Το 2022 η Opel γιορτάζει μία πολύ ξεχωριστή επέτειο. Εδώ και 160 χρόνια, η μάρκα με σήμα τον κεραυνό καθιστά τις καινοτομίες προσιτές στο ευρύ κοινό. Αυτό ήταν κάτι που διασφάλισε ο ίδιος ο Adam Opel όταν ίδρυσε την εταιρεία τον Αύγουστο του 1862 – και αργότερα οι πέντε γιοι και η σύζυγός του Sophie, η οποία συμμετείχε ενεργά στην περαιτέρω ανάπτυξη της εταιρείας και θα μπορούσε να θεωρηθεί η πρώτη γυναίκα manager μιας μάρκας ραπτομηχανών, ποδηλάτων και αυτοκινήτων.
Προσφέροντας στους πελάτες καινοτομίες σε συνδυασμό με συναίσθημα και παράδοση, η κατασκευάστρια εταιρεία αυτοκινήτων παραμένει πιστή σε αυτή τη δέσμευση μέχρι σήμερα. Πολυάριθμα μοντέλα το επιβεβαιώνουν, από το θρυλικό 4/12 PS “Laubfrosch”, το Kadett και το Kapitän μέχρι τα best sellers της εποχής μας, το Astra, το Mokka και το Corsa, που φέτος γιορτάζει τα 40ά του γενέθλια. Όπως τη δεκαετία του 1920 υπήρξε πρωτοπόρος εισάγοντας τη γραμμή συναρμολόγησης στην παραγωγή, έτσι και τώρα η Opel πρόκειται να γίνει μία μάρκα βιώσιμης κινητικότητας, που θα προσφέρει αποκλειστικά ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη από το 2028.
«Η Opel κινεί τον κόσμο επί 160 χρόνια. Σήμερα εμπνεόμαστε ακόμα από το πνεύμα του ιδρυτή της εταιρείας μας, Adam Opel: τεχνολογία και καινοτομίες για όλους – είτε πρόκειται για ραπτομηχανές, είτε για ποδήλατα ή αυτοκίνητα. Όλα αυτά με ένα σαφές όραμα για το μέλλον, πάντα έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε νέες προκλήσεις. Πολλά best sellers από την πλούσια ιστορία της Opel το επιβεβαιώνουν, όπως τα τρέχοντα μοντέλα μας, τα περισσότερα από τα οποία είναι ήδη ηλεκτροκίνητα. Από το 2028, η Opel θα είναι μία πλήρως ηλεκτρική μάρκα στην Ευρώπη. Επομένως, είμαστε άριστα προετοιμασμένοι και για τα επόμενα 160 χρόνια» δήλωσε ο CEO της Opel, Uwe Hochschurtz.
Το ξεκίνημα: Από τις ραπτομηχανές μέχρι τον μεγαλύτερο κατασκευαστή ποδηλάτων στον κόσμο
Το success story ξεκίνησε τον Αύγουστο του 1862. Ο Adam Opel συναρμολόγησε την πρώτη του ραπτομηχανή στο Rüsselsheim, θέτοντας τα θεμέλια για τη ‘νεαρή’ εταιρεία Opel. Οι αριθμοί παραγωγής γρήγορα αυξήθηκαν, κυρίως επειδή η Opel ικανοποιούσε τις ατομικές επιθυμίες των πελατών και σχεδίαζε ραπτομηχανές για ειδικές απαιτήσεις. Ήδη από το 1868, ο Adam Opel μαζί με τους εργαζόμενους μεταφέρθηκαν σε νέο εργοστάσιο. Η εταιρεία πολύ σύντομα εξελίχθηκε σε έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ραπτομηχανών στη Γερμανία με εξαγωγές προϊόντων σε όλη την Ευρώπη.
