Γράφει η Δρ. Μαρία Γιαλλούση Συγγραφέας του υπό έκδοση βιβλίου με τίτλο Shopping for Love Για τον Έρωτα στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (εκδ. ΚΨΜ, 2024)
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, σε ορισμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην Αυστραλία, έχει διεξαχθεί ποιοτική έρευνα για να διερευνηθούν οι αντιλήψεις και οι εμπειρίες των εφήβων σχετικά με το sexting. Με βάση τις αφηγήσεις των κοριτσιών, δεν υπάρχουν καθαρά κίνητρα για το sexting. Συχνά συνάδει είτε με κίνητρα όπως η «διασκέδαση» , η πειραματική φάση στη σεξουαλικότητα, πριν από τις σωματικές σχέσεις, η θεώρηση πως είναι ασφαλέστερο επειδή δεν υπάρχει κίνδυνος μόλυνσης ή εγκυμοσύνης είτε με περιστάσεις και συναισθήματα που λειτουργούν σε μια δομή ανισότητας μεταξύ των φύλων, η οποία ενισχύεται από την ιδέα της ρομαντικής αγάπης, με την τελευταία να συνάδει με την υπαγωγή και την υποταγή των γυναικών στους άνδρες (Illouz, 2021).
Αρκετές από τις έφηβες που ρωτήθηκαν επικαλούνται την «έλλειψη αυτοεκτίμησης» ως εξήγηση για την απόφασή τους να στείλουν φωτογραφίες. Πίσω από αυτήν υπάρχει η αντίληψη ότι η γυναίκα αναγνωρίζεται ως ελκυστική και νιώθει ευχαρίστηση όταν επιβεβαιώνει την ομορφιά της μέσω της ματιάς του άνδρα. Όπως επισημαίνει ο Duncan Kennedy (2016), στην πατριαρχική κοινωνία μας, υπάρχει μια «ερωτοποίηση της αρσενικής κυριαρχίας» που καθιστά τις πρακτικές που αναπαράγουν μορφές κυριαρχίας ευχάριστες τόσο για τους άνδρες όσο και για τις γυναίκες.
Στις αφηγήσεις των εφήβων αγοριών το sexting συνιστά μια θεμελιωδώς συλλογική πρακτική και πάντα σε σχέση με τους άλλους. Τις φωτογραφίες που λαμβάνουν τις μοιράζονται ή τις δείχνουν στους φίλους τους, με τους οποίους σχολιάζουν και χαρακτηρίζουν τα σώματα των κοριτσιών. Αυτός ο τρόπος συλλογικής ιδιοποίησης των σωμάτων των κοριτσιών σύμφωνα με τον Segato (2016) λειτουργεί ως μέσο με το οποίο μπορούν να επιβεβαιώσουν την αρρενωπότητά τους. Το γεγονός ότι αυτοί προσπαθούν να αποκτήσουν εικόνες των κοριτσιών τους σε ένα πλαίσιο όπου εκατομμύρια βίντεο και φωτογραφίες γυμνών γυναικών είναι προσβάσιμα, δείχνει ότι γι’ αυτούς το sexting δεν έχει να κάνει μόνο με την επιθυμία να δουν γυμνά γυναικεία σώματα. Υπάρχει μια διάσταση εξουσίας σε αυτή την πρακτική, δεδομένου ότι μέσω της συμβολικής ιδιοποίησης των σωμάτων των γυναικών μπορούν να αποδείξουν τη δύναμή τους και να επικυρωθούν από τους συνομηλίκους τους. Επιπλέον οι αφηγήσεις ανέδειξαν ως το σημαντικότερο πρόβλημα την εξουσία του δέκτη του sext, καθώς διανέμοντας την εικόνα ή το κείμενο σε άλλους εντείνει την πιθανότητα της κοινωνικής ντροπής, του διαδικτυακού εκφοβισμού και της πορνογραφίας για εκδίκηση.
Γίνεται αντιληπτό ότι το sexting δεν λαμβάνει χώρα σε ουδέτερο έδαφος και δεν έχει το ίδιο νόημα για όλους τους εμπλεκόμενους. Ειδικά για τα νεαρά κορίτσια είναι μια πρακτική που συμβαίνει σε ένα αμφιλεγόμενο έδαφος, αφού η γυναικεία σεξουαλικότητα χαρακτηρίζεται από μια συνεχή ένταση μεταξύ ευχαρίστησης και κινδύνου. Τα κορίτσια αντιμετωπίζουν αντιφατικές εντολές φύλου μεταξύ της οδηγίας για μετριοπαθή, συγκρατημένη σεξουαλικότητα και της εντολής για αυτο-αντικειμενικοποίηση και απόλαυση μιας «ανοιχτής» και ενεργούς σεξουαλικότητας. Ταυτόχρονα, υπάρχει ο συνεχής κίνδυνος να «καούν» αυτούς τους κανόνες.
Το επόμενο που θα μας απασχολήσει είναι αν σε αυτό το πλαίσιο, είναι δυνατή η αυτενέργεια και η αντίσταση, η διαπραγμάτευση, η αντιστροφή ή η αναδιαμόρφωση των σχέσεων και της δυναμικής που συνιστούν το sexting μεταξύ των εφήβων.
Διαβάστε επίσης: Αποστολή: Tο sexting μεταξύ εφήβων (Ι)