Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024

Γιάννης Φωστηρόπουλος: «Θα γίνουν ωραία πράγματα στον Φαληρικό Όρμο»

Την ανάγκη να γίνει η Αυτοδιοίκηση αυτοδιοικούμενη, ώστε να μπορεί κάθε δημοτική Αρχή να διαχειρίζεται τα του οίκου της και δη τους ανταποδοτικούς φόρους που προέρχονται απευθείας από χρήματα των πολιτών, θίγει ο δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου Γιάννης Φωστηρόπουλος στη συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα μας.

Ο δήμαρχος μιλά για τις συζητήσεις που γίνονται σχετικά με τη δημιουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας προκειμένου να αποσυμφορηθεί η πόλη, την κατασκευή υπόγειου πάρκινγκ, ώστε να επιλυθεί το πρόβλημα στάθμευσης, τη δημιουργία Πάρκου Ναυτικής Παράδοσης, καθώς και για τον πολυσυζητημένο πεζόδρομο – ποδηλατόδρομο κατά μήκος της Αθηναϊκής Ριβιέρας.

Συνέντευξη: Έλενα Φυντανίδου

Κύριε δήμαρχε, ξεκαθαρίζουμε ότι θα είστε ξανά υποψήφιος στο Παλαιό Φάληρο;

Εννοείται. Όποιες φήμες είχαν βγει ότι θα διεκδικήσω μια θέση στη Βουλή, δεν είχαν βγει ποτέ από εμένα. Είμαι 29 χρόνια αυτοδιοικητικός, αδιαλείπτως. Ο θεσμός της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ερωτικός κι εγώ είμαι ερωτευμένος με την Αυτοδιοίκηση. Επέλεξα σε ηλικία 48 ετών να κάνω μεταπτυχιακές σπουδές πάνω σε αυτό το αντικείμενο, διότι ήθελα να έχω και το επιστημονικό υπόβαθρο για να βοηθήσω την πόλη μου. Έτσι έκανα Τοπική και Περιφερειακή Ανάπτυξη και Αυτοδιοίκηση, με αποτέλεσμα, πλέον, να έχω μια σφαιρική εικόνα για το πώς μπορεί να αναπτυχθεί η πόλη, πώς θα βρεθούν πόροι για έργα τα οποία είναι απαραίτητα. Η χρηματοδότηση του Δήμου καλύπτει μόνο την καθημερινότητα και τη μισθοδοσία. Τίποτα άλλο.

Έχουμε αυξήσει τον προϋπολογισμό του Δήμου μέσα σε τρεισήμισι χρόνια, από 36 εκατ. σε 54 εκατ. ευρώ το 2023. Πώς γίνεται αυτό; Από αντικρυζόμενα έργα που έρχονται από Ευρωπαϊκή Ένωση, τα Περιφερειακά Ταμεία, από οριζόντιες δράσεις, όπως είναι το πρόγραμα «Αντώνης Τρίτσης» του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες χρηματοδοτήσεις από τρίτες πηγές.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά ενός καλού δημάρχου;

Να αγαπάει την πόλη και αυτό που κάνει. Να το κάνει με πάθος.

Να είναι και καλός μάνατζερ;

Κοιτάξτε, συμφωνώ μαζί σας απόλυτα σε αυτό και όπως σας είπα, έκανα σπουδές πάνω σε αυτόν τον τομέα, αλλά έχω το παράδειγμα ενός ανθρώπου, ο οποίος δεν χρησιμοποιούσε το κλασικό μάνατζμεντ. Είναι ο προκάτοχός μου, ο Διονύσης Χατζηδάκης, τον οποίο εκτιμώ και τον αγαπά όλο το Φάληρο. Ήταν 17 χρόνια δήμαρχος, με έναν δικό του τρόπο, μοναδικό. Και προχώρησε ως δήμαρχος πάρα πολύ καλά την πόλη. Πιστεύω όμως ότι ο κανόνας είναι αυτός που λέτε εσείς: να είσαι ένας καλός μάνατζερ για ένα πλήθος δράσεων που υπάρχουν στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Πολλές απ’ αυτές έρχονται χωρίς πόρους, όπως για παράδειγμα η ναυαγοσωστική. Αρχικά η Πολιτεία μάς έδωσε την αρμοδιότητα χωρίς πόρους.