Μετά τις ραπτομηχανές, η Opel δημιούργησε τον επόμενο επιτυχημένο πυλώνα της με τα ποδήλατα. Το 1886, το πρώτο ποδήλατο με μεγάλο εμπρός τροχό (penny-farthing) κατασκευάστηκε στο Rüsselsheim καθιστώντας την Opel έναν από τους πρώτους κατασκευαστές ποδηλάτων στη Γερμανία. Σύντομα, η γκάμα μοντέλων επεκτάθηκε με τρίκυκλα και ποδήλατα με μικρούς τροχούς, τα λεγόμενα ποδήλατα ασφαλείας (Sicherheits-Niederräder), και το 1888 ξεκίνησε η ανέγερση του πρώτου εργοστασίου, το οποίο θα κατασκεύαζε αποκλειστικά και μόνο ποδήλατα. Η Opel γρήγορα υιοθέτησε σύγχρονες τεχνολογίες όπως πνευματικά ελαστικά, ρουλεμάν και κέντρα τροχών με μονόδρομο μηχανισμό (free-wheel hubs) για τα ποδήλατά της. Από το 1894 και μετά, η Opel λανσάρισε ποδήλατα σχεδιασμένα ειδικά για γυναίκες. Το success story συνεχίστηκε στο πέρασμα των δεκαετιών. Τη δεκαετία του 1920, η Opel εξελίχθηκε και έγινε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ποδηλάτων στον κόσμο.
1899: Προσιτή αυτοκίνηση με προηγμένη τεχνολογία και παραγωγή
Το αποφασιστικό βήμα εξέλιξης στην ιστορία της εταιρείας – στην υλοποίηση του οποίου συνετέλεσαν οι πέντε γιοι του Adam Opel μετά το θάνατό του – ήταν η έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων το 1899. Επομένως, η Opel είναι από τους πρωτοπόρους αυτής της βιομηχανίας και από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με τη μεγαλύτερη παράδοση παγκοσμίως. Η παραγωγή αυτοκινήτων στο Rüsselsheim ξεκίνησε με το Opel “Patent–MotorwagenSystemLutzmann”. Το 1906 κατασκευάστηκε το 1.000ό όχημα. Η πραγματική επανάσταση ήρθε το 1909 με το θρυλικό 4/8 PS “Doktorwagen”. Διαθέσιμο στην τιμή των 3.950 μάρκων, κόστιζε τα μισά από ό,τι τα πολυτελή ανταγωνιστικά μοντέλα και άνοιξε το δρόμο για να αποκτήσει το ευρύ κοινό το δικό του αυτοκίνητο.
Η Opel ήταν ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής που υιοθέτησε την παραγωγή μεγάλης κλίμακας με τεχνολογία γραμμής συναρμολόγησης. Το πρώτο αυτοκίνητο που βγήκε από τη γραμμή συναρμολόγησης στη Γερμανία το 1924 ήταν το 4/12 PS “Laubfrosch”, πάντα βαμμένο σε πράσινο χρώμα. Μόλις τρία χρόνια αργότερα, το Opel 4 PS, με βασική τιμή μόλις 2.980 μάρκα, δεν ήταν πλέον ένα ακριβό είδος πολυτελείας για εύπορους πελάτες, αλλά εξελίχθηκε σε ένα αξιόπιστο μέσο μεταφοράς για το ευρύ κοινό. Την ίδια στιγμή, χάρη στην ορθολογική παραγωγή, το αυτοκίνητο γινόταν πιο προσιτό κάθε χρόνο και με ολοένα βελτιωμένες επιδόσεις. Η ζήτηση για το Opel συνέχισε να αυξάνεται και το 1931 το 1.2L έγινε το πρώτο πραγματικό “people’s car”.
Πολύ σύντομα, ακολούθησε η επόμενη επανάσταση στην παραγωγή. Το 1935, το νέο μοντέλο Olympia έγινε το πρώτο Γερμανικό όχημα μαζικής παραγωγής με ενιαίο αμάξωμα από χάλυβα, το οποίο, χάρη στο χαμηλό βάρος του, προσέφερε βελτιωμένες οδηγικές επιδόσεις και χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Για πρώτη φορά, η νέα σχεδίαση επέτρεψε το λεγόμενο “πάντρεμα” μεταξύ του αμαξώματος και των μονάδων ισχύος. Αποτέλεσμα, ολόκληρη η διαδικασία παραγωγής ήταν ταχύτερη και πιο αποδοτική, ανοίγοντας το δρόμο για τη μέθοδο που θα εφαρμοζόταν στην παραγωγή μεγάλης κλίμακας.
