Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024

Για ποιά μεταρρύθμιση στον χώρο της εκπαίδευσης μιλάει το Υπουργείο Παιδείας;

Γράφει ο Nίκος Φίλης

Τομεάρχης Παιδείας, Βουλευτής Α’ Αθηνών ΣΥΡΙΖΑ

H κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας έχουν την απόλυτη ευθύνη για την κλοπή, σχεδόν, δύο ακαδημαϊκών χρόνων από τη νεολαία μας. Οι συνέπειες, πέρα από το ακαδημαϊκό, στο ψυχοσωματικό και το κοινωνικό επίπεδο για μαθητές και οικογένειες, φοβάμαι ότι θα είναι μεγάλες και απρόβλεπτες. Πολύ περισσότερο, αν υπάρξει μια τρίτη χρονιά κλειστών σχολείων, κάτι που φυσικά πρέπει πάση θυσία να αποτρέψουμε.

Ποια μέτρα, όμως, λαμβάνει το Υπουργείο Παιδείας για να αποφευχθεί αυτό; Πέρσι, πέτυχαν αρνητικό ρεκόρ στην Ευρώπη, ως προς τη διάρκεια που τα σχολεία έμειναν κλειστά.

Από την πρώτη στιγμή ο ΣΥΡΙΖΑ ζητούσε και πρότεινε ουσιαστικά μέτρα για να λειτουργήσουν τα σχολεία δια ζώσης, το μεγαλύτερο δυνατό διάστημα. Προτείναμε αραίωση με περισσότερα τμήματα, με λιγότερες ώρες, με εναλλαγή στο μάθημα και όλα αυτά με έμφαση στην κατανόηση της ύλης και όχι στις εξετάσεις. Η κυβέρνηση κώφευε. Είχε άλλα σχέδια, τις περικοπές εισακτέων και τη συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου. Δεν δέχτηκε, καν, το διαρκές αίτημά μας (το έχουμε καταθέσει ξανά και ξανά, προφορικώς και γραπτώς) για συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων με την παρουσία ειδικών, ώστε να λαμβάνονται τα πλέον κατάλληλα μέτρα για ανοιχτά σχολεία. Τώρα, έκαναν στροφή 180 μοιρών και μιλούν για λειτουργία των σχολείων δια ζώσης.

Ευτυχώς, οι εκπαιδευτικοί έχουν πράξει το καθήκον τους. Έχουν εμβολιαστεί σε ποσοστό εξαιρετικά υψηλό, ίσως και 90%. Τους καλούμε να εμβολιαστούν όλοι, όπως καλούμε ολόκληρη την κοινωνία. Με εμβολιασμό, με την αραίωση, με δωρεάν τακτικά τεστ και όλες τις υγειονομικές προβλέψεις, πιστεύω ότι τα σχολεία θα ανοίξουν με ασφάλεια.

Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση απειλεί ότι θα αφήσει εκτός σχολείων τους λίγους, ελάχιστους πιστεύω, μαθητές των οποίων οι γονείς δεν επιτρέπουν να εμβολιαστούν ή να ανταποκριθούν στις υπόλοιπες υγειονομικές υποχρεώσεις, όπως τα τεστ. Μην ξεχνάμε ότι στην Ελλάδα η εκπαίδευση σε αυτές τις ηλικίες αποτελεί συνταγματική υποχρέωση.

Είναι δυνατόν η Πολιτεία να τιμωρεί παιδιά για τις «αμαρτίες» των γονέων; Είναι δυνατό να πληρώνουν αυτά την ανευθυνότητα των γονιών τους; Αντί δηλαδή η Πολιτεία να έρχεται να αντιμετωπίσει και να επιλύσει τέτοια ζητήματα, διαλέγει μια ακραία τιμωρητική πράξη απέναντι σε εφήβους και παιδιά, για κάτι που, προφανώς, δεν αποτελεί δική τους ευθύνη. Λογικό: η συγκεκριμένη υπουργός Παιδείας, πάνω από δύο χρόνια, τώρα, παροξύνει τις εντάσεις στην εκπαίδευση.

Εξάλλου, λίγες εβδομάδες μετά την ανακοίνωση των επιτυχόντων στις πανελλήνιες εξετάσεις, γίνεται φανερό ποιος είναι ο στόχος και οι προτεραιότητες της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) συρρικνώνεται άμεσα το δημόσιο πανεπιστήμιο, ενώ με άλλους νόμους και ρυθμίσεις που ψήφισαν μες τη διετία (πρώιμη κατάρτιση, τράπεζα θεμάτων) αποθαρρύνονται οι έφηβοι να συνεχίσουν και να τελειώσουν το λύκειο και συρρικνώνεται έτσι και το δημόσιο σχολείο.

Όλα αυτά η κυβέρνηση τα ονομάζει «μεταρρυθμίσεις» αλλά βέβαια είναι ένας ευφημισμός. Πρόκειται στην πραγματικότητα για αντι-μεταρρυθμίσεις. Για αντικοινωνικά μέτρα που ξεκάθαρα προκαλούν την αντίδραση της νέας γενιάς και της μεγάλης πλειοψηφίας των ελληνικών οικογενειών.

«Δεν χρειάζονται να σπουδάσουν όλοι», λέει ο πρωθυπουργός, αλλά δεν εξηγεί τον λόγο. Μάλλον, γιατί είναι άλλη η ευρωπαϊκή πραγματικότητα: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δίνει έμφαση στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, ώστε το 2030 να είναι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης το 45% των νέων ηλικίας 25-34 ετών. Και μάλιστα, την τρέχουσα δεκαετία ανέβασε τον πήχη κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες. Το κάνει γιατί γνωρίζει ότι η πανεπιστημιακή μόρφωση είναι εργαλείο για καινοτομία, υψηλή προστιθέμενη αξία, αυτοπεποίθηση, πίστη στην κοινωνία και στη Δημοκρατία, όπλο για τη διεκδίκηση καλύτερων συνθηκών εργασίας και αμοιβών.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ισχυρίζεται, επίσης, ότι διέξοδο αποτελούν τα δημόσια ΙΕΚ. Ασφαλώς η δημόσια κατάρτιση χρειάζεται στήριξη και αναβάθμιση. Δεν παύουν όμως τα ΙΕΚ να προσφέρουν ακριβώς αυτό: κατάρτιση. Ενώ τα πανεπιστήμια, εκπαίδευση. Ούτε το ίδιο είναι τα δύο αυτά, εκπαίδευση και κατάρτιση, ούτε υποκαθιστούν το ένα το άλλο.

Αντιθέτως, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ είχε οργανώσει τα διετή προγράμματα τεχνικής εκπαίδευσης μέσα στα πανεπιστήμια, που αν δεν τα καταργούσε η κ. Κεραμέως, θα είχαν προσφέρει σε 3.000 νέους υψηλής ποιότητας κατάρτιση, αναγκαία για την οικονομία.

Η αντιμεταρρύθμιση Μητσοτάκη – Κεραμέως μάς απομακρύνει από την Ευρώπη. Οι αποκλεισμοί που ορθώνονται στον χώρο της εκπαίδευσης προκαλούν νέες κοινωνικές ανισότητες. Ας θυμάται η κυβέρνηση ότι πολλές δεξιές κυβερνήσεις έπεσαν, εξαιτίας αναταραχών που ξεκίνησαν στον χώρο της Παιδείας και της νεολαίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