Ο δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης θα είναι εκ νέου υποψήφιος στις ερχόμενες δημοτικές εκλογές και μιλάει εφ’ όλης της ύλης στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ για το όραμά του, αλλά και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ως δημοτική Αρχή.
Διεκδικητής για τρίτη φορά του δημαρχιακού θώκου του Δήμου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης θα είναι ο δήμαρχος της πόλης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, διαλύοντας τις, κατά καιρούς, φήμες που τον θέλουν να «φλερτάρει» με άλλα δημόσια αξιώματα.
Σε μια μεγάλη συνέντευξη που παραχώρησε στην ΑΜΑΡΥΣΙΑ, δηλώνει εραστής του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού, εκφράζει την πρόθεσή του να ολοκληρώσει το μεγάλο μεταρρυθμιστικό έργο που έχει ξεκινήσει στην πόλη και αναφέρεται σε μια σειρά από φλέγοντα ζητήματα για την πόλη, όπως τα μεγάλα έργα υποδομών, οι διεκδικήσεις της Εκκλησίας, η διαχείριση των απορριμμάτων, η ενεργειακή κρίση, η σχολική βία και η Δημοτική Αστυνομία.
Συνέντευξη: Έλενα Φυντανίδου
Θα είστε λοιπόν ξανά υποψήφιος δήμαρχος Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης.
Όπως έχω ανακοινώσει ήδη ένα μήνα μετά τις προηγούμενες εκλογές, η πρόθεσή μου είναι να ολοκληρώσω ένα μεγάλο μεταρρυθμιστικό έργο για την πόλη και για να μπορέσει να γίνει αυτό πρόκειται να διεκδικήσω εκ νέου την εκλογή μου στη θέση του δημάρχου Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης στις εκλογές του 2023. Διαψεύδοντας λοιπόν για ακόμα μία φορά όσους στηρίζουν την πολιτική τους ύπαρξη στο αφήγημα ότι είμαι περαστικός από το Δήμο, δηλώνω κατηγορηματικά πως δεν με ενδιαφέρει ούτε η θέση του περιφερειάρχη Αττικής, αλλά ούτε μία θέση στη Βουλή. Δηλώνω εραστής του θεσμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α’ Βαθμού και προτίθεμαι να συνεχίσω να τον υπηρετώ ακόμα μια θητεία, εφόσον με εμπιστευτούν εκ νέου οι συμπολίτες μου.
Πείτε μας επιγραμματικά γι’ αυτό το μεγάλο μεταρρυθμιστικό έργο, όπως το χαρακτηρίζετε. Πώς θέλετε να δείτε την περιοχή σας και πού στοχεύετε τις παρεμβάσεις σας;
Κατ’ αρχάς έχουν να κάνουν με τις υποδομές. Η πόλη μας είχε σημεία και μέρη -και έχει ακόμη- χωρίς τις σωστές υποδομές. Είχε μεγάλη έλλειψη υδραυλικών δικτύων απορροής. Έχουν γίνει μεγάλες παρεμβάσεις, μελετητικές και κατασκευαστικές, που είναι δύσκολες, γιατί πρέπει να εξασφαλιστούν οι χρηματοδοτήσεις. Εμείς προχωρούμε έτσι ώστε να έχουμε σε περίπου δύο χρόνια από τώρα την απόλυτη υδραυλική θωράκιση της περιοχής. Οπωσδήποτε θα έχει ολοκληρωθεί και το έργο του Κόρμπι. Παράλληλα κινούμαστε στην κατεύθυνση της επισκευής και ανακατασκευής των δρόμων και των πεζοδρομίων και εν γένει στην ολοκλήρωση των απαιτούμενων υποδομών για τη δημιουργία μιας σύγχρονης πόλης με όρους υψηλού επιπέδου ποιότητας ζωής.
Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο στο ρέμα του Κόρμπι;
Μετά την αποχώρηση του τελευταίου αναδόχου, περιμένουμε την Περιφέρεια, η οποία είναι η αρμόδια Αρχή για τα ρέματα, να αναθέσει το έργο σε άλλον ανάδοχο, ώστε να ξανακινήσει το έργο και να μπορέσει να ολοκληρωθεί σε 1,5 χρόνο.