Με καρδιά και μυαλό: Πρωτοποριακά best–sellersκαι νέες κατηγορίες αυτοκινήτων
Στο πέρασμα των δεκαετιών, η Opel υπήρξε κατ’ επανάληψη πρωτοπόρος δημιουργώντας τάσεις με νέα μοντέλα και εκδόσεις και λανσάροντας πραγματικά best sellers. Η μακροβιότερη σειρά μοντέλου ήταν το Kadett, η πρώτη έκδοση του οποίου είδε το φως της δημοσιότητας το 1936. Το 1962, το KadettA έγινε ‘million-seller’ με ένα εκατομμύριο πωλήσεις: ως compact μοντέλο, ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από το Γερμανικό “οικονομικό θαύμα” και στη 12η γενιά του – με το όνομα Astra πλέον από το 1991 – συνεχίζει να εξασφαλίζει ότι οι καινοτομίες θα φτάνουν στην compact κατηγορία. Η Opel δεν ξεχνά την παράδοσή της. Για παράδειγμα, τα βράγχια στην κολόνα του νέου Astra hatchback θυμίζουν προηγούμενες γενιές του Kadett.
Αυτό που σήμερα είναι γνωστό ως Astra και Insignia Sports Tourer βγήκε από τη γραμμή παραγωγής πριν από μερικές δεκαετίες ως Caravan. Και εδώ, η Opel διαδραμάτισε έναν πρωτοποριακό ρόλο. Το 1953, ο κατασκευαστής λανσάρισε το OlympiaRekordCaravan, ένα συνδυασμό “αυτοκινήτου και van”, το πρώτο μεγάλο station wagon από Γερμανό κατασκευαστή. Η Opel ήταν επίσης από τους πρώτους παίκτες στην κατηγορία μοντέλων truck. Το πρώτο μεταπολεμικό Opel, ένα 1.5 tonne Blitz truck, βγήκε από το εργοστάσιο το 1946. Σήμερα, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα Combo, Vivaroκαι Movano, τα οποία έχουν ήδη γίνει ηλεκτροκίνητα, είναι πρακτικά, έχουν μεγάλη χωρητικότητα φορτίου και ακολουθούν τις ανάγκες της εποχής. Μάλιστα, το τελευταίο διατίθεται σε δύο εκδόσεις με μηδενικές εκπομπές CO2: το ηλεκτρικό Vivaro-e με μπαταρία και το Vivaro-e HYDROGENμε κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.
Η Opel έχει επίσης γνωρίσει μεγάλη επιτυχία και με τα μικρότερα μοντέλα της γκάμας της επί σειρά δεκαετιών. Πρώτο και κύριο, το μικρό Corsa, που φέτος γιορτάζει τα γενέθλια των 40 χρόνων του. Από την πρώτη στιγμή έγινε αμέσως best seller μοντέλο στην κατηγορία του και συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του και με την τρέχουσα γενιά του, ενώ διατίθεται και σε ηλεκτροκίνητη έκδοση για πρώτη φορά.
Η Opel ίδρυσε επίσης μία νέα κατηγορία οχημάτων το 1991. Το Frontera, ένα “τετρακίνητο όχημα αναψυχής”, έκανε το ντεμπούτο του στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης. Το compact Opel Frontera Sport ήταν ο προάγγελος των σημερινών, ευρέως γνωστών SUV, ενώ το πεντάθυρο Frontera με μακρύ μεταξόνιο έγινε ο πρόδρομος των σύγχρονων off-roaders. Πριν από 30 χρόνια περίπου, αναρριχήθηκε άμεσα στην κορυφή της αγοράς και πυροδότησε την τάση για τετρακίνηση σε όλη την Ευρώπη.
