή όμως όπως και χθες, θα επαναληφθούν και στο μέλλον ακραία φαινόμενα, πρέπει να γνωρίζουμε ότι το ίδιο συμβάν θα επαναληφθεί».
Διαβάστε εδώ την ανακοίνωση της δημοτικής Αρχής Καλλιθέας.
«Δεν βάζουμε την υπογραφή μας σε έργα που ακυρώνουν τον δικό μας αντιπλημμυρικό σχεδιασμό»
Σύμφωνα με τον κ. Ευθυμίου, ο Δήμος διαφώνησε το 2010 και συνεχίζει να στέκεται απέναντι στην ολοκήρωση του έργου, καθώς «ο αγωγός φέρνει νερά, ρίσκο και επιβάρυνση, χωρίς να προσφέρει πραγματική αντιπλημμυρική λύση στο Μοσχάτο». Ο δήμαρχος τονίζει, επίσης, πως εαν και ο αγωγός εξυπηρετεί όμορους δήμους και γύρω περιοχές, το Μοσχάτο θα επιβαρρυνθεί σημαντικά από ένα έργο που «σχεδιάστηκε πριν δεκαετίες, σε άλλες συνθήκες, χωρίς να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη οι σημερινές ανάγκες προστασίας του Μοσχάτου, η κλιματική κρίση, και ο αντιπλημμυρικός σχεδιασμός που έχει ανάγκη η δική μας πόλη».
Αναλυτικά, η απάντηση του δημάρχου Μοσχάτου – Ταύρου, Ανδρέα Ευθυμίου:
«Αγαπητές συνδημότισσες, αγαπητοί συνδημότες,
Τον τελευταίο καιρό συζητείται όλο και περισσότερο ο «μεγάλος αγωγός ομβρίων» που ξεκινά από τη Νέα Σμύρνη, περνά από την Καλλιθέα και κατεβαίνει μέσα από το Μοσχάτο. Πολλοί ρωτάτε – και δικαίως: “Τι σημαίνει αυτό για τις γειτονιές μας; Γιατί διαφωνεί ο Δήμος;”
Ο Δήμος Μοσχάτου–Ταύρου έχει καθαρή θέση: Δεν συμφωνούμε με την όδευση και τον τρόπο λειτουργίας αυτού του αγωγού μέσα από το Μοσχάτο. Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το ρίσκο πλημμυρών. Έχει να κάνει με κάτι βαθύτερο: ότι αυτός ο σχεδιασμός δουλεύει σε βάρος του ίδιου του αντιπλημμυρικού σχεδιασμού της πόλης μας.
1. Τι είναι ο αγωγός αυτός
Πρόκειται για έναν πολύ μεγάλο υπόγειο αγωγό βρόχινου νερού: Μαζεύει νερά από τη Νέα Σμύρνη και την Καλλιθέα, τα φέρνει μέσα από τον οικιστικό ιστό του Μοσχάτου, και προορίζεται να καταλήγει στον Κηφισό. Σχεδιάστηκε πριν δεκαετίες, σε άλλες συνθήκες, χωρίς να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη: οι σημερινές ανάγκες προστασίας του Μοσχάτου, η κλιματική κρίση, και ο αντιπλημμυρικός σχεδιασμός που έχει ανάγκη η δική μας πόλη.
2. Γιατί λέμε ΟΧΙ στην όδευση μέσα από το Μοσχάτο Δεν διαφωνούμε γενικά και αόριστα. Διαφωνούμε συγκεκριμένα, γιατί ο παραπάνω σχεδιασμός:
α. Ακυρώνει τον αντιπλημμυρικό σχεδιασμό του Μοσχάτου – Αντί να στηριχθούμε σε έναν σοβαρό, ολοκληρωμένο σχεδιασμό που να προστατεύει πρώτα τις δικές μας γειτονιές, φορτώνεται στην πόλη μας ένας “ξένος” αγωγός που εξυπηρετεί κυρίως άλλα φορτία. Με αυτόν τον τρόπο: τα δικά μας έργα και οι ανάγκες μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα,η πόλη αντιμετωπίζεται σαν διάδρομος διέλευσης νερών άλλων Δήμων, και όχι σαν περιοχή που δικαιούται δικό της, αντιπλημμυρικό σχεδιασμό.
β. Φέρνει αντλιοστάσια ακαθάρτων στην καρδιά της πόλης – Ο σημερινός σχεδιασμός, με την όδευση και τον τρόπο αξιοποίησης των υπογείων υποδομών, οδηγεί στη δημιουργία αντλιοστασίων ακαθάρτων στην κεντρική πλατεία. Για εμάς είναι αδιανόητο σε μια ήδη επιβαρυμένη, αλλά ζωντανή και ανθρώπινη περιοχή,να συγκεντρώνονται λειτουργίες που κανονικά θα έπρεπε να είναι μακριά από τον πυρήνα της πόλης.