Επίσης, έχουμε το ρέμα της Μηλαδέζας, το οποίο έχει μελετηθεί. Είναι ένα μεσαίας διατομής ρέμα, το οποίο όμως έχει μεγάλο υδραυλικό δίκτυο στις νέες περιοχές της Βάρης, όπως είναι η Μηλαδέζα και το Κόρμπι. Όταν ολοκληρωθεί κι αυτό το ρέμα, νομίζω ότι θα μιλάμε για την πλέον θωρακισμένη υδραυλικά περιοχή της Αττικής.
Για να το πιστοποιήσουμε αυτό, έχουμε ήδη αναθέσει στον καθηγητή του ΕΚΠΑ Ευθύμιο Λέκκα μια μεγάλη μελέτη για την υδραυλική επισκόπηση της πόλης μας ως προς τα πλημμυρικά φαινόμενα, αλλά και τη γεωλογική συμπεριφορά της. Είναι μια μελέτη που θα παραδοθεί σε έναν χρόνο. Τότε θα έχουμε μια πλήρη εικόνα των εν δυνάμει κινδύνων που έχει η περιοχή.
Μαζί με τις υποδομές, ποια άλλα έργα προσδοκάτε να αλλάξουν προς το καλύτερο την καθημερινότητα των κατοίκων;
Πολύ σημαντικά είναι τα θέματα που σχετίζονται με όλο το πακέτο της κλιματικής ουδετερότητας. Για εμάς είναι πρώτης προτεραιότητας και γι’ αυτό έχουμε κάνει τα περισσότερα βήματα απ’ όλους τους Δήμους της χώρας. Αυτά είναι η διαχείριση απορριμμάτων, η εξοικονόμηση και η παραγωγή ενέργειας, καθώς και η βιώσιμη αστική κινητικότητα. Πάνω σ’ αυτά έρχεται και «δένει» η προσβασιμότητα. Έχουμε σε εξέλιξη ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα. Εκεί όπου έχουμε καταγράψει το 80% των κινήσεων της πόλης θέλουμε να υπάρχει απόλυτη προσβασιμότητα.
Παράλληλα, παρουσιάσαμε στη Βαρκελώνη μια εφαρμογή με την οποία μπορεί να κάνει ο καθένας όλες τις συναλλαγές του με τον Δήμο, χωρίς να χρειάζεται να επισκεφθεί τις αρμόδιες Υπηρεσίες. Η εφαρμογή αυτή παρέχει κι άλλες δυνατότητες. Θα μπορεί κανείς να πληροφορείται οτιδήποτε συμβαίνει στην πόλη και να διασυνδέεται με όλες τις λοιπές δράσεις και συστήματα, όπως π.χ. τους ηλεκτρικούς φορτιστές, τα κοινόχρηστα ποδήλατα και τα κοινόχρηστα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Όλες οι εφαρμογές τις πόλης έρχονται και «κουμπώνουν» πάνω σε αυτή.
Πάμε και σε ένα σημαντικό κοινωνικό ζήτημα που προέκυψε προσφάτως, όταν και κάνατε γνωστό ως Δήμος ότι η Αρχιεπισκοπή προσπαθεί να κλείσει το Ορφανοτροφείο της Βουλιαγμένης. Ποιο είναι το σχόλιό σας;
Θεωρώ ότι είναι ό,τι πιο αντικοινωνικό μπορεί να κάνει. Τη στιγμή που προσπαθεί να πείσει ότι θέλει να κάνει δράσεις προς όφελος της κοινωνίας, αποφασίζει να κλείσει το Ορφανοτροφείο της Βουλιαγμένης, το οποίο βρίσκεται εκεί 100 χρόνια και μάλιστα σε χώρο ο οποίος απαλλοτριώθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και της δόθηκε γι’ αυτόν ακριβώς το σκοπό. Ο χώρος που απαλλοτρίωσε το Δημόσιο και έδωσε στην Εκκλησία για να φτιάξει το Ορφανοτροφείο, σήμερα είναι ένα αγοραίο προϊόν, το οποίο επιχειρεί να το μισθώσει. Αυτό για εμάς είναι κατ’ αρχάς εσφαλμένο.
Πώς θα κινηθείτε ως Δήμος;
Οι χρήσεις εκεί είναι ξεκάθαρες. Η χρήση είναι για δομή κοινωνικής πρόνοιας. Κοινωνική πρόνοια είναι το Ορφανοτροφείο. Ακόμη και για κάποιους οικίσκους που νοικιάζει, υπάρχει ρήτρα που λέει ότι αυτό συμβαίνει για τη συντήρηση του Ορφανοτροφείου.