Το 1999, η Opel για μία φορά ακόμα έδειξε πώς μπορεί να συνδυάσει το συναίσθημα και τη λογική, προσφέροντας καινοτόμες λύσεις. Με το Zafira και το εξαιρετικά ευέλικτο σύστημα καθισμάτων Flex7, η Opel προσδιόρισε τη νέα κατηγορία επταθέσιων compact οχημάτων. Για πρώτο φορά, ένα επταθέσιο όχημα μπορούσε να μεταμορφωθεί σε διθέσιο με μεγάλο χώρο φόρτωσης μέσα σε δευτερόλεπτα, χωρίς αφαίρεση των καθισμάτων.
Ασφάλεια και άνεση για όλους: Αερόσακοι, Intelli–LuxLED®PixelLightκαι Εργονομικά Καθίσματα AGR
Η ασφάλεια και η άνεση σε όλες τις κατηγορίες οχημάτων ήταν ανέκαθεν κορυφαίες προτεραιότητες για την Opel. Από τη δεκαετία του 1930 και μετά, το ενιαίο αμάξωμα κατέστησε τα μοντέλα Olympia, Kadett και Kapitän πιο σταθερά και ελαφρά. Το Rekord C ήταν ένα ακόμα πρωτοποριακό μοντέλο για τη μάρκα. Όταν λανσαρίστηκε το 1967, ήταν το πρώτο Opel με σπειροειδή ελατήρια στον πίσω άξονα. Επίσης, έθεσε πρότυπα στην κατηγορία του με εμπρός διασκόφρενα και υποβοήθηση (σερβό). Επιπλέον, η τηλεσκοπική κολόνα τιμονιού αποτέλεσε στάνταρ εξοπλισμό των μοντέλων Opel ήδη από το 1968.
Το 1991, το Astra απέκτησε το OpelSafetySystem με δοκούς προστασίας από πλευρική σύγκρουση, πλαίσια αντιβύθισης ενσωματωμένα στα καθίσματα και προεντατήρες εμπρός ζωνών ασφαλείας. Το 1995, η Opel ήταν ο πρώτος Γερμανός κατασκευαστής αυτοκινήτων που ενσωμάτωσε στον στάνταρ εξοπλισμό τους “full-size” αερόσακους για τον οδηγό και το συνοδηγό σε όλα της τα νέα οχήματα.
Η Opel καθιστά επίσης προσιτές τεχνολογίες φωτισμού που μέχρι πρότινος ήταν διαθέσιμες μόνο σε πολύ ακριβότερα οχήματα. Το 2003, η Opel ήταν ο πρώτος κατασκευαστής αυτοκινήτων που εισήγαγε το σύστημα προσαρμοζόμενου εμπρόσθιου φωτισμού AFL (Adaptive Forward Lighting), με δυναμικό φωτισμό στροφής και φωτισμό διασταυρώσεων στη μεσαία κατηγορία. Το 2008, η επόμενη γενιά τεχνολογίας φωτισμού, AFL+, έκανε το ντεμπούτο της με το λανσάρισμα του πρώτου Insignia. Το 2015, το Opel Astra ήταν το πρώτο μοντέλο που διέθετε σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού Intelli-Lux LED® Matrix Lights, η τελευταία γενιά του οποίου, με την ονομασία PixelLight και συνολικά 168 στοιχεία LED, παρέχει τώρα άριστες συνθήκες φωτισμού στο Insignia, το Grandland και το νέο Astra.
Πλέον της ασφάλειας, οι οδηγοί Opel μπορούν επίσης να απολαμβάνουν υψηλά επίπεδα άνεσης. Τα εργονομικά καθίσματα που διατίθενται με πολλά νέα μοντέλα, εκτός από τις πολλαπλές δυνατότητες ρύθμισης και τις επιλογές που προσφέρουν, όπως εξαερισμό και λειτουργία μασάζ, φέρουν επίσης πιστοποίηση AktionGesunderRückene.V. (Καμπάνια για Υγιέστερη Σπονδυλική Στήλη).