Στη συνέχεια, μας έδωσε κάποια χρήματα, τα οποία καλύπτουν το ένα τέταρτο της δαπάνης που κάνουμε για την παρακολούθηση της παραλίας μας, από τις 8 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ. Σημειώστε ότι οι παραλίες του Παλαιού Φαλήρου εκτείνονται σε ενάμιση χιλιόμετρο και δέχονται χιλιάδες επισκέπτες. Ένα άλλο παράδειγμα είναι τα αδέσποτα ζώα. Με ενοχλούσαν κάποιες διαφημίσεις που άκουγα στο παρελθόν ότι οι Δήμοι παίρνουν λεφτά… Ευτυχώς που τώρα δόθηκαν λεφτά από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Και πάλι, όμως, ακούγονται διαμαρτυρίες ότι τα χρήματα δεν επαρκούν.

Ήταν στο ένα δέκατο και τώρα είναι στο ένα έκτο απ’ αυτά που πραγματικά ξοδεύει ο Δήμος. Η φιλοζωία είναι πολύ σημαντική για τις σύγχρονες πόλεις. Επιχειρούμε να λύσουμε το πρόβλημα με τα αδέσποτα σκυλιά, αλλά υπάρχει θέμα και με τις αδέσποτες γάτες. Η διοίκηση του Δήμου, μέσω των συναρμοδίων Υπηρεσιών, κάνει ενέργειες ένταξης σε προτάσεις χρηματοδότησης σε τομείς όπου υπάρχει συνάφεια δράσεων με τις επιλέξιμες δαπάνες της εκάστοτε πρόσκλησης, προκειμένου να ελαχιστοποιήσει ή εκμηδενίσει τη συμμετοχή από ιδίους πόρους.

Κι όλα αυτά τα επιπλέον που προκύπτουν, καλύπτονται από πού;

Από τους ελάχιστους πόρους του Δήμου.

Δεν έχετε όμως κάνει αύξηση στα δημοτικά τέλη…

Όχι. Αντίθετα, μάλιστα, χρησιμοποιήσαμε και ένα τέχνασμα για τη μείωση των δημοτικών τελών, για να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε κάποια χρήματα απευθείας για τα σχολεία. Στο σημείο αυτό θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι,το οποίο ο κόσμος δεν γνωρίζει: Τα δημοτικά τέλη είναι ανταποδοτικά για δύο πράγματα και μόνο, την καθαριότητα και τον οδοφωτισμό. Δυστυχώς δεν μπορείς να τα χρησιμοποιήσεις για να κάνεις ασφαλτόστρωση ή παιδικές χαρές. Εμείς αυτή τη στιγμή προχωράμε το πρόγραμμα LED για τον οδοφωτισμό. Είμαστε τυχεροί γιατί καταφέραμε σε λιγότερο από δυόμισι χρόνια να προχωρήσουμε το έργο, με διεθνή διαγωνισμό, χωρίς παραχώρηση των ανταποδοτικών, και ήδη το 50% της πόλης μας έχει φωτισμό LED, σε μια περίοδο ενεργειακής κρίσης. Το άλλο που μένει είναι να βελτιώσουμε την καθαριότητα. Και στην καθαριότητα δεν είναι μόνο τα οχήματα που είναι παλαιωμένα και θέλουν αλλαγή. Το μεγάλο πρόβλημα είναι το προσωπικό. Έχουμε μεγάλη έλλειψη και δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά πράγματα, αφού μια μεγάλη πληγή της Αυτοδιοίκησης είναι ότι δεν είναι αυτοδιοικούμενη.

Πράγματι. Κι αυτό είναι το πρόβλημα όλων υμών των δημάρχων. Το ότι δεν μπορείτε να καθορίζετε τα του οίκου σας.

Πράγματι, έτσι είναι. Πρέπει να μπορείς να διαχειρίζεσαι τους πόρους σου. Πόσο μάλλον τους ανταποδοτικούς φόρους, που είναι τα χρήματα των πολιτών σου.

Το έχετε θέσει στις κυβερνήσεις;

Το θέτουμε διαρκώς τα τελευταία 20-25 χρόνια. Να θυμίσουμε ότι κάποτε το κράτος παρακρατούσε τους πόρους που είναι θεσμοθετημένοι για την Αυτοδιοίκηση. Τώρα η Πολιτεία έχει αρχίσει να σέβεται περισσότερο αυτό που η ίδια νομοθετεί και προσπαθεί να δώσει τους πόρους, αλλά πρέπει να τους δώσει δίκαια, χωρίς να φορτώνει επιπλέον αρμοδιότητες. Κι όταν δίνει επιπλέον αρμοδιότητες, πρέπει να δίνει και τους πόρους.