Πόσα παιδιά ζουν στο Ορφανοτροφείο;
Από 60 παιδιά που ήταν πριν από 20 χρόνια, έχουν μείνει έξι. Μιλάμε για ένα σχέδιο που παίρνει σάρκα και οστά. Τα έξι θέλουν να τα πάρουν από εκεί και να τα πάνε προφανώς κάπου αλλού για να κλείσουν το Ορφανοτροφείο και να μετατρέψουν τον χώρο, ίσως σε boutique hotel. Αυτό δεν μπορεί να γίνει, διότι οι χρήσεις του συγκεκριμένου ακινήτου είναι χρήσεις κοινωνικής πρόνοιας. Κι εμείς πρέπει να διαφυλάξουμε αυτές τις χρήσεις.
Σε ό,τι αφορά την εκκλησιαστική περιουσία;
Η ηγεσία της Εκκλησίας της Ελλάδος μπορεί να διεκδικήσει όπως νομίζει τα συμφέροντά της, όπως αυτή τα αντιλαμβάνεται. Αυτό το οποίο γνωρίζω, όμως, είναι ότι επικαλούμενη «απώλεια και ζημία», προσέφυγε στο αρμόδιο Τριμελές Δικαστικό Συμβούλιο το 2012, το οποίο της επιδίκασε ποσά της τάξεως των 10.000 ευρώ για το Δημόσιο, 5.000 ευρώ για τον Δήμο… Δεν της άρεσε αυτή η απόφαση και προσέφυγε στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, ζητώντας 9,5 εκατ. ευρώ. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο δεν αποφασίζει επί του νομίμου ή του παρανόμου, δεν κρίνει αποφάσεις ή ενέργειες. Κρίνει και δίνει αποζημιώσεις. Αιτήθηκε κάποιος αποζημίωση; Ή την παίρνει ή δεν την παίρνει. Η εκκλησία αιτήθηκε 9,5 εκατ. αποζημίωση και δεν την πήρε. Τι αναγράφεται στην απόφαση; Ότι η Εκκλησία της Ελλάδος δεν δικαιούται να πάρει τα 9,5 εκατ. και αν θέλει να τα πάρει θα πρέπει να προσφύγει στην Ελληνική Δικαιοσύνη -που έχει ήδη προσφύγει- και να ζητήσει ό,τι δικαιούται ως αποζημίωση, αν νομίζει ότι αδικείται. Αυτό αποτελεί μεγάλη ήττα για την Εκκλησία και σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί νίκη, όπως θέλει να παρουσιάσει την απόφαση.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πάντως, θέλει να εντάξει στις διεκδικήσεις της κι άλλες περιοχές…
Έχουμε απεριόριστο σεβασμό προς την Εκκλησία, τη σεβόμαστε για την ιστορική της διαδρομή, την υποστηρίζουμε, τη χειροκροτούμε, την ενισχύουμε όσον αφορά το πνευματικό της κομμάτι. Το κομμάτι που έχει να κάνει με οικονομικά και επιχειρήσεις, επειδή θεωρούμε ότι δεν είναι συμβατό με την πνευματική αποστολή της, δεν νομίζω ότι μπορούμε να το στηρίξουμε. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε στην Εκκλησία να αλλάξει τη φυσιογνωμία της πόλης. Η Εκκλησία έχει πάρει από τη Βουλιαγμένη περισσότερα απ’ όσα δικαιούται. Έδωσε τις «εξετάσεις» της τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, με τα κτήρια – εκτρώματα που άφησε πίσω της. Τα κτήρια αυτά είναι μνημεία αντιαισθητικής προσέγγισης της αρχιτεκτονικής ενός μαγικού και πανέμορφου μέρους, όπως είναι οι κόλποι της Βουλιαγμένης.
Να περάσουμε στον Ενιαίο Διαβαθμιδικό Σύνδεσμο Νομού Αττικής, τον γνωστό μας ΕΔΣΝΑ. Εμμένετε στην άποψη ότι πρέπει να περάσει στους Δήμους;
Δεν εμμένω μόνος μου. Εμμένει η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΠΕΔΑ), το Δ.Σ. της ΠΕΔΑ και το Δ.Σ. της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ). Ομοφώνως όλες οι παρατάξεις θεωρούν ότι ο ΕΔΣΝΑ υπό τη διαβαθμική διαχείριση που ουσιαστικά είναι της Περιφέρειας, η οποία δεν βάζει ούτε ένα ευρώ σ’ αυτή την ιστορία, έχει αποτύχει παταγωδώς. Ξοδεύονται πολλά χρήματα χωρίς να γίνεται μια ουσιαστική ενημερωτική καμπάνια του κόσμου για τη διαχείριση των απορριμμάτων. Υποδεικνύουν στον κόσμο τι να κάνει, χωρίς να έχει προηγηθεί η απαιτούμενη ευαισθητοποίηση των πολιτών γύρω απ’ το ζήτημα.