“Μόνο το να πετάς είναι καλύτερο”: Σπορ αυτοκίνητα που διεγείρουν συναισθήματα
Πρόσφατα πήραμε μία γεύση από τα συναισθήματα που μπορούν να διεγείρουν κάποια εξαιρετικά αυτοκίνητα με το Opel Manta GSe ElektroMOD – το ηλεκτρικό όχημα που αποτίει φόρο τιμής στο Manta sports coupé, ένα cult αυτοκίνητο των 70’s και 80’s. Ακόμα και τότε, το Manta A ενέπνευσε χάρη στη σχεδίαση και το χαρακτηριστικό εμπρός τμήμα “visor”, το οποίο σήμερα κοσμεί όλα τα νέα μοντέλα Opel ως το νέο πρόσωπο της μάρκας, OpelVizor.
Ωστόσο, η εταιρεία είχε ήδη συνδέσει το όνομά της με κάποια ιδιαίτερα δυναμικά μοντέλα παραγωγής. Το 1965, η Opel παρουσίασε το ExperimentalGT, το πρώτο conceptcar Ευρωπαίου κατασκευαστή αυτοκινήτων, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης (IAA). Το διθέσιο όχημα κατέρριψε τα τότε ευρωπαϊκά σχεδιαστικά πρότυπα και μόλις τρία χρόνια αργότερα, το πρώτο Opel GT βγήκε από τη γραμμή παραγωγής. Οι επιδόσεις, η μοναδική σχεδίαση και η ελκυστική τιμή εκτόξευσαν στα ύψη τη δημοτικότητα του GT, το οποίο παραμένει ακόμα και σήμερα ένα αληθινό dream car.
Το 1990, το OpelCalibra πλαισίωσε απρόσκοπτα αυτή την γκάμα. Το αεροδυναμικό σφηνοειδές σχήμα του κατέκτησε τις καρδιές των πελατών και συνετέλεσε σε έναν εντυπωσιακό συντελεστή οπισθέλκουσας 0.26, τιμή ρεκόρ για την εποχή εκείνη. Με άριστη αεροδυναμική και πολύ ισχυρούς κινητήρες που απέδιδαν έως 150 kW/204 hp, το αυτοκίνητο μπορούσε να αναπτύξει μέγιστη ταχύτητα 245 km/h.
Τα σπορ αυτοκίνητα που γράφουν ιστορία ήταν ανέκαθεν μέρος του DNA της Opel. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα από τα πρώτα χρόνια της εταιρείας ήταν το ρεκόρ ταχύτητας που κατέρριψε τις 23 Μαΐου 1928 ο Fritz von Opel, ο μεγαλύτερος εγγονός του Adam Opel. Με το RAK 2 rocket car, ανέπτυξε μέγιστη ταχύτητα 238 km/h στο Berlin Avus.
Σχεδόν πριν από πέντε δεκαετίες, ο Walter Röhrl έφερε την Opel στο επίκεντρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το 1974, αυτός και ο συνοδηγός του, Jochen Berger, κατέκτησαν τον τίτλο του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλι με ένα Ascona SR, και το 1982, μαζί με τον Christian Geistdörfer, κέρδισε το Ράλι Monte Carlo με ένα Ascona 400 έχοντας απέναντί του σκληρό ανταγωνισμό από τετρακίνητα μοντέλα και στο τέλος της σεζόν διεκδίκησε τον τίτλο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC).
Το Opel Corsa-e Rally αποδεικνύει σήμερα ότι οι κορυφαίες επιδόσεις και η περιβαλλοντική συμβατότητα δεν αποκλείουν το ένα το άλλο. Με το μικρό αυτοκίνητο μηδενικών εκπομπών ρύπων η Opel είναι ο πρώτος κατασκευαστής που εξέλιξε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία το οποίο συμμετέχει στο ADACOpele–RallyCup, το πρώτο ηλεκτρικό κύπελλο αγώνων ράλι ενιαίου τύπου παγκοσμίως, από το 2021 και το οποίο ‘δείχνει’ το μέλλον των αγώνων ράλι.