Αρκετές απ’ αυτές τις δράσεις παλαιότερα τις χρηματοδοτούσαν τα υπουργεία. Από τη στιγμή που έχει δώσει τις αρμοδιότητες αυτές στην Αυτοδιοίκηση, πρέπει να δώσει και αυτούς τους πόρους για τις φέρουμε εις πέρας. Και θα τις φέρουμε εις πέρας. Πλέον, οι δήμαρχοι είναι ενεργοί. Είναι άνθρωποι που αγαπούν το αντικείμενο και δουλεύουν καθαρά για την πόλη τους, χωρίς πολιτική ταμπέλα.

Το Παλαιό Φάληρο είναι από τους πρώτους Δήμους που άρχισε προ εικοσαετίας να αναβαθμίζει το παραλιακό μέτωπο της Αττικής. Τώρα αυτό το βλέπουμε απ’ όλους τους παραλιακούς Δήμους.

Η Αττική Ριβιέρα θα είναι πραγματική Ριβιέρα, αλλά μην ξεχνάτε ότι εμείς στο Φάληρο έχουμε άλλη φιλοσοφία, διότι η παραλία μάς έχει παραχωρηθεί από το Ελληνικό Δημόσιο ως ανοιχτή και ελεύθερη. Κάποια στιγμή ο κόσμος πρέπει να μπορεί να κολυμπάει σε παραλίες οι οποίες είναι ελεύθερες.

Εσείς δεν έχετε ούτε μία κλειστή παραλία.

Όχι. Απλά τα τελευταία χρόνια έχουμε φροντίσει οι ανοιχτές και ελεύθερες παραλίες να έχουν τουλάχιστον το minimum των εγκαταστάσεων που χρειάζονται, όπως είναι τα αποδυτήρια, οι τουαλέτες, οι ξύλινοι διάδρομοι για την καλύτερη πρόσβαση των λουόμενων στη θάλασσα, οι ντουζιέρες οι οποίες πρέπει να λειτουργούν συνεχώς. Έχουμε βάλει ράμπα seatrack για τα άτομα που έχουν κινητικά προβλήματα. Είναι πεποίθησή μας ότι τη δικαιοσύνη και την ισότητα πρέπει να τις κάνουμε πράξη.

Περπατώντας στο Παλαιό Φάληρο, στους εσωτερικούς δρόμους, δυσκολεύεσαι. Τα πεζοδρόμια είναι στενά και πολλά από αυτά, σπασμένα. Τι κάνετε γι’ αυτό ως δημοτική Αρχή;

Τα πεζοδρόμια βάσει της νομοθεσίας σε όλη την Ελλάδα αλλά και σε πολλές χώρες της Ευρώπης είναι υποχρέωση του παρόδιου ιδιοκτήτη. Δηλαδή κατασκευάζονται, επισκευάζονται και συντηρούνται από τους παρόδιους ιδιοκτήτες. Επίσης, υπάρχουν δέντρα που φυτεύτηκαν πριν από περίπου 40 χρόνια σε στενά πεζοδρόμια σε μια πόλη που είναι ήδη πυκνοδομημένη. Σκεφθείτε ότι αυτή τη στιγμή κτίζονται 52 πολυκατοικίες στο Παλαιό Φάληρο, σε μια πόλη που πιστεύαμε ότι ήταν ήδη δομημένη στο έπακρο.

Παρόλα αυτά, υπάρχει πολύ μεγάλη οικοδομική δραστηριότητα που φέρνει μια αναστάτωση στην πόλη. Επειδή είναι στενοί οι δρόμοι, υπάρχει πρόβλημα στην προσβασιμότητα των πεζών. Αν πάμε όμως να εφαρμόσουμε τη νομοθεσία, που λέει ότι το πεζοδρόμιο πρέπει να έχει ελεύθερη όδευση πεζών 1,5 μέτρο και, επιπλέον αυτού, να χωροθετούνται ζώνες για ανάπτυξη εξωραϊστικού ή αστικού εξοπλισμού, καταλήγουμε σε ελάχιστο πλάτος πεζοδρομίου περίπου 2.20 μ. Συνεκδοχικά, θα πρέπει να κόψουμε ό,τι δέντρο υπάρχει στο Φάληρο. Είναι δυνατόν;

Τι κάνουμε λοιπόν; Έξυπνα πρέπει να δημιουργήσουμε οδεύσεις μόνο για τους πεζούς, τόσο με μέτρα άμεσης παρέμβασης όπως, επισκευή και συντήρηση πεζοδρομίων, τοποθέτηση προστατευτικών εμποδίων κίνησης πεζών, κατάλληλες διαμορφώσεις και βελτίωση της οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης, όσο και με στρατηγικές μακροπρόθεσμης ωρίμανσης για την ανάπτυξη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Για τον σκοπό αυτόν γίνεται χρήση όλων των υφιστάμενων προτάσεων χρηματοδότησης στις οποίες ο Δήμος μας έχει ήδη ενταχθεί (ΣΑΠ, ΕΣΕΚΚ, ΤΠΣ κ.λπ.).