Ενεργειακή κρίση. Θα βγει ο χειμώνας;
Η ενεργειακή κρίση τινάζει τους προϋπολογισμούς των Δήμων στον αέρα. Υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα. Το ότι φτάνουμε τέλος του 2022 να «πανηγυρίζει» ο μεγαλύτερος Δήμος της Αθήνας ότι έχει ξεκινήσει τοποθέτηση λαμπών led, δεν είναι κάτι που μας τιμά ως χώρα. Εμείς στον Δήμο Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης ξεκινήσαμε το 2015 την αλλαγή λαμπτήρων και το 2017 την ολοκληρώσαμε. Αυτό έπρεπε να το είχαμε κάνει όλοι. Γιατί δεν το έχουμε κάνει; Διότι η νομοθεσία είναι παρωχημένη. Όπως έχω πει, δεν διευκολύνονται οι Δήμοι να πάρουν δάνειο για να πάνε σε συμβάσεις ενεργειακής απόδοσης, ενώ θα έπρεπε να εξαιρούνται.
Ποια τα αποτελέσματα των μέτρων που έχετε πάρει στον Δήμο στο ενεργειακό κομμάτι;
Από το τέλος του 2012 μέχρι το τέλος του 2021 είχαμε μια μείωση των ενεργειακών μας καταναλώσεων κατά 55%, σε ηλεκτροφωτισμό, φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, γεωθερμίες. Αυτό το πρόγραμμα το σχεδιάσαμε ως μια στρατηγική ενεργειακής απεξάρτησης. Ξεκίνησε να υλοποιείται το 2015-2016 και σήμερα υπάρχουν τρία προγράμματα που τρέχουν στον Δήμο και θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2023, τα οποία θα μας πάνε σε μια εξοικονόμηση της τάξεως του 70%, με όλα τα κτήρια του Δήμου να γίνονται παραγωγοί ενέργειας με φωτοβολταϊκά. Όλα τα κτήρια έχουν πλέον ψύξη – θέρμανση με αντλίες θερμότητας και κάποια εξ αυτών έχουν γεωθερμία. Αυτό το πλάνο το ξεκινήσαμε το 2017 και το υλοποιούμε το 2023. Για να πας σε ανθρακική ουδετερότητα, χρειάζεσαι μείωση 80%. Άρα το καλοκαίρι του 2023 θα είμαστε ένα βήμα πριν γίνουμε η πρώτη ανθρακικά ουδέτερη πόλη.
Θα ήθελα ένα σχόλιο σχετικά με την απόφαση του ΣτΕ για το Προεδρικό Διάταγμα του Υμηττού και τη μη νομιμοποίηση αυθαιρέτων.
Δεν είναι απόφαση, είναι γνωμοδότηση. Ουσιαστικά αφήνει κάποιες περιοχές που πιάστηκαν αιχμάλωτες εντός ζωνών προστασίας, ενώ δεν είχαν χαρακτηριστικά πλαγιάς ούτε βουνού, που είναι το Χέρωμα στη Βάρη, αλλά και το Κίτσι και η Σάρπιζα στο Κορωπί. Είναι περιοχές που δεν είναι δασικές, ούτε Natura, επίσης δεν έχουν προβλήματα τίτλων. Όλα είναι ελεγμένα. Γι’ αυτόν τον λόγο, αυτές οι τρεις περιοχές επελέγησαν σε σχέση άλλων επτά ή οκτώ που υπάρχουν για να μπουν σε ειδικό πολεοδομικό σχέδιο. Ήρθε η επεξεργασία και λέει ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει διότι δεν έχουν συμπεριληφθεί οι συγκεκριμένες εκτάσεις στο ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας. Νομίζω ότι είναι μια ακραία νομική τήρηση ισορροπιών, δεν την αποδεχόμαστε και πιστεύω ότι θα υπάρξουν πολλές προσφυγές. Μιλάμε για εκτάσεις που η καθεμιά είναι 750 στρέμματα. Ήταν αγροτικές εκτάσεις με αγροκήπια, αγροικίες και για τις οποίες ξεκίνησε η διαδικασία ένταξής τους στο σχέδιο το 1965 με το Ρυθμιστικό της Αθήνας. Ο κόσμος δεν πήγε αυθαίρετα εκεί να καταπατήσει. Πήγε στις ιδιοκτησίες του που είχε για αγροτική χρήση και έφτιαξε μικρά σπίτια. Μιλάμε για περιοχές ανθρώπων μέσου και χαμηλού εισοδήματος. Δεν μιλάμε ούτε για βίλες, ούτε για εφοπλιστές, αλλά για ανθρώπους του μεροκάματου.