Περιβαλλοντική συμβατότητα: Από καταλύτες στον στάνταρ εξοπλισμό μέχρι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Η Opel έχει πλήρη επίγνωση της ευθύνης της απέναντι στο περιβάλλον και οι πρωτοβουλίες της, από το παρελθόν μέχρι σήμερα, το επιβεβαιώνουν. Ήδη από το 1985, η Opel παρουσίασε το Corsa 1.3i, το πρώτο Ευρωπαϊκό μικρό αυτοκίνητο με τριοδικό καταλυτικό μετατροπέα. Και την άνοιξη του 1989, ήταν ο πρώτος Ευρωπαίους κατασκευαστής που εφοδίασε όλα τα μοντέλα του, από μικρά αυτοκίνητα μέχρι μεγάλες λιμουζίνες με σύστημα μετεπεξεργασίας καυσαερίων. Θέλοντας να αυξήσει περαιτέρω τη βιωσιμότητα των οχημάτων και των υλικών που χρησιμοποιούνται, η Opel είναι ο πρώτος κατασκευαστής που εφάρμοσε ένα κύκλο ανακύκλωσης για συνθετικά υλικά, μόλις ένα χρόνο αργότερα.
Η Opel είχε μπει από νωρίς στον δρόμο της ηλεκτροκίνησης και μάλιστα σε “χρόνο ρεκόρ”. Ήδη το 1971, το Elektro GT πέτυχε έξι εντυπωσιακά ρεκόρ για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πίστα του Hockenheim. Η Opel παρέμεινε πρωτοπόρος της ηλεκτροκίνησης και στα οχήματα μαζικής παραγωγής. Με το ηλεκτρικό Opel Ampera, Ευρωπαϊκό “Car of the Year 2012″, η μάρκα ίδρυσε μια νέα κατηγορία στην Ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου. Με τη λειτουργία range extender (επέκταση της αυτονομίας), το τετραθέσιο coupé ήταν το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατάλληλο για καθημερινή χρήση, με αυτονομία περίπου 500 χλμ. Το Opel Ampera-e, ένα αμιγώς ηλεκτρικό compact αυτοκίνητο με μπαταρία, ακολούθησε το 2016. Μία φόρτιση της μπαταρίας ιόντων λιθίου 60-kWh προσέφερε αυτονομία έως 520 km (σύμφωνα με το πρότυπο NEDC). Και το 2019, η Opel λανσάρισε το Corsa-e, καθιστώντας την ηλεκτροκίνηση προσιτή σε πολλούς πελάτες σε όλη την Ευρώπη. Η γκάμα ηλεκτροκίνητων μοντέλων – με plug-in υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία – εξακολουθεί να εμπλουτίζεται από τότε, με στόχο, μέχρι το 2024 όλα τα μοντέλα Opel να διατίθενται και σε ηλεκτροκίνητες εκδόσεις.
Η τελευταία προσθήκη στη σειρά μοντέλων μηδενικών εκπομπών ρύπων είναι το νέο van κυψελών καυσίμου υδρογόνου Vivaro-e HYDROGEN. Δεν είναι τυχαίο που ένα Opel Vivaro-e λειτουργεί σαν ‘φορέας’ τεχνολογίας για αυτή την καινοτόμα φιλοσοφία κίνησης. Η Stellantis και η Opel έχουν αποκτήσει πλούσια εμπειρία από την ενασχόλησή τους με την τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου επί δύο και πλέον δεκαετίες – από τη μελέτη βιωσιμότητας HydroGen1 μέχρι το στόλο δοκιμών HydroGen4 με πιλοτική χρήση από πελάτες – και διαθέτουν τεχνογνωσία στο πεδίο αυτό που καλύπτει όλους τους τομείς του συστήματος.