Η αλήθεια είναι ότι επειδή οι περισσότερες πολυκατοικίες είναι παλιές…

Σκεφθείτε ότι γκρεμίστηκε παλιά πολυκατοικία και ανεγέρθηκε στη θέση της, οκταόροφη. Αυτό έχει και το θετικό του, διότι η καινούργια πολυκατοικία έχει θέσεις στάθμευσης, λόγω του ότι η ανέγερσή της, διέπεται από άλλες πολεοδομικές διατάξεις.

Με προλάβατε. Για το δύσκολο πάρκινγκ της περιοχής θα σας ρωτούσα…

Και το συγκοινωνιακό θα είναι μεγάλο πρόβλημα, ειδικά με τα έργα που πρόκειται να γίνουν στο Ελληνικό. Γι’ αυτό είμαι από τους δημάρχους που τα τελευταία τέσσερα χρόνια άρχισα να συζητώ ακόμη και για θαλάσσια συγκοινωνία. Έχω ζητήσει να μελετηθεί, να δούμε αν μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο. Να αρχίσει να αποσυμφορείται η πόλη.

Δηλαδή, να πηγαίνουμε από το Φάληρο στον Πειραιά με πλωτό λεωφορείο;

Όπως γίνεται στην Κωνσταντινούπολη, στον Βόσπορο. Πρέπει να δούμε αν αυτό είναι υλοποιήσιμο. Δεν είναι δυνατόν ο κάτοικος του Παλαιού Φαλήρου με το που θα βγαίνει από σπίτι του να πέφτει σε μποτιλιαρισμένο δρόμο, επειδή ακριβώς δεν υπάρχουν έξοδοι διαφυγής. Υπάρχουν δύο δρόμοι, η Αμφιθέας και η Ποσειδώνος, ο πρώτος ενώνει τα Νότια Προάστια με το κέντρο και ο δεύτερος με τον Πειραιά. Αν αυτοί οι δρόμοι είναι μποτιλιαρισμένοι, δεν θα κινείται τίποτα.

Όταν το Ελληνικό γίνει πόλη, θα έχετε ακόμη μεγαλύτερο πρόβλημα.

Αυτό θα αντιμετωπιστεί μόνο με το μετρό.

Όχι μόνο συγκοινωνιακά. Πιθανότητα να πληγεί και η τοπική αγορά.

Δεν μπορούμε να σταματήσουμε την εξέλιξη. Πρέπει να προσαρμοστούμε. Πιστεύουμε ότι το Φάληρο μπορεί να είναι μια πόλη που θα αναπτύξει τον γαστρονομικό τουρισμό. Έχει ένα ωραίο παραλιακό μέτωπο και θέλουμε να αναπτύξουμε και το ρέμα της Πικροδάφνης. Αυτό που λέω είναι ότι το Φάληρο δεν είναι μόνο η παραλία μας. Η Πικροδάφνη είναι ένας περιβαλλοντικός πλούτος. Πρόσφατα, οριοθετήθηκε το ρέμα με διάταξη νόμου και επίκειται τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου της παραρεματίου περιοχής με ήδη υποβεβλημένες προμελέτες στην Περιφέρεια Αττικής και προτάσεις πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού των αρμοδίων υπηρεσιών του Δήμου, σύμφωνα με τις οποίες μας δίνεται η δυνατότητα τις επόμενες χρονιές να διαμορφώσουμε ένα μέτωπο προς την πλευρά του ρέματος της Πικροδάφνης, που θα είναι πνεύμονας για όλους. Πνεύμονας περιβαλλοντικός, πνεύμονας χαράς. Θα είναι κάτι πραγματικά εξαιρετικό.

Δεν μου απαντήσατε για το θέμα του πάρκινγκ. Πώς σχεδιάζετε να επιλύσετε το πρόβλημα στάθμευσης;

Ξεκινάμε ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό έργο, το υπόγειο γκαράζ ακριβώς κάτω από τις παιδικές χαρές στο Πάρκο Φλοίσβου. Ήδη εντάξαμε τη μελέτη στο «Αντώνης Τρίτσης».

Πόσες θέσεις θα έχει;

Θα έχει 400 θέσεις και αυτό που ζητάμε από την εταιρεία που έχει αναλάβει τη μελέτη είναι να υπάρχει είσοδος κάτω από την Ποσειδώνος, ούτως ώστε το υπόγειο πάρκινγκ να καλύψει και ένα κομμάτι της τοπικής ζήτησης, συνδέοντας τον αστικό ιστό του Παλαιού Φαλήρου με την παραλία, ώστε να εξυπηρετηθεί και να αναπτυχθεί σε σημαντικό βαθμό η τοπική αγορά.

Να μιλήσουμε επιγραμματικά για τα μεγάλα έργα της πόλης;

Το ένα είναι το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης. Πολύ σημαντικό έργο. Ένας Φαληριώτης ευπατρίδης διέθεσε χρήματα στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας γι’ αυτόν τον σκοπό. Θα γίνει πολύ όμορφο. Θα συνδεθεί η παραλία με τα ιστορικά πλοία, όπως το Αβέρωφ, η Τριήρης Ολυμπιάς, το υποβρύχιο Πρωτέας, το οποίο είναι ειδικά κατασκευασμένο για επισκέψεις. Θα αρχίσει να μπαίνει τάξη σε μια περιοχή που επειδή εμπλέκεται και η ΕΤΑΔ (σ.σ. Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) υπάρχει μεγάλη δυσκαμψία σε ότι αφορά την αξιοποίησή της. Έχει ειδικό πολεοδομικό καθεστώς επειδή βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως και, δεσμευτικές συμβάσεις παραχώρησης ορισμένου χρόνου των τουριστικών ακινήτων, μας δημιουργούν προβλήματα στην ανάπτυξή της. Πιστεύουμε ότι κάποια στιγμή πρέπει να αξιοποιηθούν αυτές οι εγκαταστάσεις, για τις οποίες έχει πληρώσει ελληνικός λαός.

Πότε θα είναι έτοιμο το Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης;

Αν όλα πάνε καλά, σε τρία χρόνια πιστεύω ότι θα έχει ολοκληρωθεί. Ήδη ξεκινούν κάποιες εργασίες. Ένα άλλο έργο είναι η ανακαίνιση του κτηρίου – συμβόλου για το Φάληρο, του Φλοίσβου. Ευελπιστούμε ότι μετά από περίπου δύο χρόνια θα είναι έτοιμο να υποδεχτεί τον κόσμο.

Τι να περιμένουμε από την ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου;

Προχωρά η δεύτερη φάση της ανάπλασης. Θα γίνουν ωραία πράγματα. Αν γίνει και ο παραλιακός πεζόδρομος – ποδηλατόδρομος που έχει δεσμευτεί η Πολιτεία, θα είναι ακόμη ωραιότερο το σημείο, χωρίς όμως να μειωθεί το πεζοδρόμιό μας. Θέλω να είμαι σαφής με τους ανθρώπους που κάνουν τον σχεδιασμό. Έχουμε πολύ ωραίο πεζόδρομο, ο οποίος όμως δεν μπορεί να συνυπάρξει όπως είναι σήμερα με ποδηλατόδρομο. Πρέπει να γίνουν μελέτες διαπλάτυνσης του υφιστάμενου πεζοδρόμου προς την παραλία, σε διαφορετικό όμως υψομετρικό επίπεδο, με κατάλληλους προβόλους και ήπιες αρχιτεκτονικές
διαμορφώσεις, συμβατές με την όλη ανάπλαση, ώστε να μη μειωθεί το πλάτος της υπάρχουσας παραλίας και να μη παραβιαστούν οι γραμμές αιγιαλού.

Έχουμε περιθώριο να αναπτύξουμε με ήπιο τρόπο τέσσερα – πέντε μέτρα προς την παραλία, να μπορούν οι πεζοί να περπατούν απολαμβάνοντας τη θάλασσα και τα ποδήλατα να περνούν με ασφάλεια. Σε καμία περίπτωση δεν θα μειώσουμε τον ζωτικό χώρο των πεζών βάζοντας και τα ποδήλατα
μαζί, μόνο και μόνο για να πούμε ότι κάναμε ποδηλατόδρομο. Υπάρχει πρόβλεψη ο ποδηλατόδρομος – πεζόδρομος, για τον οποίο μιλάμε, να συνδεθεί με αυτόν του ρέματος της Πικροδάφνης ώστε να δημιουργηθεί μία προσβάσιμη γραμμική διαδρομή στην αρχή της «προσβάσιμης αλυσίδας», στην πόλη μας.

Διαβάστε επίσης: Lamda Development: «Ναι» του Υπουργείου Πολιτισμού στην πολιτιστική διαδρομή του Ελληνικού

Ειδήσεις από το Παλαιό Φάληρο στο amarysianotia.gr

Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook

Ακολουθήστε μας στο Twitter

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

spot_img
spot_img

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