Βία στα σχολεία. Είναι έντονο πια το φαινόμενο σε όλες τις περιοχές της Αττικής. Είχατε πριν από περίπου έναν μήνα και ένα σοβαρό περιστατικό εδώ στην περιοχή, με δύο εφήβους που μαχαίρωσαν έναν τρίτο έξω από σχολείο. Πώς μπορεί ένας Δήμος, εν προκειμένω ο δικός σας, να συμβάλει στην αντιμετώπισή του;
Είναι μια νέα πραγματικότητα. Είναι ένα γενικευμένο φαινόμενο παράγωγο του lockdown. Εμείς έχουμε κάνει δύο μεγάλες συσκέψεις με όλες τις αρμόδιες αστυνομικές Αρχές, με τη Δίωξη Ναρκωτικών και την Υποδιεύθυνση Ανηλίκων. Το θέμα είναι κυρίαρχα αστυνομικό. Ακολούθως είναι σε επίπεδο σχολικών μονάδων, όπου εμείς δεν έχουμε αρμοδιότητα να μπούμε σε αυτές. Εκεί είναι θέμα των διευθυντών και των συλλόγων καθηγητών. Επίσης, δεν έχουμε αρμοδιότητα φύλαξης. Δηλαδή, η Δημοτική Αστυνομία, όπου αυτή υπάρχει, δεν έχει τη δυνατότητα να σταματήσει κάποιον και να κάνει έλεγχο. Έχει άλλο λόγο ύπαρξης, τα απορρίμματα, τα εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα. Άρα εμείς δεν μπορούμε να παρέμβουμε. Πέραν του να κινητοποιήσουμε μια ενημέρωση, δεν μπορούμε να μπούμε ούτε στα σχολεία να μιλήσουμε στα παιδιά, καθώς είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας, δεν μπορούμε να ασκήσουμε αστυνομική εποπτεία, ούτε μπορούμε -και δεν θα έπρεπε ακόμη κι αν μπορούσαμε- να βάλουμε σεκιούριτι στα σχολεία.
Στα σχολεία ίσως όχι, στις πλατείες όμως;
Αυτή η ιστορία είναι θέμα που έχει να κάνει με αστυνομικά μέτρα. Και ο Δήμος δεν μπορεί να εμπλακεί. Αν είχαμε την αρμοδιότητα…
Την επιδιώκετε; Ιδίως τώρα που εντείνεται το φαινόμενο;
Όπως γνωρίζετε και δημοσιεύσατε πρόσφατα, το νομοσχέδιο για τη νέα Δημοτική Αστυνομία είναι έτοιμο και βρίσκεται σε διαβούλευση. Με αυτό δίνεται αρμοδιότητα στον Δήμο να μπορέσει να έχει και αυτή τη δυνατότητα. Οι δημοτικοί αστυνομικοί γίνονται ένα ημι-οπλισμένο Σώμα. Ελπίζουμε ότι θα αλλάξει η κατάσταση, αλλά πρέπει να αυξηθούν οι δημοτικοί αστυνομικοί σε κάθε πόλη. Εμείς μπορούμε να εποπτεύσουμε την περιοχή με 12 δημοτικούς αστυνομικούς ή με τους επιπλέον 6 που μας δίνει το Υπουργείο Εσωτερικών; Ξέρετε τι σημαίνουν 18 δημοτικοί αστυνόμοι σε βάρδιες; Ουσιαστικά να είναι σε κυκλοφορία μόλις… 1,5 πλήρωμα. Χρειάζονται πόροι και προσλήψεις. Εμείς να αναλάβουμε την αρμοδιότητα, αλλά όχι άνευ πόρων.
Όλες οι τελευταίες ειδήσεις από Bάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη στο amarysianotia.gr
Κάντε like στη σελίδα μας στο Facebook
Ακολουθήστε μας στο Twitter