γ. Επηρεάζει τα θεμέλια των οικιών – Ένας τόσο μεγάλος, βαθύς αγωγός, που λειτουργεί με μεγάλες παροχές και πιέσεις, δεν είναι “αόρατος” για τις κατασκευές γύρω του.
Υπάρχει εύλογη ανησυχία – και ο Δήμος την κάνει θέση του – ότι επηρεάζονται: τα θεμέλια παλαιών κατοικιών,η ευστάθεια κτισμάτων, οι υπόγειες υδροφορίες. Δεν μπορούμε να δεχτούμε έργα που ρίχνουν επιπλέον βάρος σε έναν ήδη παλιό και πυκνοδομημένο ιστό, χωρίς πλήρη, δημόσια τεκμηρίωση.
δ. Δεν αποχετεύει ούτε… σταγόνα από το ίδιο το Μοσχάτο
Ίσως το πιο προκλητικό στοιχείο: Ο συγκεκριμένος αγωγός δεν αποχετεύει ουσιαστικά τα νερά της ίδιας της πόλης μας. Δεν στηρίζει το δικό μας δίκτυο ομβρίων, δεν λύνει τα δικά μας χρόνια προβλήματα. Περνάει μέσα από το Μοσχάτο για να εξυπηρετήσει άλλες περιοχές, αφήνοντας την πόλη μας με τις δικές της εκκρεμότητες.
Με λίγα λόγια: ο αγωγός φέρνει νερά, ρίσκο και επιβάρυνση, χωρίς να προσφέρει πραγματική αντιπλημμυρική λύση στο Μοσχάτο.
3. Τι διεκδικούμε ως Δήμος
Ως Δήμος Μοσχάτου–Ταύρου δεν λέμε “όχι στα έργα”, λέμε “όχι σε έργα που σχεδιάζονται πάνω μας και ερήμην μας”.
Ζητάμε:
α. Πλήρη επανεξέταση του σχεδιασμού: με πραγματικά στοιχεία,με χάρτες κινδύνου, με σεβασμό στον υφιστάμενο οικιστικό ιστό.
β. Εναλλακτικά σενάρια όδευσης και εκβολής, που: δεν θα μετατρέπουν την πόλη μας σε διάδρομο για τα νερά τρίτων,δεν θα ακυρώνουν τον δικό μας αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, δεν θα επιβαρύνουν την κεντρική πλατεία με αντλιοστάσια ακαθάρτων.
γ. Διαφάνεια και συμμετοχή: να παρουσιαστούν δημόσια οι μελέτες,να γίνει ουσιαστική διαβούλευση με τον Δήμο και την τοπική κοινωνία, να μη ληφθεί καμία απόφαση χωρίς να έχουν ακουστεί οι άνθρωποι που ζουν εδώ.
4. Τι σημαίνει αυτό για τους δημότες
Θέλουμε να ξέρετε ότι:
Ο Δήμος δεν αποδέχεται την όδευση του αγωγού μέσα από το Μοσχάτο. Δεν βάζουμε την υπογραφή μας σε έργα που:ακυρώνουν τον δικό μας αντιπλημμυρικό σχεδιασμό, φέρνουν αντλιοστάσια ακαθάρτων στην κεντρική πλατεία, απειλούν θεμέλια σπιτιών, και δεν αποχετεύουν ούτε σταγόνα από τα νερά της πόλης μας. Η θέση μας είναι απλή: Θέλουμε αντιπλημμυρικά έργα που να προστατεύουν το Μοσχάτο και τον Ταύρο.
Ο Δήμος Μοσχάτου–Ταύρου θα συνεχίσει:
να διεκδικεί αλλαγές στον σχεδιασμό,
να ζητά εναλλακτικές λύσεις,
να ενημερώνει τους δημότες ειλικρινά για κάθε εξέλιξη.
Αυτά τα στοιχεία έπρεπε και πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη του ο Δήμος Καλλιθέας. Η συνεργασία των φορέων της Αυτοδιοίκησης προϋποθέτει ειλικρίνεια και κανόνες που θα λύνουν και δεν θα δημιουργούν προβλήματα στις τοπικές κοινωνίες. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι δυνατό να υλοποιηθεί τον 21ο αιώνα ένα έργο με μελέτη που σχεδιάστηκε τον προηγούμενο αιώνα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη του τις μεταβολές που έχουν συντελεστεί εδώ και 50 χρόνια».
Ειδήσεις από το Μοσχάτο και τον Ταύρο στο amarysianotia.gr
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook



